Budúcnosť nemocníc: Stanú sa umelá inteligencia a zdravotníctvo synonymami?

NETKY.SK • 1 Jún 2024, 12:11 • 2 min
Budúcnosť nemocníc: Stanú sa umelá inteligencia a zdravotníctvo synonymami?

Kto je zodpovedný, ak sa AI pomýli? Dehumanizuje AI zdravotnú starostlivosť? Väčšina spotrebiteľov prítomnosť umelej inteligencie v zdravotníctve podporuje. Niektoré otázky však zostávajú visieť vo vzduchu a obavy narastajú. Výskumy však potvrdzujú, že AI dokáže prácu v nemocniciach uľahčiť, robotickú pomoc ocení hlavne radiológia.

slovakia

left justify in out

Umelá inteligencia zjednodušuje životy pacientov, lekárov a správcov nemocníc vykonávaním úloh, ktoré zvyčajne vykonávajú ľudia, no za kratší čas a za zlomok nákladov. AI v zdravotníctve sa prejavuje mnohými spôsobmi, ako je hľadanie nových prepojení medzi genetickými kódmi, poháňanie robotov na pomoc chirurgii, automatizácia administratívnych úloh, personalizácia možností liečby a mnoho ďalších.

Vďaka týmto technológiám môžu lekári robiť rýchlejšie a presnejšie diagnózy, zdravotnícki administrátori môžu rýchlejšie nájsť elektronické zdravotné záznamy a pacienti môžu dostávať včasnejšiu a personalizovanú liečbu. Využitím umelej inteligencie v nemocničných prostrediach a na klinikách sa systémy zdravotnej starostlivosti môžu stať inteligentnejšími, rýchlejšími a efektívnejšie pri poskytovaní starostlivosti miliónom ľudí na celom svete.

Umelá inteligencia v zdravotníctve sa skutočne ukazuje ako budúcnosť – mení spôsob, akým pacienti dostávajú kvalitnú starostlivosť, pričom znižuje náklady pre poskytovateľov a zlepšuje zdravotné výsledky.

Digitálna komunikácia

Umelá inteligencia môže byť použitá na podporu digitálnej komunikácie, ktorá ponúka pripomenutia harmonogramu, prispôsobené zdravotné tipy a odporúčané ďalšie kroky pre pacientov. Schopnosť AI pomáhať pri zdravotných diagnózach tiež zlepšuje rýchlosť a presnosť návštev pacientov, čo vedie k rýchlejšej a personalizovanejšej starostlivosti. A efektívne poskytovanie bezproblémového zážitku pre pacienta umožňuje nemocniciam, klinikám a lekárom liečiť viac pacientov denne. 

Umelá inteligencia navyše zvyšuje schopnosť zdravotníckych pracovníkov lepšie porozumieť každodenným vzorcom a potrebám ľudí, o ktorých sa starajú, a s týmto porozumením môžu poskytovať lepšiu spätnú väzbu, poradenstvo a podporu, aby zostali zdraví.

Robotická pomoc

Okrem skenovania zdravotných záznamov, ktoré pomáhajú poskytovateľom identifikovať chronicky chorých jedincov, ktorí môžu byť ohrození nežiaducou epizódou, môže AI pomôcť klinickým lekárom zaujať komplexnejší prístup k manažmentu ochorenia, lepšie koordinovať plány starostlivosti a pomôcť pacientom lepšie zvládať a dodržiavať ich dlhodobé problémy. termínované liečebné programy. 

Roboty sa v medicíne používajú už viac ako 30 rokov. Pohybujú sa od jednoduchých laboratórnych robotov až po veľmi zložité chirurgické roboty, ktoré môžu buď pomáhať ľudskému chirurgovi, alebo vykonávať operácie sami. Okrem chirurgie sa používajú v nemocniciach a laboratóriách na opakujúce sa úlohy, pri rehabilitácii, fyzioterapii a na podporu ľudí s dlhodobými problémami. 

Žijeme oveľa dlhšie ako predchádzajúce generácie, a keď sa blížime ku koncu života, zomierame iným a pomalším spôsobom.

Skrátenie času i nákladov

Cesta od výskumného laboratória k pacientovi je dlhá a nákladná. Podľa California Biomedical Research Association trvá v priemere 12 rokov, kým liek doputuje z výskumného laboratória k pacientovi. Len päť z 5 000 liekov, ktoré sa začínajú predklinickým testovaním, sa vôbec dostane natestovanie na ľuďoch a iba jeden z týchto piatich je schválený na použitie u ľudí. Okrem toho bude vývoj nového lieku z výskumného laboratória až k pacientovi stáť spoločnosť v priemere 359 miliónov dolárov.

Výskum a objavovanie liekov je jednou z najnovších aplikácií AI v zdravotníctve. Nasmerovaním najnovších pokrokov v AI na zefektívnenie procesov objavovania liekov a ich opätovného použitia existuje potenciál výrazne skrátiť čas uvedenia nových liekov na trh a ich náklady.

Umelá inteligencia umožňuje školiteľom prejsť naturalistickými simuláciami spôsobom, ktorý jednoduché počítačom riadené algoritmy nedokážu.

Jednou z oblastí zdravotníctva, kde skoro pri každom kroku pracovného procesu prináša AI výhody je rádiológia. Umožňuje automatizovať a zjednodušovať komunikáciu medzi pacientom a odborným lekárom. O využití umelej inteligencie v rádiológii budú hovoriť Kamil Zeleňák z Univerzitnej nemocnice v Martine, Maciej Stanuch zo spoločnosti Medapp, či Daniel Kvak a Matěj Misař z biotechnologického startupu CAREBOT.

Nahradí softvér lekárov?

Umelá inteligencia dokáže byť nápomocná pri práci zdravotného personálu či lekára. Práve na lekárovi je stanovenie liečby pacienta. On je ten, kto je empatický a sociálne inteligentný a pri voľbe liečebného postupu zohľadňuje širší kontext. A to je možno práve to, čo umelej inteligencii zatiaľ chýba. Ale sú tu aj ďalšie aspekty – napríklad legislatívny. Lekár svojím rozhodnutím o liečbe zodpovedá za zdravotný stav pacienta. Ak by toto rozhodnutie urobila umelá inteligencia, nebolo by jednoznačné, kto v tomto prípade nesie zodpovednosť.

Bola by to firma, ktorá uviedla AI na trh, či konkrétni programátori alebo zdravotnícke zariadenie, kde sa umelá inteligencia využíva. 

Umelá inteligencia v medicíne má sľubné vyhliadky, no čaká ju ešte dlhá cesta. Nemôžeme čakať, že zajtra vyrieši všetky problémy zdravotníctva.

Čo si však spotrebitelia myslia o používaní AI v zdravotnej starostlivosti? A ako by ich odpovede mali formovať to, ako sa bude používať v budúcnosti?

 

Čo si myslia spotrebitelia?

Systémy AI sú trénované na hľadanie vzorov vo veľkom množstve údajov. Na základe týchto vzorov môžu systémy AI dávať odporúčania, navrhovať diagnózy alebo iniciovať akcie. Môžu sa potenciálne neustále učiť a postupom času sa zdokonaliť v úlohách.

Ak zhrnieme medzinárodné dôkazy, zdá sa, ževäčšina spotrebiteľov akceptuje potenciálnu hodnotu AI v zdravotnej starostlivosti. Táto hodnota by mohla zahŕňať napríklad zvýšenie presnosti diagnóz alebo zlepšenie prístupu k starostlivosti. V súčasnosti ide skôr o potenciálne než overené výhody. Spotrebitelia však tvrdia, že ich prijatie je podmienené. Stále majú vážne obavy.

Kto je zodpovedný, ak sa AI pomýli? Spotrebitelia sa tiež obávajú, že ak systémy AI generujú rozhodnutia – ako sú diagnózy alebo plány liečby – bez ľudského zásahu, môže byť nejasné, kto je zodpovedný za chyby. Ľudia teda často chcú, aby lekári zostali zodpovední za konečné rozhodnutia a za ochranu pacientov pred poškodením.

Dehumanizuje AI zdravotnú starostlivosť? Spotrebitelia sa obávajú, že AI odstráni „ľudské“ prvky zo zdravotnej starostlivosti, pričom neustále tvrdia, že nástroje AI by mali lekárov skôr podporovať, než ich nahrádzať . Často je to preto, že AI je vnímaná ako nedostatok dôležitých ľudských vlastností, ako je empatia . Spotrebitelia tvrdia, že komunikačné schopnosti, starostlivosť a dotyk zdravotníckeho pracovníka sú obzvlášť dôležité, keď sa cítia zraniteľní.

 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Lucie Balgová
text: builtin.com, pwc.com, itapa.sk. titulná foto: Freepik (ilustračné foto)
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies