Satelitná technológia sa ukázala ako správna, mýto funguje bez problémov

NETKY.SK • 10 September 2010, 11:53 • 2 min
Satelitná technológia sa ukázala ako správna, mýto funguje bez problémov

Satelitná technológia sa ukázala ako správna, mýto funguje bez problémov

slovakia

left justify in out

Voľba satelitnej technológie v prípade elektronického výberu diaľničného mýta sa ukazuje ako správna. "My sme spustili elektronicky mýtny systém 11 mesiacov po podpise zmluvy, čím sme zaviedli najrýchlejšie mýtny systém v Európe." Povedal v rozhovore pre TASR pri hodnotení vyše polročného fungovania elektronického mýta generálny riaditeľ spoločnosti SkyToll Matej Okáli. Spoločnosť v zmysle dohody s Národnou diaľničnou spoločnosťou je prevádzkovateľom mýtneho systému na Slovensku.
Podľa jeho slov je SkyToll druhým najväčším prevádzkovateľom mýta z pohľadu spoplatnených ciest v Európe a síce diaľničných úsekov, rýchlostných ciest a ciest 1. triedy v rozsahu 2400 kilometrov. Aj napriek relatívnej rozľahlosti sa podarilo systém spustiť v stanovenom termíne. Významne pri tom pomohla aj skutočnosť, že sa zvolila satelitná technológia umožňujúca operatívne zakomponovať všetky zmeny, ktorých nebolo málo.
Podľa Okáliho sa ukázalo na rôznych konferenciách a workshopoch, že to riešenie, ktoré má Slovensko, je jedným z najpokrokovejších v Európe. Výhody satelitnej technológie sú primárne tri. Prvá je vo flexibilite a nákladoch, ktoré sú potrebné na prevádzku tohto systému. V porovnaní s ostatnými krajinami, kde sa prevádzkuje mikrovlnný systém, napríklad v Čechách, by sa taký rozsah legislatívnych zmien, ktoré sa v SR riešili, to znamená pridávali a uberali úseky, robila sa ich segmentácia, s inou technológiou ako satelitnou nedal uskutočniť v takom čase a s takými nákladmi, keďže v prípade mikrovlnného systému je potrebné vystavať brány, pričom riešenie SkyTollu si vyžaduje iba softvérovú úpravu. V ČR prevádzkové náklady na výber mýta sú v súčasnosti 22 % z vybraného mýta, kým v SR je to 15 %.
Druhou výhodou je vhodnosť tejto technológie na spoplatnenie ciest 1. triedy a 2. triedy, ktoré je ťažko spoplatňovať inou technológiou vzhľadom na množstvo križovatiek odbočiek a pod. Mikrovlnná technológia vyžaduje, aby tam bola vždy postavená brána.
Treťou výhodou je pripravenosť satelitného systému na interoperabilitu. To znamená jedna palubná jednotka, jedna zmluva  a možnosť používať OBU vo viacerých krajinách a viacerých mýtnych systémoch. V SR používaná palubná jednotka je vhodná aj pre satelitnú a aj pre mikrovlnnú technológiu. SkyToll má ambíciu stať sa určitým lídrom pri implementácii európskeho mýtneho systému, ktorý by mal byť spustený podľa zámerov Európskej únie v roku 2013.
Za obdobie od začatia výberu mýta sa vybralo už približne 90  miliónov eur. Za celý minulý rok sa na diaľničných známkach pre vozidlá nad 3,5 tony vybralo okolo 50 miliónov eur. Denne spoločnosť registruje priemerne až 28.000 vozidiel, ktoré použijú spoplatnené úseky. Ukázalo sa, a je to určitým prekvapením, že podiel tranzitnej dopravy cez Slovensko je vyšší ako sa predpokladalo.
V systéme je v súčasnosti zaregistrovaných viac ako 190.000 vozidiel a z tohto počtu sú viac ako dve tretiny zahraničné vozidlá.  V kategórii vozidiel nad 12 ton, to sú tie, ktoré najviac zaťažujú cestnú infraštruktúru, životné prostredie a spôsobujú najväčšie zaťaženie, je pomer taký, že vyše 84 % sú zahraniční a 16 % slovenskí prepravcovia.
Zmluva s NDS je taká, že aj v budúcnosti, keď budú pribúdať ďalšie úseky diaľnic podliehajúce spoplatneniu, bude to prevádzkovať SkyToll. Podľa Okáliho rámec služby spoločnosti pri výbere mýta je limitovaný dvoma spôsobmi a síce legislatívou a zmluvou s NDS. "Som presvedčený, že bez ohľadu na zmeny vo vedení NDS sa bude zmluva dodržiavať, keďže sú stanovené tak v zákone, ako aj v zmluve presné parametre, ktoré má elektronické mýto spĺňať," povedal.
Kvalita poskytovanej služby sa meria prostredníctvom nezávislého znalca desiatimi parametrami, pričom osem z nich sa vyhodnocuje mesačne, jeden polročne a posledný parameter - obnova a inovácia technológií na ročnej báze. Osem z parametrov spoločnosť plní na 100 %, deviaty - efektivitu výberu mýta na 99,9 %.
Podľa Okáliho režim elektronického mýta pracuje v štandardnom režime. Mnohé kritiky, ktoré zazneli pri jeho zavedení, sa ukázali ako neopodstatnené, napríklad na kvalitu OBU jednotiek. Podľa jeho slov zavedenie mýta aj v iných krajinách prebiehalo podobne, ale za iných podmienok. Česká republika zavádzala mýto v roku 2006, teda v roku, kedy ešte nebola súčasťou Schengenu a fungoval normálny hraničný režim s príslušnými colnými kontrolami. Preto dlhé rady na hraniciach sa nepripisovali na vrub zavedenia mýta. SkyToll v dostatočnom časovom predstihu prostredníctvom kampaní, zastupiteľských úradov a stavovských organizácií v zahraničí upozorňoval na povinnosti prepravcov súvislosti so zavedením mýta. Preto prirodzene na hraniciach sa vytvárali dlhé kolóny najmä tých, ktorí sa na tento krok nepripravili v predstihu. Pritom SkyToll vytvoril dostatočnú kapacitu až 25.000 OBU denne, ktorá však bola využitá na maximálne 6000 jednotiek denne.
Slovenskí dopravcovia sa na zavedenie mýta pripravili najmä v posledných dňoch pred jeho spustením a zaregistrovalo sa ich v predstihu až 95 % (42.000 vozidiel).

Zdroj: TASR



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies