Banskobystrický kraj má riešenie na digitalizáciu svojho úradu. Hackathon priniesol viacero funkčných návrhov

NETKY.SK • 14 Máj 2024, 12:00 • 2 min
Banskobystrický kraj má riešenie na digitalizáciu svojho úradu. Hackathon priniesol viacero funkčných návrhov

BRATISLAVA - Úspešný projekt Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky, Hacknime.to, zavítal počas 10. a 11. mája do Banskej Bystrice. Hackathonu s názvom Digitálny a efektívny úrad bez papiera sa zúčastnilo 10 súťažných tímov, ktoré počas 36 hodín hľadali možnosti, ako digitálnou inováciou odbremeniť zamestnancov úradu od zbytočných papierov. Víťazné tímy boli odmenené finančnou domenou, dokopy až vo výške 6 000 eur.

slovakia

left justify in out

“Tak, ako aj v iných oblastiach, aj v štátnej a verejnej správe vidíme, že Slovensko zaostáva za inými členskými štátmi Európskej únie. Dobrou správou však je, že sa snažíme zmeniť to a príkladom môže byť aj májový hackathon. Čo ma obzvlášť teší je fakt, že sa ho zúčastnili mladí ľudia, ktorí vedia a chcú meniť zabehnuté postupy,” vyjadril sa Matúš Hollý, riaditeľ Úradu BBSK.

Cieľom hackathonu financovanom z Plánu obnovy a odolnosti SR, bolo navrhnúť inovatívny systém, ktorý zefektívni tvorbu, správu a sledovanie životného cyklu dokumentov s rešpektovaním procesov a zákonov v prostredí samosprávneho kraja. Súťažné tímy, ktoré tvorilo dokopy až 32 hackerov, sa počas víkendu stretli v 365.labb v Banskej Bystrici, s jediným cieľom, navrhnúť systém na riešenie problémov samosprávneho kraja a uspieť na ôsmom MIRRI SR hackathone.

Vlastník témy hackathonu, Banskobystrický samosprávny kraj, doposiaľ nedisponoval štandardizovaným systémom na tvorbu a správu dokumentov. Tých na Úrade vzniká veľké množstvo a nový systém by zamestnancov mohol od rutinných činností odbremeniť. "Naozaj som veľmi rád, že som mohol prísť a vidieť to množstvo nápadov, ktoré dokázali súťažné tímy vytvoriť a odprezentovať. Snímam klobúk a ďakujem, že ste sa rozhodli pre Banskobystrický kraj pripraviť riešenia, ktoré majú potenciál naše procesy zjednodušiť a zrýchliť," zhodnotil po prezentácii súťažných riešení poslanec BBSK, Maroš Skopál. "Z úspechu sa netešia len tri najlepšie tímy. Z nájdeného riešenia sa tešíme najmä my – úradníci Banskobystrického samosprávneho kraja, lebo aj vďaka tomu budeme môcť pracovať ešte efektívnejšie,” dodal Matúš Hollý.

 

Hackathony prinášajú zmeny vo verejnej správe

Proces digitalizácie prostredníctvom hackathonov začína víťaznou a ocenenou ideou na podujatí a pokračuje časovo a technicky náročnejšou implementáciou, na ktorú sú vyhradené finančné prostriedky vo výške až 100 000 eur bez DPH. Úspešnosť tohto projektu demonštrujú aktuálne realizované projekty. Príkladom je minuloročný hackathon s témou Digitálne dvojča mesta Prešov, kde víťazný tím vyhral aj následné verejné obstarávanie, či jedno z prvých podujatí s názvom Moje dáta, kde bol jeden zo súťažných tímov - Wezeo dokonca oslovený na spoluprácu v rámci iného MIRRI SR projektu, ktorý riešil podobnú problematiku.

”Keď sme ešte s kolegami, či už z Ministerstva alebo z Campus Cowork chodili po úradoch a vysvetľovali, že niečo ako hackathony a s nimi spojené inovácie majú zmysel, sám som si nevedel predstaviť, že za sebou budeme mať už ôsmy hackathon. Chcem sa poďakovať všetkým, ktorí chodia na hackathony, pretože nám ukazujete, že na Slovensku existuje komunita ľudí, ktorí sú schopní štátnej a verejnej správe priniesť nápady, ktoré sú implementovateľné. Verím, že získame nových prijímateľov, ktorých témy zaujmú a vy nám opäť budete mať možnosť navrhnúť svoje riešenia,” vyjadril sa pri odovzdávaní cien Vladimír Raučina, produktový manažér MIRRI SR.

Študentské tímy opäť v popredí

Počas podujatia bolo jasne vidieť, že podpora inovácií má zmysel a môže byť kľúčová pre rozvoj regiónov.“Teší ma, že sa hackathonu v našom kraji zúčastnilo viac ako 30 ľudí, no najmä fakt, že výraznú časť tvorili mladí ľudia. V kraji dlhodobo podporujeme inovácie a robíme všetko pre to, aby mladí ľudia rozvíjali svoj talent a zostali žiť a pracovať v kraji a regiónoch. Som presvedčený, že hackathon bola nielen pre víťazov cenná skúsenosť a príležitosť ukázať svoj potenciál,” povedal Mikuláš Pál, podpredseda BBSK pre oblasť školstva.

“Kreativita tímov nás opäť príjemne prekvapila a je obdivuhodné, že sa na víťazných priečkach umiestňujú mladí ľudia. Hacknime.to projekt vytvoril okolo seba menšiu bublinu hackerov, ktorí sa na eventoch stretávajú opakovane, čo mňa osobne veľmi teší. Na popud jedného z nich, mentora, ktorý prišiel ôsmy krát, sme vyhlásili aj cenu publika. Prvýkrát sa teda na BBSK hackathone odovzdávala aj cena publika, ktoré podobne ako porota, ocenilo študentský tím,” vysvetlil novinku v priebehu podujatia Viktor Štefaňák, Head of Partnerships v Campus Cowork.

Víťazstvo, teda výhru vo výške 3 000 eur a dokonca aj cenu publika, si odniesla skupina študentov “Lwíčkovci.” Predstavili efektívne code-ready riešenie, ktoré využíva moderné, otestované technológie s pridaním umelej inteligencie na zaručenie čo najlepšej používateľskej skúsenosti. Riešenie prezentuje aplikáciu na spracovanie a organizáciu dokumentov, odstránenia nadbytočného množstva e-mailov a na zjednodušenie vytvárania zmlúv a normatívnych aktov pomocou šablón. “Z výhry sa tešíme, no musíme uznať, že proces vôbec nebol jednoduchý. Počas 36 hodín hackovania sme si prešli rôznymi štádiami a nezhodami, no sme radi, že sme sa nevzdali a nakoniec prišli s riešením, ktoré bolo ocenené porotou aj divákmi. Konkurencia bola silná a o to lepší pocit si z prvého miesta odnášame,” vyjadril sa kapitán tímu Adam Tížik. “Je zaujímavé pozorovať aj to, ako sa vyvíja projekt Hacknime.to sám o sebe, pretože to nie je o tom istom a veci sa vylepšujú,“ dodal k priebehu hackathonu člen tímu Matej Kuka.

Druhé miesto obsadil tím “Qubrio”, ktorý sa na výhernom mieste umiestnil v rámci projektu Hacknime.to už po druhýkrát. Ich riešenie spočívalo v predstavení DMS systému postavenom na špecializovanom low-code prístupe. Tento systém dokáže zjednodušiť proces správy dokumentov a vďaka umelej inteligencii asistuje pri vyhľadávaní šablón. Systém taktiež obohatili o procesnú aj číselnú analytiku. “Aj napriek tomu, že toto je náš druhý hackathon, bola to zase úplne iná skúsenosť. Proces bol náročný a konkurencia silná. Človek si tak uvedomí, že musí na sebe pracovať, aby sa kvalitným tímom vyrovnal. Výhra nás však motivuje know-how, ktoré sme nadobudli na Ukrajine, ďalej prinášať na Slovensko. Vážime si, že do nás vkladajú Slováci dôveru,” opísal svoje dojmy Roman Vavryk, kapitán tímu.

Na treťom mieste sa umiestnil tím “Autisti”, zložený z troch stredoškolákov. Na hackathone pripravili návrh softvéru, ktorý pomocou vnútornej analýzy dokumentov dokáže efektívne, spoľahlivo a rýchlo naviesť používateľov k hľadanej informácii. Bonusom je urýchlenie procesu schvaľovania zmlúv na základe inovatívneho spôsobu ich distribuovania medzi jednotlivými oddeleniami. “Toto je môj piaty hackathon a je jednoznačne najlepší. Zostavili sme super tím, v ktorom každý z nás zastupuje inú sféru: tech, biznis aj dizajn. V tejto zostave sa chceme zúčastniť aj ďalších hackathonov a vďaka kombinácii zručností ich aj vyhrať, ” vyjadrila sa len 16-ročná kapitánka tímu, Sofia Ercsényiová.

 

Projekt Hacknime.to bude pokračovať v júni

Deviaty zo série osemnástich hackathonov Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky sa v júni opäť presunie do Bratislavy. Téma “Vzorové súťažné podklady a vzorové všeobecné obchodné podmienky”, ktorej vlastníkom je Úrad pre verejné obstarávanie sa bude konať 21 - 22. júna. Úlohou tímov bude nájsť digitálne riešenie zamerané na automatizované vyhľadávanie vzorových súťažných podkladov a všeobecných obchodných podmienok. Pre viac informácií sledujte web projektu hacknime.to.





twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Marek Nemček
Zdroj: BBSK, Foto: BBSK
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies