Pozor na vitamín D! Pri nedostatku hrozí nielen únava, ale aj bolesti svalov a neplodnosť

NETKY.SK • 13 November 2018, 15:33 • 2 min
Pozor na vitamín D! Pri nedostatku hrozí nielen únava, ale aj bolesti svalov a neplodnosť

Vitamíny a minerály sú pre fungovanie nášho tela nevyhnutné. Ak máme niektorého z nich málo, môže to byť zlé.

slovakia

left justify in out

Pokiaľ ide o vitamín D, jeho nízke hodnoty môžu mať na zdravie účinok takmer drastický. Na rozdiel od iných vitamínov sa totiž tento chová skôr ako hormón a jeho nízka hladina môže spôsobiť veľký zmätok v organizme. Čo všetko sa môže stať, keď ho máte málo?

 

Takmer každý vie, že ho získavame hlavne zo slnka. Ale kde ho nabrať, keď od októbra do marca slnečných lúčov tu u nás práve veľmi nie je? A čo s nami nedostatok vitamínu D všetko robí? Možno ho získať inak? Ako hovorí Daniel Fenton z kliniky London Doctors Clinic, vitamín D sa veľmi ťažko adekvátne dopĺňa iným spôsobom ako zo slnka.

 

Jeho nedostatok si dosť často neuvedomujeme."Väčšina ľudí viní za celkovú únavu a letargiu počasie alebo ročné obdobie, pritom je vinníkom pravdepodobne nízka hladina vitamínu D," varuje Daniel Fenton.

 

Čo sú najčastejšie symptómy nedostatku "déčka"? Okrem únavy a nedostatku energie sú to často prechladnutie, bolesti kostí (vitamín D pomáha telu absorbovať vápnik, ktorý kosti potrebujú), svalová bolesť (podľa výskumov až 71 percent ľudí s chronickou bolesťou svalov malo nedostatok vitamínu D) alebo vypadávanie vlasov.

 

Nedostatkom vitamínu D trpia hlavne ženy. Nedávna štúdia vykonaná na univerzite v Edinburghu preukázala, že vďaka pravidelnému užívaniu vitamínu D sa ženám zvýšila energia, boli efektívnejšie pri práci a tiež sa im znížil krvný tlak! Prekvapivo má hladina "déčka" vplyv aj na plodnosť. Birminghamská univerzita tiež zistila, že ľudia s vyšším obsahom vitamínu D majú nielen silnejšie a zdravšie svaly, ale že majú aj menšie problémy s nadváhou či obezitou.

 

Dávajte si pozor na to, čo večer jete

 

Kde ho ale získať? Nemusíte v lete polihovať celý deň na slnku (čo ani nie je zdravé pre riziko rakoviny kože), môžete hľadať zdroje aj inde, napríklad v potravinách, ako sú ryby (losos, makrela, tuniak), huby alebo vajcia. Ako ale hovorí Rob Hobson, zo stravy nikdy nezískate viac než 20% odporúčanej dennej dávky. Zvyšok musíte získať zo slnečného svitu alebo potravinových doplnkov.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
barbora lučivjanská

Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies