Vražda duše? Tu je 10 príznakov, ktoré svedčia o tomto stave

NETKY.SK • 11 Október 2023, 17:00 • 2 min
Vražda duše? Tu je 10 príznakov, ktoré svedčia o tomto stave

Vedeli ste, že aj dušu možno zavraždiť? Je to stav, keď je dieťa zbavené svojej vlastnej identity, autentickosti, schopnosti prežívať radosť zo života, vnútornú slobodu...

Otvoriť časovú os

slovakia

left justify in out

Dochádza k nemu na základe nezrelého rodičovského prístupu, ktorý nejakým spôsobom potláča alebo nesýti základné emočné, telesné a duchovné potreby malého stvorenia. Takéto dieťa má neskôr v dospelosti problémy naplniť svoju identitu, potenciál, žiť plnohodnotný život v zdraví a spokojnosti, no nielen to.

Môžu ho sprevádzať rôzne psychické poruchy, má problémy nadväzovať zdravé medziľudské vzťahy, uplatniť sa v pracovnom živote, môže trpieť úzkosťami, depresiami, menejcennosťou, či celoživotným neodpustením.

Stav týchto tisícok nemých tragédií, ktoré sa odohrávajú denne aj okolo nás, v najbližšom okolí (a možno ani nevieme, že sa dotýkajú aj nás samotných) dokonale opísal vo svojom diele „Soul Murder – The Effects of Child Abuse and Deprivation“ (v slovenčine zatiaľ nevyšla) Leonard Shengold. Klinický profesor psychiatrie Newyorskej univerzity v tejto prelomovej knihe veľmi presvedčivo, znepokojujúco, pútavo a zrozumiteľne popisuje psychické dôsledky traumy nezrelej rodičovskej výchovy, spôsobenej až šokujúco vysokému počtu detí z naoko „pokojných a slušných“ rodín, na ktoré by ste to možno ani nepovedali.

Shengold sa vo svojom diele opiera o celoživotné klinické skúsenosti, skúma devastujúce účinky „vraždy duše“ na živote svojich dospelých pacientov. Popritom spomína aj prípady takých významných spisovateľských osobností ako George Orwell, Dickens, Čechov či Kipling, v ktorých dielach sa takisto tiahne stopa traumy z detstva a zranenej duše.

Titul Leonarda Shengolda tiež popisuje konkrétnych desať bodov – prejavov, na základe ktorých možno „vraždu duše“ rozpoznať, ktoré museli byť umlčané - „zavraždené“, aby dieťa vo svojom prostredí, plnom zneužívania prežilo (pretože dieťa v takomto prípade nežije, ale prežíva).  

 

Čo je teda spolu s dušou v takýchto prípadoch podľa profesora Shengolda „zavraždené“?

1.  Poplašný systém   - v každom človeku už od detstva prirodzene funguje tzv. poplašný systém, ktorý mu napovedá, keď pre neho nejaká ponuka, prostredie, situácia nie je dobrá, bezpečná. No dieťaťu v manipulatívnom prostredí nie je dovolené sa týmto vnútorným alarmom riadiť a uplatňovať ho. Ak sa aj ozve, voči niečomu sa ohradí, protestuje, prejaví autenticky, „schytá“ za to nevôľu a kritiku, nie je tak prijímané, milované. Podobne je to aj s prejavmi pocitov – hnevu, smútku, sklamania... A tak sa dieťa naučí tento bezpečnostný systém skrátka vypnúť a umlčať, aby bolo prijímané.

2.  Autentickosť – byť sebou, beztrestne prejavovať svoju osobnosť, pocity, to dieťa v traumatickom prostredí nepozná, naopak – býva za svoje autentické prejavy zosmiešňované, kritizované, trestané. A tak postupne jednotlivé autentické časti seba zamyká, gumuje, až si nie sme istí, čo z našej osobnosti je pravda a čo len pretvárka.

3.  Spojenie, intimita – sme naučení, že tí najbližší ľudia, s ktorými sme naozaj potrebovali blízky a dôverný vzťah, nás v tomto ohľade nejako sklamali, ohrozili, šokovali... Skrátka nám vzťahovo a citovo neboli dostupní, reakciou na našu snahu o spojenie bolo odmietnutie, chlad, hnev... Pre dieťa je to obrovská citová rana, a tak sa naučí, že sa o hlbšie vzťahy, skutočné spojenie a intimitu už nebude pokúšať, aby sme znovu nepociťovali sklamanie.

4. Dôvera – každý potrebuje prirodzene okolo seba ľudí, ktorým môže dôverovať. No dieťa s traumou bolo tými, ktorým najviac dôverovalo, sklamané a odmietnuté. A tak sa naučí, že vo vzťahoch sa dá prežiť aj bez dôvery (pretože „dôvera rovná sa bolesť“) a nadväzuje intímne vzťahy bez skutočnej hĺbky, blízkosti, spojenia.

5. Pravdivosť – rodina, v ktorej dieťa postihnuté traumou zo zneužitia je plná „slonov v miestnosti“, o ktorých sa nehovorí. Dieťa intuitívne cíti, že vzťahy nie sú v poriadku, no aj pri najmenšej snahe o zblíženie, rozhovor, riešenie naráža na popretie, protiútok, úprimnosť vyvoláva u druhých nevôľu. A tak sa naučí, že „pravda je zlá a nebezpečná“ a aby prežilo, aj ono si osvojí život v pretvárke. Vo výsledku nehľadáme pravdu vo vzťahoch, nevieme ju povedať druhým a ani sami seba nedávame svetu v pravdivom svetle.

6. Potreby – dieťa žije s nenaplnenými potrebami po láske, prijatí, porozumení, bezpečí... No keďže je príliš bolestivé žiť s poznaním, že tieto základné potreby sú nenaplnené, tak ich radšej „zabije“. Naučí sa žiť s tým, že nepotrebuje od druhých lásku, blízkosť, rešpekt, pochopenie, a namiesto toho sa naladí na to, aby napĺňalo potreby druhých, nie svoje.

7. Kreativita – dieťa v manipulatívnom prostredí funguje v tzv. „stave prežívania“, všetku energiu vynakladá na to, aby prežilo, bránilo sa, vyhovelo druhým, reagovalo, zvládalo všetko to napätie, stres a skrývanú bolesť. Nezostáva mu energia, čas ani podmienky na to, aby bolo kreatívne, slobodne a radostne tvorilo (a to sa netýka iba umenia, ale celkovo kreatívneho prístupu k životu a mysleniu). Napriek tomu práve takto trpiace deti – ak sa im predsa len podarí nájsť si čas a priestor – vďaka tomu, že sú prinútené z bezútešnej reality unikať do sveta fantázie, dokážu v budúcnosti vytvoriť fascinujúce a originálne diela.

8. Duchovno – v utrpení je u dieťaťa zabíjaná jeho duchovná stránka, pretože aj keď si v kútiku duše trúfalo dúfať v nejakú vyššiu múdru a dobrú moc, obracalo sa k nej či sa dokonca priamo modlilo k Bohu a žiadna pomoc zhora v jeho bezútešnej situácii neprišla, zabilo to dôveru dieťaťa v Boha, niečo duchovné, vyššie nad nami a utvrdilo ho to v tom, že nič také neexistuje.

9. Sny, nádeje – dieťa sa naučí, že ide o prežitie, a v takom svete nie je miesto na taký luxus ako sny. Prestane tiež dúfať v lepší život, pretože ten neprichádza...

10.  Láska k životu, sebadôvera, sebaúcta, radosť a pokoj – pre niekoho samozrejmé veci, ktoré človek postihnutý takouto traumou nedokáže v každodennom živote prežívať a pociťovať. Má pokrivený obraz o sebe, neverí si, nemá sa rád, neváži si sám seba, nepociťuje v živote naplnenie, zmysel, radostné vzťahy... Naučil sa, že život je drina, boj, námaha, snaha o prežitie.

Napriek tomuto smutnému výpočtu a konštatovaniu, čo všetko mohlo byť v našom živote pri nesprávnej výchove zabité a aké problémy to mohlo spôsobiť, potešujúce je, že cesta aj z takýchto stavov existuje.

Prvým krokom je priznať si vôbec, že sa niečo také vo vašej rodine dialo, čo najpresnejšie pomenovať stav a rozsah škôd, spáchaných na vašej duši, mysli, emóciách. Ignorovanie, prikrášľovanie, bagatelizovanie v tomto prípade nepomáha. Naopak, úprimne si povedzte, čo všetko sa vo vašom detstve udialo, o čo ste boli obratí a najmä – čo všetko teraz máte právo získavať späť. Šťastný krok a veľa zdaru na ceste návratu duše do života.

   



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Alexandra Elia
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies