Tragická železničná nehoda: Kto bol teda na vine? FOTO

NETKY.SK • 12 Jún 2024, 17:37 • 2 min
Tragická železničná nehoda: Kto bol teda na vine? FOTO

PRAHA - Český minister dopravy Martin Kupka poprel informácie niektorých českých médií, že príčinou minulotýždňovej tragickej nehody bol nefunkčný zabezpečovací systém počas rekonštrukcie železničnej stanice v Pardubiciach.

slovakia

left justify in out

Podľa Drážnej inšpekcie rušňovodič RegioJetu návestidlo Stoj videl a bol tiež dostatočne oddýchnutý. Uviedli to na spoločnom brífingu.
 
"Chcel by som vyvrátiť nepravdivé informácie, ktoré sa objavili v médiách a na sociálnych sieťach, že by železničná stanica Pardubice bola nezabezpečená. Nie je to pravda," povedal minister. Dodal však, že Česku chýba aktívny zabezpečovač, ktorý by dokázal zabrániť stretu vlakov. V súčasnosti používaný tzv. návestný opakovač to nedokáže, a aj preto chce Česká republika čo najskôr prejsť na európsky systém ETCS.

Keď vlak RegioJetu stál na nástupišti, mal pred sebou podľa generálneho inšpektora Drážnej inšpekcie Jana Kučeru návestidlo, na ktorom bola návesť "opakovaná výstraha a rýchlosť 50". To podľa Kučeru rušňovodičovi jasne hovorilo, že na ďalšom návestidle bude návesť zakazujúca jazdu.
 
"Rušňovodič sa s týmto vedomím rozbehol, zvyšoval rýchlosť a potom minul návestidlo zakazujúce jeho ďalšiu jazdu a následne došlo k zrážke," opísal okolnosti nehody. Rušňovodič RegioJetu potom podľa neho zneistel, sám si uvedomil, že urobil chybu a podarilo sa mu vlak zastaviť. Nákladný vlak však už zastaviť nedokázal.
 
Riaditeľ inšpekcie Jiří Kolář dodal, že obaja rušňovodiči nemali prekročenú dobu jazdy a boli dostatočne oddýchnutí. Spresnil, že dotknuté vozne RegioJetu majú 43 rokov a okrem tejto spoločnosti ich deväť prevádzkujú aj České dráhy. Do oboch spoločností už preto naplánovali kontrolu.

Zástupcovia českej Správy železníc uviedli, že v súčasnosti používaný zabezpečovací systém na českej železnici pochádza z 60. rokov minulého storočia. Podotkli, že vykazuje mnoho nedostatkov a je do vysokej miery postavený na zodpovednosti človeka. V porovnaní s tým európsky ETCS kontroluje, či vodič zastaví pred návestidlom Stoj a či rešpektuje traťovú rýchlosť. Rušňovodiča "stráži" a ak limity prekročí, systém automaticky zasiahne a začne brzdiť vlak.

K tragickej nehode vlakov došlo minulý týždeň v stredu pred polnocou pri novej stanici Pardubice - centrum. S nákladným vlakom sa tam čelne zrazil expresný vlak spoločnosti RegioJet, ktorý smeroval do Košíc a ďalej do ukrajinského Čopu. Pri nehode zomreli štyria ľudia a takmer 30 sa zranilo. Medzi obeťami boli dve Slovenky a dvaja ukrajinskí občania. Štyri Slovenky pri nehode utrpeli zranenia.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Ingrid Vrabcová
Zdroj: MD ČR, Foto: X / HZS Pardubický kraj
Netky
Deň Ústavy o
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies