Budeme iniciovať mimoriadnu schôdzu NRSR k výstavbe diaľnic

NETKY.SK • 28 September 2010, 7:3 • 2 min
Budeme iniciovať mimoriadnu schôdzu NRSR k výstavbe diaľnic

Budeme iniciovať mimoriadnu schôdzu NRSR k výstavbe diaľnic

slovakia

left justify in out

img

Najsilnejšia opozičná strana Smer-SD sa rozhodla iniciovať mimoriadnu schôdzu Národnej rady (NR) SR k výstavbe diaľnic. Podľa šéfa strany Roberta Fica by mal minister dopravy Ján Figeľ (KDH) vystúpiť a vysvetliť svoje tvrdenia z dnešnej tlačovej konferencie a predstaviť plán výstavby ciest.
"Nevylučujem, že príde aj návrh na jeho odvolanie," konštatoval Fico na dnešnom brífingu. Strana tak chce urobiť, ak bude vysvetlenie Figeľa nedostatočné a "neprejaví sebareflexiu". Podľa Fica minister doteraz dokázal iba znížiť rýchlosť na šesťprúdovej diaľnici D1 či odmerať koberec v ministerskej kancelárii.
"Minister dopravy vážne poškodil záujmy SR," podotkol predseda Smeru-SD na rozhodnutie zrušiť zmluvu s konzorciom na výstavbu diaľnice D1 medzi Dubnou Skalkou a Prešovom. Ak sa vláda vyberie avizovaným tendrovaním niektorých úsekov, tak výstavba sa začne najskôr o rok a pol. Avšak podľa neho z piatich úsekov D1 môžu ísť do verejného obstarávania iba tri, dva ešte nie sú natoľko pripravené. "Zdá sa, že jediné čo tento pán vie, je nie či nedá sa," dodáva Fico.
Šéf rezortu dopravy dnes vyhlásil, že rozviazanie koncesnej zmluvy s konzorciom Slovenské diaľnice, a.s., bude SR stáť desiatky miliónov eur. "Do vlády predkladám materiál, ktorý ju informuje o ukončení koncesnej zmluvy a požadujem navýšenie rozpočtových prostriedkov na 81 miliónov eur pre vyrovnanie vzťahov spätých s touto zmluvou," avizoval.
Vláda bude musieť vyplatiť konzorciu takmer 38 miliónov eur za vykonávanie prípravných prác v dvoch fázach. Ďalšie náklady predstavujú 43 miliónov eur. "Ide o náklady na konzerváciu staveniska, náklady na poradcov, technickú asistenciu Národnej diaľničnej spoločnosti, znalecké posudky a majetkové vyrovnanie," vysvetlil minister.
Figeľ kritizoval bývalú vládu a vedenie rezortu pre rozhodnutie obstarávať tri veľké balíky verejno-súkromného partnerstva (PPP) a nerozdelenie ich na niekoľko malých. V roku 2007 si totiž rezort dopravy dal vypracovať štúdiu realizovateľnosti. "Závery navrhovali postupné obstarávanie diaľničných úsekov. Skutočnosť však bola iná," upozornil.
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR sa napriek analýze rozhodlo obstarávať výstavbu ciest v troch balíkoch namiesto navrhovaných šiestich. Iba tretí balík PPP na rýchlostnú cestu R1, ktorý sa ako jediný reálne aj uzavrel, bol v aktuálnom rozsahu odporúčaný aj v štúdii.
Podľa Figeľa exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) ešte v roku 2006 uviedol, že "diaľnice cez PPP projekty sú o 50 % až 70 % drahšie ako bežné investície od štátu". Napriek tomu sa vláda rozhodla tieto projekty realizovať a v čase hospodárskeho rastu nedokázala vyčleniť dostatok peňazí na stavbu ciest, dodal minister.

Zdroj: TASR



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky

Netky
JAR JE TU O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona