Preprava na vode narastá, stále je však ďaleko za skutočnými možnosťami
Preprava na vode v súčasnosti podľa ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) narastá, stále je však ďaleko za skutočnými možnosťami. Napríklad v porovnaní so susednými štátmi ako Rakúskom či Maďarskom, alebo v porovnaní s potrebou Slovenska. Minister to uviedol na dnešnej návšteve v spoločnosti Verejné prístavy. Oboznámil sa tu so situáciou vo verejných prístavoch na Slovensku, ktoré sa nachádzajú v Bratislave, Štúrove a Komárne.
"Za minulý rok bolo na Slovensku preložených a prepravených zhruba 2 milióny ton tovaru, pričom lepšie roky pamätajú aj sedem či osem miliónov ton ročne," vyčíslil Figeľ. Slovensko tak nateraz v lodnej doprave zaostáva. "Dominantná pozornosť investícií a modernizácia bola totiž smerovaná na cestnú, diaľničnú dopravu," vysvetlil Figeľ. Napomôcť rozvoju lodnej dopravy by tak mala podľa neho aj Dunajská stratégia, ktorú prijala v júni EÚ.
Ďalším zámerom na podporu prepravy na vode je výstavba intermodálneho terminálu v Bratislave. "Mal by spĺňať podmienky pre preklad tovaru v kontajneroch v kombinovanej doprave medzi železničnou, cestnou a lodnou dopravou. Čo je aj trendom v celej Európe," priblížil generálny riaditeľ Verejných prístavov Juraj Pavelek.
Podľa plánov by sa mal terminál dobudovať v rokoch 2014 až 2015. "Výstavba by stála približne 40 miliónov eur," doplnil Pavelek. Z väčšej časti bude financovaná z eurofondov.
Na Slovensku sú pritom podľa Figeľa naprojektované štyri intermodálne terminály, a to v Bratislave, Košiciach, Leopoldove a Žiline. "Prvým z nich bude žilinský terminál, ktorý je už vysúťažený a celé verejné obstarávanie je vo finále. Teda pred podpisom kontraktu na výstavbu," opísal Figeľ.
Spoločnosť Verejné prístavy sa podľa Figeľa nachádza po deviatich mesiacoch tohto roka v zisku viac ako jeden milión eur.
Zdroj: TASR
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies