Rezort školstva chce merať na testoch, ako sa školy zlepšujú

NETKY.SK • 9 Október 2014, 17:47 • 2 min
Rezort školstva chce merať na testoch, ako sa školy zlepšujú

BRATISLAVA - Ministerstvo školstva potrebuje vedieť zmerať výkonnosť škôl.

slovakia

left justify in out

Podľa štátneho tajomníka rezortu školstva Juraja Draxlera je to jedno z kľúčových opatrení, ktoré navrhujú, aby sa zlepšili výsledky našich žiakov v medzinárodnom testovaní PISA. Ministerstvo totiž dostalo za úlohu od poslancov školského výboru zostaviť návrh konkrétnych krokov na to, aby slovenské deti v PISE nedosahovali podpriemerné výsledky, ako sa to stalo naposledy. Rezort materiál vypracoval a predložil poslancom. „Musíme vedieť, do akej miery sa školy zlepšujú, či už medzi stupňami alebo do budúcna aj po jednotlivých ročníkoch,“ uviedol po dnešnom rokovaní parlamentného výboru pre vzdelávanie Draxler. Pomôcť má podľa neho pri meraní výkonnosti škôl systém testov.

 

Rezort školstva chce vybudovať systém objektívne merateľnej kvality škôl. „Až vtedy budeme schopní naozaj plne reagovať nielen na PISU, ale aj na iné výsledky testovaní a vytvoriť efektívnu spätnú väzbu školám,“ vysvetľuje pravá ruka ministra školstva. Podľa Draxlera je potrebné mať k dispozícii systém testov. Pripomenul, že podriadená organizácia ministerstva školstva - Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM), pripravuje každoročne národné testovanie piatakov aj deviatakov. Okrem toho chystajú aj celý balík štandardizovaných testov, ktoré budú môcť učitelia využívať na vyučovaní. „Mali by byť čoskoro uplatniteľné priamo v praxi. To znamená, že učiteľ bude mať možnosť zobrať si test alebo priamo aj elektronicky pripraviť test, otestovať si žiakov a pripraviť si sám pre seba vyhodnotenie,“ vysvetľuje štátny tajomník rezortu školstva. V budúcnosti bude vyhodnotenie k dispozícii aj vedeniu školy. 

 

Meranie kvality škôl a zisťovanie toho, ako posúvajú žiaka ďalej, podporuje aj exminister školstva a poslanec za SDKÚ-DS Eugen Jurzyca. „Podporujem to preto, aby malo ministerstvo v rukách dáta o tom, ako sa hýbe kvalita v školách, či náhodou nemáme niektoré školy veľmi zlé,“ hovorí Jurzyca. V prípade základných škôl by potom mohli cez eurofondy podľa neho zaplatiť tým najhorším školám učiteľov z najúspešnejších škôl, aby tamojším pedagógom odovzdali svoje skúsenosti. Okrem sledovania posunu škôl v rámci testov je potrebné podľa opozičného poslanca zohľadňovať aj iné parametre, napríklad, aké majú v danej škole mimoškolské aktivity. 

 

Štátny tajomník ministerstva školstva dnes tiež upozornil, že výsledky opatrení, ktoré navrhujú, aby sa zlepšili výsledky našich žiakov v testovaní PISA, zrejme neprinesie pozitívne výsledky už pri najbližšom takomto overovaní zručností, ale až v rokoch 2017-2018. Do konca júna 2015 má rezort školstva vo výbore predložiť, ako sa napĺňajú úlohy, ktoré si stanovil. 

 

Slovenskí žiaci si pri poslednom vyhodnotení medzinárodnej štúdie PISA pohoršili vo všetkých troch sledovaných oblastiach – v matematickej, čitateľskej aj prírodovednej gramotnosti. Testy 15-roční žiaci z celého sveta písali ešte v apríli 2012, výsledky zverejnili v decembri 2013. Prvýkrát od roku 2003, odkedy sa Slovensko do medzinárodného testovania zapája, boli výsledky slovenských žiakov vo všetkých oblastiach výrazne podpriemerné oproti iným krajinám OECD. 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies