Depresívne stavy počas vašich dní? Tu je dôvod prečo sa to deje a ako sa s tým vyrovnať

NETKY.SK • 28 Máj 2024, 12:35 • 2 min
Depresívne stavy počas vašich dní? Tu je dôvod prečo sa to deje a ako sa s tým vyrovnať

Spolu so zvýšenými hladinami estrogénu a progesterónu sa hladiny serotonínu vo vašom mozgu môžu meniť s blížiacou sa menštruáciou. Serotonín je chemikália v mozgu, ktorá je zodpovedná za náladu, a môže súvisieť s niektorými zmenami nálady, ktoré sú bežné v dňoch pred a počas menštruácie.

slovakia

left justify in out

 

V priebehu menštruačného cyklu sa vyskytujú všetky druhy hormonálnych výkyvov. Hoci je stále veľa vecí, ktorým nerozumieme, vedci poukazujú na úlohu estrogénu pri regulácii nálady a produkcii serotonínu a dobrých endorfínov. Váš estrogén sa v rôznych obdobiach vášho cyklu drasticky mení, čo môže ovplyvniť to, ako sa cítite. Okrem toho môžete pociťovať aj fyzické príznaky, ako sú kŕče, nadúvanie a bolesti hlavy – ktoré si môžu vybrať svoju daň na vašej nálade.

Platí to aj naopak: vaše duševné zdravie môže ovplyvniť vašu menštruáciu. Príliš veľa stresu môže skrátiť alebo úplne zastaviť menštruáciu. Ľudia, ktorí sú pod veľkým stresom alebo majú osobnú alebo rodinnú anamnézu depresie, majú tiež väčšiu pravdepodobnosť, že budú mať príznaky PMS. 

Čo je to vlastne PMS?

PMS, alebo predmenštruačný syndróm, nie je pointa; je to skutočný stav, ktorý postihuje až 75 % ľudí s menštruáciou. Je to kombinácia fyzických, emocionálnych a duševných symptómov, ktoré sa vyskytujú 2 týždne pred začiatkom menštruácie (hoci niekedy to trvá aj počas prvých dní menštruácie). 
PMS postihuje každého inak, existujú však niektoré bežné príznaky. 
.
Psychické symptómy: podráždenosť, úzkosť, nepokoj, smútok, precitlivenosť, nekontrolovateľný plač, zmeny nálad.

Symptómy správania: únava, zábudlivosť, nespavosť, problémy so sústredením.

Fyzické príznaky: nadúvanie, kŕče, bolesti hlavy, bolesti svalov, citlivosť prsníkov, chuť na jedlo, tráviace problémy, akné.

Existuje niekoľko ďalších rizikových faktorov, pokiaľ ide o to, kto trpí PMS. Tí, ktorí majú vysokú úroveň stresu, rodinnú anamnézu depresie alebo osobnú skúsenosť s depresiou alebo popôrodnou depresiou, môžu s väčšou pravdepodobnosťou zaznamenať nevyrovnané emócie v období pred menštruáciou.

 

Zoznámte sa s PMDD

Až 8 % žien môže mať závažnejší typ PMS, ktorý sa nazýva predmenštruačná dysmorfická porucha (PMDD). Príznaky medzi PMS a PMDD sa často prekrývajú, ale PMDD sa vyznačuje extrémnou náladovosťou, hnevom, depresiou alebo úzkosťou.

PMS spôsobuje nepríjemné príznaky, ale ak máte PMDD, príznaky môžu byť také závažné, že narúšajú vaše vzťahy a schopnosť vykonávať každodenné povinnosti doma, v práci alebo v škole. PMS a PMDD môžu zasahovať do vášho života, ale liečba môže znamenať veľký rozdiel v tom, že vám pomôže udržať vaše príznaky pod kontrolou. 

„Ľudia s PMDD môžu každý mesiac očakávať dva až tri dni až celých 14 dní symptómov,“ povedala Tory Eisenlohr-Moul, klinická psychologička a vedkyňa, ktorá sa špecializuje na to, ako menštruačný cyklus ovplyvňuje emócie a správanie u ľudí s hormonálnou citlivosťou.

PMDD bola oficiálne uznaná za psychiatrickú poruchu v roku 2013.

Hormóny a váš menštruačný cyklus

Hormóny sú špecializované chemikálie vo vašom tele, ktoré riadia rôzne funkcie vrátane menštruačného cyklu. Estrogén a progesterón sú primárne hormóny, ktoré riadia ženské sexuálne charakteristiky, reprodukciu a váš menštruačný cyklus. V určitých obdobiach mesiaca sa tieto hladiny hormónov zvyšujú. 

Spolu so zvýšenými hladinami estrogénu a progesterónu sa hladiny serotonínu vo vašom mozgu môžu meniť s blížiacou sa menštruáciou. Serotonín je chemikália v mozgu, ktorá je zodpovedná za náladu, a môže súvisieť s niektorými zmenami nálady, ktoré sú bežné v dňoch pred a počas menštruácie.

Folikulárna fáza: Posilňovač nálady

Folikulárna fáza má tendenciu byť, keď si môžete všimnúť, že vaša nálada je ľahšia a máte viac energie. Do ovulácie to trvá asi dva týždne.
Prvý deň vašej folikulárnej fázy je prvým dňom vašej menštruácie. Takže aj keď sú hladiny estrogénu na začiatku menštruácie nízke, nezostanú tam dlho. Estrogén začína stúpať s progresiou folikulárnej fázy. Estrogén (plus hormón stimulujúci folikuly, FSH) je potrebný na vývoj folikulu, ktorý obsahuje vajíčko a zahusťuje výstelku maternice pri príprave na implantáciu oplodneného vajíčka.

Keď sa hladina estrogénu zvýši, môžete si všimnúť pozitívny vplyv na vašu náladu. Môže to trvať niekoľko dní, ale tieto príznaky podráždenosti PMS alebo nízkej nálady sa začnú vytrácať, keď začne menštruácia. Keď menštruácia skončí, budete sa cítiť spoločenskejší a šťastnejší.

Jedným z dôvodov môže byť, že estrogén je spojený so serotonínom, neurotransmiterom, ktorý hrá úlohu v nálade. So zvyšujúcou sa hladinou estrogénu sa zvyšuje aj produkcia serotonínu , čo môže viesť k pocitom šťastia a pohody. Hladiny progesterónu zostávajú relatívne stabilné a nízke počas folikulárnej fázy, kým nezačnú stúpať v luteálnej fáze po ovulácii.

Kofeín, alkohol, sladkosti - trojica spúšťačov

Vyhnite sa kofeínu, alkoholu a sladkostiam. Ak sa dva týždne pred menštruáciou zdržíte kávy a iných nápojov s obsahom kofeínu, môže to zmeniť vašu náladu, pretože kofeín môže zvýšiť úzkosť, nervozitu a nespavosť. Obmedzenie alkoholu môže byť tiež užitočné, pretože alkohol pôsobí ako depresívum. A vyhýbanie sa sladkostiam, sóde a iným sladkým jedlám, najmä v týždni pred menštruáciou, môže pomôcť zmierniť závažné príznaky PMS tým, že zabráni výkyvom nálady spojeným s kolísaním hladiny cukru v krvi.

Existuje veľa protichodných názorov na to, ako telo reaguje na kávu — najmä pokiaľ ide o menštruačný cyklus . Odborníci tvrdia, že káva (alebo presnejšie kofeín v káve) spôsobuje negatívne vedľajšie účinky počas menštruácie, zosilňuje symptómy predmenštruačného syndrómu (PMS) a citlivosť prsníkov. 

Nízka energia a únava sú bežné príznaky spojené s menštruáciou a môžu byť spôsobené kolísaním hormónov. Hladiny estrogénu drasticky klesnú počas niekoľkých dní pred menštruáciou, čo môže spôsobiť, že sa budete cítiť bez energie. Nízka hladina energie počas menštruácie môže byť spôsobená aj nedostatkom železa.

Kto môže pomôcť?

Porozprávajte sa so svojím lekárom o liekoch. Niektorým ľuďom môže hormonálna antikoncepcia pomôcť s príznakmi PMS a PMDD.  Ak pociťujete vážne psychické príznaky, váš lekár vám môže predpísať antidepresíva na časť alebo celý váš mesačný cyklus (alebo upraviť dávkovanie akýchkoľvek liekov, ktoré už užívate). 

Pohyb je veľmi dôležitý. Výskum ukazuje, že cvičenie môže pomôcť znížiť príznaky PMS - a je tiež dobré pre vaše duševné zdravie vo všeobecnosti . Ak sa potýkate s fyzickými príznakmi, držte sa ľahkého kardia alebo silového tréningu s nízkym objemom. Niektorí ľudia skutočne profitujú z jogy. Nakoniec skúste znížiť hladinu stresu . Zatiaľ čo zmeny nálady počas menštruácie nie sú spôsobené stresom, stres vás môže určite zhoršiť. Snažte sa vyhýbať stresovým aktivitám a udalostiam pred a počas menštruácie, aby ste si oddýchli.

Niektorým ženám môžu pomôcť výživové doplnky. Mnohé doplnky boli študované a o niektorých je známe, že pomáhajú pri znižovaní určitých symptómov PMS, ako je vápnik a horčík. 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Lucie Balgová
text: idontmind.com, wcorlando.com, .everydayhealth.com, washingtonpost.com, drbrighten.com. titulná foto: pexels.com
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies