MENINY , ĽUBOŠ
close

Dnes je 24. september 2023

ĽUBOŠ


Z histórie
24. SEPTEMBER 622

Mohamed dokončil svoju hidžru (presídlenie z Mekky do Mediny)

Hebrejský dátum: 5784.1
Juliánsky dátum: 2460212

Do sviatku
38d
Do víkendu
132h
BIBLIA
close

BIBLIA

Slovo na dnes:

A tak nesúďme sa navzájom. Ale radšej usudzujte, ako bratovi nedať príčinu urážať alebo pohoršovať sa.

List Rimanom 14:13

GDPR & COOKIES
close

Cookies a nastavenia

Základné nastavenia fungovania portálu Netky.sk. Povolte vykonávanie scriptov, vypnite reklamu (platený balíček), určite si zarovnanie textu
NASTAVENIA
close

Nastavenia



Konfigurovať hlavnú stránku

Nastavte si, ktoré ktoré správy sa majú zobrazovať

Zmeniť heslo

Zmeňte si vaše heslo

Zmeniť nick

Zmeňte si váš nick

Moje faktúry

História Vašich faktúr za služby NetkyPlus

Predplatné

Balíčky NetkyPlus ponúkajú služby, ktoré sú dostupné iba predplatiteľom

Čo môže ľudí motivovať, aby presadli z áut do MHD či na bicykel?

Netky.sk • 12:19 • Čas čítania 2 min

BRATISLAVA - Obyvatelia miest v západnej Európe začali vo väčšej miere využívať verejnú dopravu, čo automaticky prispelo k skvalitneniu ovzdušia, kvalite života a v neposlednom rade aj k menej preplneným cestám. Paradoxom je, že táto skutočnosť platí v mestách, nie však na vidieku, kde ľudia ešte stále viac preferujú individuálnu dopravu.

left justify
zoom in zoom out
facebooktwiterlinkedinwhatsapp

slovakia


Výsledky priniesol štatistický úrad Eurostat. Aj napriek tomu, že ľudia často považujú život na vidieku za ekologickejší, v konečnom dôsledku to nemusí byť vôbec pravda. Štatistiky ukazujú, že Európa je jedným z najurbanizovanejších kontinentov, kde sa až 80% obyvateľov sústreďuje v mestách. 

 

Auto využíva takmer každý

Na základe dát z Eurostatu je najčastejšie využívaným dopravným prostriedkom auto. V roku 2017 až 83% obyvateľov využívalo na dopravu vlastné auto.

 

img

 

Najmenej, 71% obyvateľov v Maďarsku a najviac, až 90% v LitveZ pohľadu využívania individuálnej dopravy sa Slovensko umiestnilo tretie od konca. Autá na dochádzanie využívame na úrovni 74%

 

Urbanizácia neznižuje počet áut na cestách

Aj napriek silnej urbanizácii a presunu jej obyvateľov do mestských oblastí, hromadná doprava stále nedokáže u Európanov dostatočne nahradiť auto.

 

„Na rozhodovanie ľudí samozrejme vplývajú rôzne lokálne faktory v jednotlivých krajinách, ako napr. dopravná infraštruktúra, úroveň a cena verejnej dopravy, dopravné zápchy a v neposlednom rade aj množstvo nehôd na cestách, ktoré pribúdajú so zhusťovaním premávky. Vidíme to aj na štatistike nehodovosti v PZP či v havarijnom poistení,“ vysvetľuje hovorca Groupama, Ivan Bobošík.

 

img

 

10 najzelenších miest v Európe

Štúdia, ktorú vypracovala spoločnosť Compare the Market vyhodnotila na základe desiatich faktorov, najzelenšie európske mestá.

 

V štúdii sa zamerali na faktory ako kvalita života, znečistenie ovzdušia, množstvo cyklotrás, počet hodín strávený v dopravných zápchach, percento obyvateľov, ktorí idú do práce pešo, na bicykli alebo MHD. Zohľadnili tiež množstvo CO2 vyprodukované jednou osobou či kvalitu vody.

 

img

 

Objektívne najlepšie skóre dosiahla Viedeň, ktorá má až 1300 km cyklotrás, vysokú kvalitu vody a až 83% obyvateľov Viedne chodí do práce pešo, na bicykli alebo verejnou dopravou. V prvej trojke skončili ešte švajčiarsky Bern a fínske Helsinky.

 

Ekológia a doprava

Kľúčom k ekologickejšiemu spôsobu života je snaha znížiť počet áut na cestách a presunúť ľudí na chodníky, cyklochodníky alebo do MHD. Čo môže zlepšiť iba skvalitnenie a vyššia frekvencia verejnej dopravy či dobudovanie cyklotrás. 

 

Tieto kroky uvoľnenia premávku v meste, prispejú k skvalitneniu ovzdušia a znížia produkciu emisií. Vo všetkých 25-tich mestách, ktoré boli v štúdii zahrnuté a obyvatelia do veľkej miery využívajú hromadnú dopravu či bicykle sa zaradil Štokholm, Kodaň, Oslo či Amsterdam. 

 

img

 

Bratislava sa umiestnila na 12. mieste v rebríčku. Štúdia vyhodnotila, že verejnú dopravu či bicykel na ceste do práce využíva iba 69% ľudí.

 

Dôvodom je, že hlavné mesto výrazne zaostáva v počte kilometrov cyklotrás. Odborník sa tiež domnieva, že tento problém môže z časti vyriešiť aj elektromobilitá, o ktorú prejavujú Slováci čoraz väčší záujem.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Za netky.sk
Katarina Zakova

Virtuálne voľby Netky 2023: Voľte svojho favorita už dnes z 25 politických subjektov. Voliť môžete iba raz. Upozornenie: tieto voľby sú iba virtuálne, určené iba na informačné účely na portáli Netky.sk

Chcem hlasovať

user MOJE NETKY
Aby si mohol pridávať komentáre musíš byť prihlásený
Odoslať





Chcem ohodnotiť autora a podporiť ho




Najčítanejšie v sekcii

Zo skládky pri Prievidzi odviezli 36 nádob s rádioaktívnym materiálom

  • Domov
  • 23.09 13:30

Medzi školákmi sa rozšírilo fajčenie elektronických cigariet

  • Domov
  • 23.09 14:00

J. Šeliga: "Zásadne odmietame žalobu na prezidentku. Ako sa k tomu postavia iné strany? Žilinka Ficov človek"

  • Domov
  • 23.09 20:00

V Štúrove je k dispozícii nové zákaznícke centrum spoločnosti Arriva

  • Domov
  • 24.09 9:00

V Stupave chcú zrevitalizovať park, aj s dôrazom na zmenu klímy

  • Domov
  • 24.09 8:30

SHMÚ: V niektorých okresoch Slovenska hrozí povodeň z trvalého dažďa

  • Domov
  • 23.09 15:30

Na autosalóne v Nitre sa predstaví 31 automobilových značiek

  • Domov
  • 24.09 10:00

V auguste navštívilo infocentrum na Vodnom diele Gabčíkovo 1511 ľudí

  • Domov
  • 24.09 9:30

V historickej synagóge v Lučenci vystavujú obrov oceánov

  • Domov
  • 24.09 12:30

Podľa štúdie takmer polovica 15-ročných detí nechodí na voľnočasové aktivity

  • Domov
  • 24.09 12:00


Práve teraz

close