Vláda schválila Národný akčný plán pre podporu pohybovej aktivity na roky 2024-2030

NETKY.SK • 26 Jún 2024, 18:10 • 2 min
Vláda schválila Národný akčný plán pre podporu pohybovej aktivity na roky 2024-2030

BRATISLAVA - Pohybová aktivita má pozitívny vplyv na zdravie človeka a prispieva k prevencii chronických neprenosných ochorení. Vláda dnes preto schválila nový Národný akčný plán pre podporu pohybovej aktivity na roky 2024 – 2030, ktorý má prispieť k zlepšeniu verejného zdravia podporou pohybovej aktivity naprieč sektormi.

slovakia

left justify in out

Ľudia, ktorí sú nedostatočne pohybovo aktívni, majú o 20 až 30 percent vyššie riziko úmrtia v porovnaní s ľuďmi, ktorí sa dostatočne pohybujú. Cieľom materiálu je zvýšiť počet ľudí, ktorí dosiahnu minimálne odporúčané množstvo času stráveného pohybovou aktivitou podľa Svetovej zdravotníckej organizácie. Do roku 2030 by sa mal v súlade s odporúčaniami WHO znížiť výskyt pohybovej inaktivity u dospelých a dospievajúcich o 5 percent. Zároveň by akčný plán mal prispieť aj k zvýšeniu informovanosti o zdravotných prínosoch pohybovej aktivity. Na nových úlohách sa budú podieľať viaceré rezorty.

„Nedostatočná pohybová aktivita a sedavý spôsob života majú za následok mnohé choroby. Je to významný rizikový faktor obezity a chorôb, ku ktorým vedie. Ide napríklad o kardiovaskulárne ochorenia vrátane zvýšeného krvného tlaku, cievnych mozgových príhod, diabetes mellitus 2. typu, funkčných a degeneratívnych porúch pohybového ústrojenstva a osteoporózy. Ten, kto sa nehýbe, má dvakrát vyššiu pravdepodobnosť ochorieť na kardiovaskulárne ochorenia,“ uviedla ministerka zdravotníctva SR Zuzana Dolinková.

Systematická, pravidelná, dostatočne intenzívna a primerane dlho trvajúca pohybová aktivita ovplyvní život človeka, čo sa prejaví v zlepšenej výkonnosti celého organizmu. Medzi obľúbené formy pohybovej aktivity patrí chôdza, bicyklovanie, šport, aktívny oddych alebo hry. Môžu sa vykonávať na akejkoľvek úrovni zručností a sú dostupné pre každého. Pravidelná pohybová aktivita môže zlepšiť svalovú a kardiorespiračnú kondíciu, zlepšiť zdravie kostí, znížiť riziko hypertenzie, ischemickej choroby srdca, mŕtvice, diabetes mellitus 2. typu, rôznych typov onkologických ochorení a depresie, znížiť riziko pádov, ako aj zlomenín bedier alebo stavcov a pomáha udržiavať zdravú telesnú hmotnosť.

Podľa odporúčaní WHO by napríklad deti a dospievajúci od 5 do 17 rokov mali absolvovať priemerne 60 minút denne väčšinou aeróbnej pohybovej aktivity miernej až vysokej intenzity počas týždňa. Dospelým od 18 do 64 rokov sa zase odporúča aspoň 150 - 300 minút aeróbnej pohybovej aktivity strednej intenzity, alebo najmenej 75 - 150 minút aeróbnej pohybovej aktivity s vysokou intenzitou, alebo ekvivalentná kombinácia týchto aktivít počas celého týždňa.

Súčasný stav, ako u nás, tak aj vo svete, nie je ideálny. Podľa WHO viac ako štvrtina dospelej populácie nie je dostatočne pohybovo aktívna. Približne 1 z 3 žien 1 zo 4 mužov nevykonáva dostatok pohybovej aktivity. Menej sa pohybujú obyvatelia krajín s vyššími príjmami v porovnaní s obyvateľmi krajín s nízkymi príjmami a od roku 2011 nedošlo k zlepšeniu globálnej úrovne pohybovej aktivity. Prieskum Európskej komisie Eurobarometer napríklad v roku 2022 ukázal, že 38 percent Európanov športuje alebo cvičí aspoň raz za týždeň, 17 percent menej ako raz za týždeň a 45 percent necvičí vôbec. Na Slovensku cvičí a venuje sa športu 35 percent ľudí a necvičí vôbec 43 percent Slovákov. Inej pohybovej aktivite, ako napríklad práci na záhrade, tancu alebo používaniu bicykla, sa venuje približne 21 percent Slovákov.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Marek Nemček
Zdroj: Tlačový odbor MZ SR, Foto: Unsplash (ilustračné foto)
Netky
Deň Ústavy o
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies