Spotrebiteľská klíma v Európe je najlepšia za deväť rokov

NETKY.SK • 17 Február 2017, 08:32 • 2 min
Spotrebiteľská klíma v Európe je najlepšia za deväť rokov

BRATISLAVA - Dôvera spotrebiteľov v Európe zaznamenala vo štvrtom kvartáli minulého roka nárast. Ukazovateľ spotrebiteľskej dôvery v EÚ stúpol v tomto období o 5,6 bodu a v decembri dosiahol 17,9 bodu, čo predstavuje najvyššiu hodnotu od roku 2008.

slovakia

left justify in out

Jednotlivé ukazovatele - ekonomické a príjmové očakávania a ochota nakupovať - sa však počas roka nevyvíjali rovnako.

Vyplýva to z výsledkov prieskumu GfK, ktoré TASR poskytla marketingová špecialistka spoločnosti Katarína Lepiešová.

 

Titulky európskych správ v závere minulého roka prinášali najmä témy sýrskej vojny, terorizmu v Európe, amerických prezidentských volieb a pokračujúceho vzostupu nacionalistických strán vo všetkých európskych krajinách. Podľa prieskumu však tieto negatívne správy neovplyvnili ukazovatele ekonomických a príjmových očakávaní, ani ochotu spotrebiteľov nakupovať.

 

"Vyzerá to tak, že Európania si čoraz viac vyberajú, ktoré témy nechajú pôsobiť na svoj každodenný život," konštatuje GfK. Významnejší vplyv mali napríklad údaje o ekonomickom raste v jednotlivých krajinách.

 

Slovenskí spotrebitelia predpokladali vďaka priaznivým ekonomickým podmienkam v poslednom kvartáli 2016 silný hospodársky rast. Ukazovateľ ekonomických očakávaní sa v decembri dostal na 28,2 bodu. To je napriek zníženiu o 0,4 bodu oproti septembru stále o 5 bodov viac ako v rovnakom období predchádzajúceho roka.

 

Hoci miera nezamestnanosti na Slovensku v treťom kvartáli 2016 predstavovala 9,5 %, v posledných štvrťrokoch neustále klesala. "Tento trend sa odráža aj na príjmových očakávaniach slovenských spotrebiteľov, pretože od septembra do decembra indikátor stúpol o 2,2 na 32,2 bodu," vyčísľuje GfK.

 

Pokles nezamestnanosti znamená viac pracovných miest a vyššie príjmy pre obyvateľov, čo sú dôležité podmienky pre ochotu ľudí nakupovať. Od septembra do decembra vlaňajška tento ukazovateľ stúpol o 2,3 na úroveň 15,9 bodu, čo je o 11,5 bodu viac ako v decembri 2015. Stále viac spotrebiteľov sa teda domnieva, že nastala správna doba na väčšie nákupy.

 

Spoločnosť GfK sa venuje zberu a vyhodnocovaniu dát. Kombinuje pritom globálne poznatky s analýzami miestnych trhov vo viac ako 100 krajinách celého sveta.

 

 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Martin Šelestiak
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies