Poslali ste peniaze na nesprávny účet? Stále je tu šanca, získať ich späť

NETKY.SK • 4 December 2023, 10:45 • 2 min
Poslali ste peniaze na nesprávny účet? Stále je tu šanca, získať ich späť

Posielať peniaze cez internetbanking zbrklo a rýchlo sa nevypláca. Stačí „drobný“ preklep alebo nepozornosť a peniaze môžu skončiť na nesprávnom účte. Ak finančné prostriedky odošlete na neexistujúci účet, je to ten lepší prípad. Peniaze sa vám vrátia nazad. Horšie však je, ak ich pošlete na účet, ktorý reálne existuje a klient ho používa. Šanca na vrátenie peňazí z cudzieho účtu existuje, no proces je zložitejší.

slovakia

left justify in out

Peniaze poslané na neexistujúci účet

IBAN (International Bank Account Number) kód sa skladá z dvadsiatich štyroch znakov a urobiť chybu vo vypisovaní čísel pri platobnom príkaze vôbec nie je ťažké. Na druhej strane, banky dnes majú mechanizmy, ktoré tieto chyby z nepozornosti dokážu odhaliť a k odoslaniu peňazí na nesprávny účet dochádza len minimálne.

 

Čísla účtov totiž nie sú vytvárané na základe náhody. Napríklad bankový systém pri zadávaní čísla účtu určite spozoruje číslo navyše. Ak sa aj klient nepomýli v počte znakov, ale urobí chybu z nepozornosti, napríklad v posledných desiatich číslach IBAN-u, ešte stále to nemusí znamenať, že účet s takým číslom existuje.

 

IBAN totiž vždy obsahuje aj číselný kód konkrétnej banky, a čísla účtov, respektíve kombinácie týchto čísel sú takmer v každej banke tvorené odlišne. Existuje teda veľká šanca, že peniaze na nesprávne zadaný IBAN neodídu, presnejšie – banka platbu nezrealizuje, a ak aj finančné prostriedky z bankového účtu odídu, do niekoľkých dní prídu klientovi naspäť.

 

Je však dôležité si pamätať, že zodpovednosť za nesprávne vyplnenie údajov v platobnom príkaze nesie vždy platiteľ, a nie banka, teda poskytovateľ platobných služieb.

ilustračná foto
ilustračná foto
Zdroj: SITA / Getty Images / iStockphoto

Peniaze skutočne odišli na zlý účet

Ak už sa podarí odoslať peniaze na existujúci, ale nesprávny účet, klient sa môže pokúsiť o storno platby. Niektoré banky to umožňujú priamo v internetbankingu, prípadne telefonicky na diaľku. Rýchla reakcia môže zabrániť odoslaniu peňazí, ak ešte neodišli z účtu.

 

V prípade, že platba už bola odoslaná z banky, vrátenie peňazí závisí od vôle protistrany. Vo všeobecnosti je potrebné postupovať tak, že ako prvé klient požiada svoju banku o sprostredkovanie vrátenia platby. Banka príjemcu preverí prijatie danej platby a pokiaľ je tento účet ešte otvorený, požiada jeho majiteľa, aby dal súhlas na vrátenie platby.

 

V prípade neúspechu klient môže podať žiadosť o vrátenie peňazí prostredníctvom tlačiva poskytnutého bankou. Toto tlačivo obsahuje informácie o čísle účtu príjemcu, o odosielateľovi, sume, mene a variabilnom, konštantnom a špecifickom symbole. Banky si za spracovanie takejto žiadosti môžu účtovať poplatok. Napríklad najväčšia slovenská banka Slovenská sporiteľňa si v prípade domáceho prevodu (SEPA) za službu pýta 10 eur alebo 16,60 eura pri cezhraničnom prevode.

 

Ak zahraničná banka za spracovanie žiadosti o vrátenie/storno prevodu účtuje ďalšie poplatky, tie sú účtované na ťarchu platiteľa. Problém s vrátením finančných prostriedkov vo všeobecnosti je, že peniaze môžu byť vrátené klientovi len v prípade, ak príjemca platby na to dá súhlas.

 

Príjemca platby nespolupracuje

Ak klient po odoslaní finančných prostriedkov na nesprávny účet nedokáže získať svoje peniaze späť, môže sa obrátiť na súd. Pred súdnym konaním sa však ešte môže poškodený pokúsiť vymáhať sám priamo u prijímateľa platby. Umožňuje mu to slovenská legislatíva.

 

Banka klienta, ktorý dostal prostriedky omylom, požiada o vrátenie platby. Taktiež ho informuje aj o tom, že ak peniaze nevráti do siedmich kalendárnych dní, potom v súlade so zákonom oznámi jeho identifikačné údaje poškodenému. Ten si následne môže vymáhať platbu v občianskoprávnom konaní.

 

Súd zrejme vyhráte, no trvá to dlho

Podľa predstaviteľov bánk môže byť súdna cesta v tomto prípade zložitá a najmä zdĺhavá. Preto je na zváženie, či sa pre nízku sumu vôbec púšťať do sporu.

 

Súdne poplatky sú vysoké, štandardne niekoľko percent z vymáhanej sumy. „Ak však máte dostatočnú trpezlivosť, šanca na výhru v súdnom spore je vysoká, keďže nezákonné obohatenie sa viete jednoznačnej dokázať na základe výpisu z banky, a súd môže priznať aj náhradu trov konania vrátane zastupovania právnikom,“ vysvetľuje finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik.

 

Prax hovorí, že na súde skončia len ojedinelé prípady. Väčšina príjemcov po začatí žaloby peniaze okamžite pošle naspäť.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Marek Nemček
Zdroj: FinReport, Foto: Pravda / Shutterstock (ilustračná foto)
Netky
Silvester príde o
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies