Naprieč históriou parfumov: Kolínsku preslávil aj Napoleon, predchodcom bolo kadidlo

NETKY.SK • 28 Október 2023, 17:25 • 2 min
Naprieč históriou parfumov: Kolínsku preslávil aj Napoleon, predchodcom bolo kadidlo

Pravdepodobne najznámejší parfum na svete, Chanel č. 5, je medzinárodne spájaný s eleganciou, sofistikovanosťou a luxusom. Jeho nenápadný dizajn a nezameniteľnú vôňu propagovali hviezdy ako Catherine Deneuve, Nicole Kidman, Marion Cotillard a dokonca aj Marilyn Monroe , ktorá v rozhovore preslávila svoj názor, že parfum bol všetko, čo nosila do postele.

slovakia

left justify in out

Použitie parfumu je spojené najmä s tajomnom, fantáziou a predstavivosťou. Parfém nosíme, aby sme potešili ostatných, zanechali dobrý dojem, obklopili sa príjemnou, pretrvávajúcou vôňou. Hoci parfum má dlhú históriu, nie vždy v sebe niesol náznak romantiky.

Začalo sa to kadidlom

V skutočnosti prvou formou parfumu bolo kadidlo, ktoré prvýkrát vyrobili Mezopotámčania asi pred 4000 rokmi. Staroveké kultúry pri svojich náboženských obradoch spaľovali rôzne živice a drevo. Kadidlo sa dostalo do Egypta okolo roku 3000 pred Kristom, ale až do začiatku egyptského zlatého veku sa parfumy používali iba pri náboženských rituáloch. 

Stali sa dostupnými pre všetkých Egypťanov, keď sa kňazi postupne vzdávali svojich výhradných práv. Občania si pre potešenie robili kúpele a namáčali si pokožku vo vonných olejoch.

V súčasnosti sú parfumy mimoriadne zložité, skladajú sa z mnohých prírodných a syntetických chemikálií, ktoré sa často označujú ako „nóty“ alebo „podtóny“. Chanel No5 bol prvý parfum vytvorený aplikáciou moderných chemických princípov a prvý, ktorý obsahoval syntetické látky.

 

Napoleon a kolínska

Kolínska voda, ktorú zvyčajne používajú muži, bola vynájdená talianskym holičom začiatkom osemnásteho storočia v nemeckom meste Köln. Odtiaľ pochádza názov kolín, francúzsky názov mesta. Pôvodný názov tejto zmesi bol „Aqua Admirabilis“ (obdivuhodná voda) a predávala sa ako „zázračný liek“.

 Zázračnú vodu veľmi ocenil Napoleon a prvýkrát sa predávala ako vôňa pod názvom 4711, na margo prvého obchodu s kolínskou vodou. Stále je to najstaršia nepretržite vyrábaná vôňa na svete.

Esenciálne oleje 

Prvou fázou výroby parfumu je extrakcia vonných esenciálnych olejov z rastlín. Aj keď je možné použiť mnoho metód, destilácia je najbežnejšia. Destilácia vodnou parou je založená na princípe, že rastlinné materiály vložené do vriacej vody uvoľnia svoje esenciálne oleje, ktoré sa následne odparia s parou. 

Po kondenzácii pary a oleja sa olej oddelí od vody a môže sa zbierať. Na získanie len jedného kilogramu esenciálneho oleja môžu byť potrebné tisíce kíl kvetov, čo čiastočne vysvetľuje, prečo sú mnohé parfumy také drahé.

Oleje sa potom riedia alkoholom, ktorý slúži aj ako fixátor, vďaka čomu majú vône dlhotrvajúci účinok vďaka oneskoreniu odparovania. Zriedený roztok sa potom pred ochladením nechá vylúhovať v špeciálnych medených alebo nerezových nádobách, aby sa usadili živice alebo voskové častice. Nasleduje proces filtrovania a v neposlednom rade balenie

Parfumy boli jeden čas zakázané

Starí Rimania a Gréci starostlivo zdokumentovali svoje procesy výroby parfumov, a preto sa dnes niekoľko grécko-rímskych vôní vytvára znova. Jedna z týchto vôní pochádza z najstaršej továrne na výrobu parfumov na svete z roku 1850 pred Kristom.

Staroveký kult Afrodity, bohyne lásky, používal parfumy a vône vo svojich chrámoch a pri bohoslužbách. Parfum sa však nepoužíval len na náboženské účely. Bola to veľká časť premeny Ríma z malej farmárskej dediny na globálne epicentrum.

Odhaduje sa, že Rimania ročne spotrebujú asi 2 800 ton dovezeného kadidla a 550 ton myrhy. Tieto vône sa používali vo verejných kúpeľoch na prevoňanie vody a v predmetoch starostlivosti o telo, ako sú balzamy, oleje a parfumy na pokožku a vlasy. Niektorí Rimania, ako napríklad Plínius Starší, odsúdili používanie parfumov pre ich bohatosť a plytvanie. Keď Rím padol, takýto luxus bol zakázaný a parfumy sa v Európe opäť nestali populárne po stovky rokov.

Ako sa pôvodne vyrábal parfém

Prvé parfumy boli vyrobené z prírodných materiálov, ako je kôra, drevo, korene, listy, kvety a semená. Prvé dôkazy o výrobe parfumov sa začali v Egypte a Mezopotámii a potom ich prevzali Peržania a Rimania.

Tieto staroveké civilizácie často premieňali voňavé materiály na balzamy na použitie pri náboženských obradoch alebo na pomazanie svojich tiel. Myrha a kadidlo sa extrahovali zo stromov a vyrobili sa z nich kadidlo, zatiaľ čo iné rastliny ako ruža a mäta boli napustené olejmi.

Ako sa obchodné cesty šírili, mohla byť použitá širšia paleta vôní, ako napríklad exotické koreniny a bylinky. Tieto predmety boli často utlmené vo vode a vyrábali sa z nich aromaterapeutické produkty.
Fľaštičky na parfumy začali ako nádoby vyrobené z dreva a hliny a v priebehu rokov sa zmenili na krásne farebné sklenené fľaše. Na prepravu parfumov a vôní sa používali aj ručne maľované vázy a dokonca aj vydlabané drahé kamene.

Chanel No. 5

Pravdepodobne najznámejší parfum na svete, Chanel č. 5, je medzinárodne spájaný s eleganciou, sofistikovanosťou a luxusom. Jeho nenápadný dizajn a nezameniteľnú vôňu propagovali hviezdy ako Catherine Deneuve, Nicole Kidman, Marion Cotillard a dokonca aj Marilyn Monroe , ktorá v rozhovore preslávila svoj názor, že parfum bol všetko, čo nosila do postele.

Chanel No. 5, nápad francúzskej podnikateľky Gabrielle Bonheur „Coco“ Chanel z roku 1921, bol vytvorený predovšetkým s cieľom pôsobiť proti obmedzujúcej a silnej asociácii parfumov s určitými typmi žien. Pri navrhovaní vône Chanel povedala svojmu parfumérovi, že chce vytvoriť vôňu, ktorá „vonia ako žena, a nie ako ruža“.

Rôzne parfumy boli medzi ženami spojené s rôznou úrovňou vážnosti

Až do začiatku 20. storočia sa vône, ktoré nosili ženy, zvyčajne delili na dve kategórie. „Ctihodné ženy“ uprednostňovali jednoduché, decentné vône, ktoré boli esenciou povedzme jedného záhradného kvetu. Na rozdiel od toho, sexuálne pracovníčky a kurtizány boli spájané s pižmovými vôňami.

Sama Coco Chanel bola kedysi udržiavanou ženou zo skromného prostredia, ktorá používala peniaze od svojich milencov na financovanie svojich obchodných aktivít. 

Túžila vytvoriť vôňu, ktorá by oslovila „slušné ženy“ aj bežné obyvateľstvo, a to vytvorením vône, ktorá by spájala pôvab vôní ako jazmín, pižmo a kvety, ktoré boli menej decentné. Tento nekonvenčný prístup sa ukázal ako marketingový hit.

Zdroje:

https://www.mcgill.ca/oss/article/history/story-perfume

https://www.fragrancex.com/blog/history-of-perfume-and-cologne/

https://www.historyhit.com/chanel-no-5-the-story-behind-the-icon/

 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Lucie Balgová
foto: doctoraromas.com
Netky
Deň Ústavy o
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies