Ako podľa kritika filmoví giganti odôvodňujú pohlcovanie rôznorodosti?

NETKY.SK • 6 August 2020, 17:00 • 2 min
Ako podľa kritika filmoví giganti odôvodňujú pohlcovanie rôznorodosti?

Pokračujeme v rozhovore o filmovom priemysle a o filozofii aktuálnych zmien. Rozprávali sme sa s Jaromírom Blažejovským, ktorý je filmovým kritikom a odborným asistentom Ústavu filmu a audiovizuálnej kultúry na Filozofickej fakulty Masarykovej univerzity v Brne.

slovakia

left justify in out

 

Pán Blažejovský, ako vidíte budúcnosť filmu, filmovej tvorby. Kde sa dá vybadať z dnešného diania vo filmovom svete, že sa môže posunúť?

Z lona národnej kultúry sa niečo zrodí a to sa globalizuje. Iránsky režisér vytvorí skvelý iránsky film. Ďalší dobrý urobí v koprodukcii s európskou krajinou. A ten tretí, zlý, už natočí v západnom jazyku. Migrácia vo filmovej branži existovala vždy, zdá sa mi však, že sa tento proces zrýchľuje. Alfonso Cuarón začal ako Mexičan, následne pracoval v USA, vrátil sa natočiť mexický film, potom režíroval najlepší diel Harryho Pottera, potom opäť v Hollywoode sci-fi Gravitácia, potom sa znovu vrátil do Mexika, ale už v službe Netflixu.

 

img

 

A čo rôznorodosť?

Akúsi diverzitu prehltnú americkí giganti: netrápte sa s národnou kinematografiou, vašu lokálnu kultúru dokážeme najlepšie produkovať my! Z jednej strany sa vyprávanie naťahuje a priemysel produkuje dlhé seriály počas niekoľkých sezón, na druhej strane vznikajú husté youtuberské klipy. Tie dva svety sa budú stále viac prelínať a z youtuberských hviezd sa stanú tvorcovia seriálov. Ďalej sa bude rozvíjať virtuálna realita, do tej som však, s ohľadom na zrakovú chybu, doposiaľ nevstúpil.

 

img

 

Ako tieto zmeny vplývajú na diváka?

Od vynálezu kinematografu súperia dva trendy: kino ako atrakcia a film ako príbeh. Skôr bol pre žánrový i umelecký film dôležitý nielen príbeh, ale tiež intenzita zážitku v biografe, jeho atmosféra, posolstvo, možnosti interpretácie. Sledovanie filmov na počítači, na hodinkách a podobne oslabuje intenzitu i skryté významy a uprednostňuje dejové peripetie, ktoré, samozrejme, ako vieme, nemajú mnoho variant: ona má milenca, vrahom je záhradník.

 

img

 

Dotýka sa to aj mladej generácie.

Mladí konzumenti už nepoužívajú slovo “premietať“, pre nich sa filmy len “vysielajú“. Nepoznajú pojem “plátno“: “Kubrick privádza na obrazovku gladiátora Spartaka.“ Toto teda takto nikto nenapísal, ale podobných viet som čítal veľa. Štúdiá sa snažia intenzitu zážitku umocňovať novými zvukovými systémami a pred jedenástimi rokmi rozmachom 3D-projekcie, ktorá ako atrakcia už ale medzitým nejako zvädla. Aj digitálna technológia umožňuje globálnu premiéru v jednom dni, funkciu reprízových kín prevzal internet. Fanúšik si kedysi budoval zbierku filmov vo svojej hlave, neskôr zhromažďoval videokazety, následne DVD a dnes sa napája na virtuálne knižnice.

Pokračovanie nabudúce. Prečítajte si aj prvú časť rozhovoru s Jaromírom Blažejovským.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Michal redaktor
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies