Diaľnica D1 v úseku Turany-Hubová povedie cez tunel, ktorý obchádza malofatranské údolia

NETKY.SK • 29 Máj 2017, 14:37 • 2 min
Diaľnica D1 v úseku Turany-Hubová povedie cez tunel, ktorý obchádza malofatranské údolia

BRATISLAVA - Ministerstvo životného prostredia (MŽP) vydalo záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) a odsúhlasilo stavbu diaľnice D1 v úseku Turany - Hubová vo variante s tunelmi Korbeľka a Havran, ktorý obchádza malofatranské údolia. Stavbu diaľnice s tunelom Korbeľka odporučila správa o hodnotení vplyvov na životné prostredie a zdravie obyvateľstva, ktoré vypracovala spoločnosť Dopravoprojekt na žiadosť Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Záverečné stanovisko MŽP bude záväzné pre ministerstvo dopravy.

slovakia

left justify in out

„MŽP súhlasí s variantom 2, teda s vybudovaním tunela. V prospech tohto riešenia hovorí viacero faktorov,“ uviedol dnes hovorca envirorezortu Tomáš Ferenčák. Riešenie podľa neho predstavuje najmenšie riziko z hľadiska zosuvov, vybudovanie tunela je vhodnejšie ako ku krajine, tak i samotnej prírode. „Kratšia jazdná trasa znamená menej paliva a nižšiu imisnú záťaž v obciach. Čo je rovnako podstatné, ide o územie, ktorým migruje medveď hnedý, aj z tohto hľadiska je vybudovanie tunela vhodnejšie riešenie ako povrchová cesta,“ konštatoval Ferenčák.

Rozhodnutie MŽP už privítali environmentalisti. „Konečne sa tak odchádza od údolného variantu, ktorý sa v roku 2005 začal presadzovať bez odbornej diskusie, a to napriek hroziacim rizikám pre prírodu či bezpečnosť premávky, a na dlho zablokoval výstavbu chýbajúceho úseku diaľnice medzi Bratislavou a Košicami. Toto stanovisko MŽP SR tak značne urýchli prípravu diaľnice,“ uviedla na facebookovej stránke organizácia SOS/BirdLife Slovensko.

 

Povrchový variant údolím Váhu by podľa ochranárov ohrozil vzácne rašeliniská, jaskyne, chránené územia aj obyvateľov. Údolné varianty by zasiahli šesť chránených území, pričom tunelový variant sa im vyhne. Údolné varianty by tiež úplne znehodnotili turisticky atraktívny sútok Oravy a Váhu i rekreačný areál Kraľovianskych jazier.

Hodnotenie posudzovalo štyri varianty výstavby diaľničného úseku Turany - Hubová. Išlo o pôvodný variant trasy V1 v dĺžke 13,52 km s tunelom Rojkov, ďalšie dva varianty V1 s odklonom, ktoré sú kombináciou pôvodného povrchového variantu údolím Váhu so subvariantmi a štvrtým je variant V2 v dĺžke 13,53 km s tunelom Korbeľka. Trasa by cez masív Kopy viedla v tuneli Korbeľka a za premostením údolia Váhu by nasledoval ďalší tunel Havran.
 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Jozef Botos
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies