Europoslanci chcú eurofondami pomôcť automobilovým regiónom

NETKY.SK • 12 December 2023, 18:30 • 2 min
Europoslanci chcú eurofondami pomôcť automobilovým regiónom

BRUSEL - Keď sa už Únia dohodla na konci áut so spaľovacím motorom, mala by aj finančne pomôcť regiónom závislým na automobilovom priemysle, tvrdia schválená správa Európskeho parlamentu. Europoslanci preto chcú, aby pomoc s transformáciou týchto regiónov bola prioritou budúcich eurofondov.

slovakia

left justify in out

Poslanci Európskeho parlamentu v utorok vyzvali, aby sa politika súdržnosti po roku 2027 zamerala na regióny EÚ závislé od odvetví, ktoré prechádzajú významnou transformáciou, ako je automobilový priemysel.

 

Za iniciatívnu správu o potrebe aktualizovanej politiky súdržnosti po roku 2027, ktorá podporí regióny najviac postihnuté dopadom zelenej a digitálnej transformácie, zahlasovalo 548 poslancov, 33 bolo proti a 18 sa zdržalo hlasovania.

 

Europarlament tvrdí, že regióny závislé od automobilového priemyslu si zaslúžia rovnakú cielenú pomoc, akú kohézna politika poskytovala uhoľným regiónom, a že je potrebné posilniť a lepšie financovať fond pre spravodlivú transformáciu na podporu regiónov závislých od automobilového priemyslu a súvisiace odvetvia dodávajúce súčiastky a služby po roku 2027.

 

„Nemôžeme stanoviť ambiciózne ciele v oblasti klímy, ako je napríklad ukončenie používania vozidiel so spaľovacími motormi do roku 2035, bez toho, aby sme dotknutým regiónom poskytli podporu prostredníctvom európskych fondov,“ povedala europoslankyňa Susana Solís Perez.

Podľa poslancov politiku súdržnosti treba aktualizovať tak, aby zahŕňala politické ciele súvisiace s priemyselnou transformáciou, a bola pripravená pomôcť pri cielených opatreniach vo všetkých regiónoch závislých od odvetví, ktoré prechádzajú významnou transformáciou v dôsledku súbežného prechodu na zelenú a digitálnu ekonomiku.

 

Poslanci naznačili, že dekarbonizácia cestnej dopravy si vyžaduje transformáciu celého hodnotového reťazca automobilového priemyslu. Preto stratégia prechodu na novú mobilitu musí obsahovať plán rekvalifikácie a zvyšovania úrovne zručností pracovníkov vzhľadom na očakávanú stratu zamestnanosti v automobilovom priemysle. Osobitný dôraz treba klásť na pomoc regiónom trpiacim vyľudňovaním, únikom mozgov a hospodárskou stagnáciou.

 

Zákonodarcovia vyzvali Európsku komisiu, aby zjednodušila súvisiace podávanie finančných správ pomocou zjednodušeného vykazovania nákladov. Zníženie byrokracie je potrebné aj na zabezpečenie spravodlivého zaobchádzania s mikropodnikmi, malými a strednými podnikmi a malými spoločnosťami so strednou trhovou kapitalizáciou, ktoré predstavujú väčšinu spoločností v automobilovom priemysle, ktoré budú touto transformáciou obzvlášť ovplyvnené.

 

Parlament pripomenul, že EÚ patrí medzi najväčších svetových výrobcov motorových vozidiel. Automobilový priemysel vytvára v Únii viac ako 7 percent HDP, zatiaľ čo v niektorých regiónoch predstavuje až 25 percent HDP. Zahŕňa tiež viac ako 6 percent európskej zamestnanosti, ktorá poskytuje priame a nepriame pracovné miesta 13,8 miliónom Európanov a je najväčším súkromným investorom do výskumu a vývoja v EÚ. Z približne tritisíc spoločností v automobilovom priemysle je 2 500 malých a stredných podnikov.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Marek Nemček
Zdroj: EurActiv, Foto: TASR / Henrich Mišovič (na titulnej foto výrobný závod spoločnosti Jaguar Land Rover v Nitre)
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies