PARÍŽ - Francúzska vláda plánuje zavedenie ekologickej dane z leteniek. Uviedla to v utorok francúzska ministerka dopravy Élisabeth Borneová, ktorá dodala, že financie získané z ekodane použije vláda na podporu ekologickejších foriem dopravy.
Ekodaň, ktorá by mala začať platiť od budúceho roka, sa bude pohybovať od 1,5 do 18 eur. Najnižšiu sumu si cestujúci priplatí k letenke v ekonomickej triede v prípade vnútroštátnych letov a letov z Francúzska do iných štátov Európskej únie.
V prípade biznis triedy pri takýchto letoch by daň mala predstavovať 9 eur a najvyššia daň až do 18 eur sa bude týkať leteniek v biznis triede pri letoch do krajín mimo EÚ.
Francúzska vláda očakáva, že daň jej prinesie do štátneho rozpočtu približne 182 miliónov eur ročne. Tie chce podľa Borneovej investovať do rozvoja ekologickejšej dopravnej infraštruktúry, najmä do rozvoja železničnej siete.
Ako ministerka dodala, daň bude platiť výhradne na lety z Francúzska, nebude sa týkať letov smerom do krajiny. Výnimku podľa agentúry AP dostanú aj lety na Korziku, do francúzskych zámorských území a lety s prestupom vo Francúzsku.
Od automobilov k lietadlám: Ekológia sa postupne dostáva do všetkých sfér dopravy
Vyhlásenie Borneovej ihneď znížilo ceny akcií leteckých spoločností Air France a Lufthansa, ktoré klesli o 4,5 %, respektíve o 2,5 %.
Francúzky prezident Emmanuel Macron nastúpil do úradu s ekologickou agendou, po rozsiahlych protestoch takzvaného hnutia žltých viest však musel ustúpiť od pôvodného plánu zvýšiť daň z pohonných látok.
Na druhej strane, Francúzsko stále plánuje presadiť v novej Európskej komisii celoeurópsku daň z leteckého paliva, čo podľa Paríža pomôže znížiť emisie CO2. V súčasnosti sa letecké palivo nezdaňuje.
Vymazanie uhlíkovej stopy?
Vymazanie uhlíkovej stopy by však malo zostávať tak trochu v úvodzovkách, pretože samozrejme danú stopu nevymažete, len ju vykompenzujete. Ide teda o také druhé najlepšie možné riešenie. A to hneď po možnosti, že by daná uhlíková stopa vôbec nevznikla.
Najrôznejšie programy na kompenzáciu uhlíkovej stopy majú napríklad aerolinky Qantas, Austrian Airlines, Air Canada, KLM, Brussels Airlines a ďalšie.
Kam idú peniaze za offsetovanie
Každá aerolinka podporuje iné projekty. Napríklad holandská KLM investuje do kuchynských sporákov v afrických krajinách.
V Ghane s novými sporákmi ušetria ročne 180 kilogramov dreveného uhlia na osobu a nový sporák už obdržalo vyše 50 000 rodín v niekoľkých krajinách.
Kúpa ekologického sporáku sa ukázala ako efektívna ochrana životného prostredia. Nechýba potom ani obnova dažďových pralesov v Paname a všeobecne vysádzanie nových stromov.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies