Predstavili prototyp lietadla, ktoré má priniesť revolúciu v leteckom priemysle

NETKY.SK • 14 November 2021, 19:00 • 3 min
Predstavili prototyp lietadla, ktoré má priniesť revolúciu v leteckom priemysle

Klimatická zmena podnecuje vedcov k novým riešeniam vo viacerých oblastiach. Jedným z nich je doprava a jej budúcnosť, ktorá by už nemala zanechávať takú stopu, o akú sme sa postarali doteraz.

slovakia

left justify in out

S novinkou v leteckej doprave prišiel americký startup Otto Aviation, ktorý predstavil prototyp lietadla Otto Celera 500L. Zaujme hneď na prvý pohľad svojím tvarom, ktorý môže niekomu pripomínať vajce, balón alebo guľku.

 

Postaral sa o to nevšedný aerodynamický tvar, ktorý navrhli tak, aby výrazne znížil odpor vzduchu, ktorý veľmi hladko prúdi po povrchu stroja. Vďaka tomu spáli menej paliva, čím zanechá menšiu stopu na prírode. „Je teda 4 až 5-násobne efektívnejšie ako iné turbovrtuľové lietadlá a 7 až 8-násobne efektívnejšie ako prúdové stroje,“ ozrejmil výkonný riaditeľ spoločnosti William Otto Jr.

 

Lietanie s Celerou bude stáť 328 dolárov za hodinu (v prepočte približne 290 eur) v porovnaní s 2 100 dolármi (zhruba 1 800 eur) za hodinový let bežného obchodného lietadla. Jeho spotreba je podobná ako pri väčšom SUV.  Rýchlosť je však oveľa vyššia, a to okolo 740 kilometrov za hodinu s doletom 7 200 kilometrov. Na palube je dostatok miesta pre 6 cestujúcich.

 

Otcom projektu je William Otto Sr., ktorý sa podieľal na vývoji medzikontinentálnej rakety Minuteman či bombardéri B-1. Jeho prvotnou myšlienkou bolo vyskúšať, či dokážu vytvoriť obchodné lietadlo, ktoré by dokázalo lietať za oveľa nižšie náklady. Počas príprav sa inšpiroval štúdiami o torpédach. V rámci nich chcel dosiahnuť, aby lepšie zapadli do ponorky. Navrhol teda menšie motory a efektívnejší tvar torpéd, vďaka čomu spotrebovali menej energie. Využil pritom takzvané laminárne prúdenie. „Na dosiahnutie laminárneho prúdenia musíte vytvoriť štruktúry, ktoré sa neohýbajú ani nedeformujú. S kovom sa vám to nikdy nepodarí. Jediným riešením sú kompozity. Dokonca aj malé, dočasné nedokonalosti, ako ľad alebo rozmliaždené chrobáky, dokážu narušiť laminárne prúdenie,“ uviedli zástupcovia spoločnosti.

 

Firma potvrdila, že dizajn Otto Celera 500L znižuje odpor o 59% v porovnaní s iným rovnako veľkým lietadlom, a teda výrazne znižuje spotrebu paliva a emisie.

 

Keďže novinka potrebuje menej energie, je vybavená jedným motorom typu V12, ktorý vyrába nemecká firma RED. „Je to ten najefektívnejší letecký motor, aký sme našli na dosiahnutie najefektívnejšieho aerodynamického tvaru,“ objasnili.

 

V budúcnosti by radi nahradili dieselový motor elektrickým alebo vodíkovým motorom, čím by lietadlo nezanechávalo žiadnu emisnú stopu. „V súčasnosti sa nám darí znížiť uhlíkové emisie o 80% v porovnaní s podobnými strojmi,“ vyhlásili.

 

Otto Celera 500L absolvoval prvý let v roku 2018 a odvtedy nasledovalo približne 50 testovacích letov. Doteraz sa podarilo dosiahnuť maximálnu rýchlosť 403 kilometrov za hodinu a výšku 5 200 metrov. S novým motorom by sa výška mohla vyšplhať zhruba do 12 000 metrov. Výrobcovia plánujú pridať aj okná po bokoch. Ak všetko pôjde podľa plánu, lietadlo by mohlo ísť do predaja do roku 2025. Spoliehajú sa pritom aj na komfortnú kabínu, ktorú lietadlo ponúka.

 

K prvým zákazníkom budú zrejme patriť súkromníci, ktorí budú ochotní zaplatiť za lietadlo 5 miliónov dolárov (4,4 milióna eur). Neskôr by firma chcela ponúknuť aj väčšie verzie lietadla, ktoré by ponúkali priestor pre 19 až 40 cestujúcich.

 

 

 

 

 

 




twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Felecia sefredaktorka
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies