Vlastníte elektromobil? Pozrite si zopár tipov, ako sa vyhnete plateniu vysokých pokút za ich nabíjanie

NETKY.SK • 18 September 2020, 12:43 • 2 min
Vlastníte elektromobil? Pozrite si zopár tipov, ako sa vyhnete plateniu vysokých pokút za ich nabíjanie

Dobrá správa je, že počet elektromobilov vrátane plug-in hybridných vozidiel registrovaných na Slovensku stúpa a sieť nabíjacích staníc sa zahusťuje. Majitelia áut na elektrický pohon aj majitelia nehnuteľností s nabíjacími stanicami však môžu byť nemilo prekvapení pokutami za odber elektriny pri nabíjaní.

slovakia

left justify in out

Koľko „zelených áut“ jazdí po slovenských cestách?

Ku koncu júna bolo podľa údajov Ministerstva hospodárstva SR 1021 plug-in hybridov a 1582 čisto elektrických áut. Oproti minulému roku ide o viac ako 30% nárast.

 

Za stúpajúcimi číslami stojí najmä štátna podpora elektromobility, ako aj zahusťovanie siete nabíjacích staníc. Okrem bežných pokút za rýchlosť či zlé parkovanie, by si majitelia "zelených áut" mali dať nato, aby nedostali pokutu za prekročenie odberu elektriny pri nabíjaní.

 

img

 

Pritom takýto nepríjemný „pozdrav“ môže dostať aj domácnosť, ktorá žiaden elektromobil nevlastní. Pýtate sa, ako je to možné?

 

„Keďže nabíjanie na verejných staniciach je pomerne drahé, množstvo vlastníkov elektromobilov a hybridov sa snaží nabíjať lacnejšie na vlastnej nabíjačke doma či v zamestnaní. Môže však pritom prekročiť zmluvne stanovený odber, za čo je následne sankcionovaný,“ vysvetil riaditeľ spoločnosti PPA Power DS Michal Kolimár.

 

Mohlo by vás zaujímať: Sú hybridné vozidlá naozaj také ekologické, ako tvrdia predajcovia?

 

Mesačné náklady môžu presiahnuť aj tisíc eur

Elektromobil, ktorý sa nabíja, predstavuje pre elektrické rozvody budovy významnú záťaž. Pri montáži nabíjačky sa na tento faktor obvykle neberie do úvahy. 

 

Ak je nabíjačiek viac, elektrikári pri montáži zvýšia aj hlavný istič budovy. To však vyústi do vyšších mesačných fixných poplatkov za elektrický výkon. Ak má budova predimenzovaný hlavný istič, mesačné náklady tak môžu presiahnuť aj 1000 eur.

 

img

 

„Ak má budova, kde sú nabíjačky pripojené, hlavný istič, naopak, poddimenzovaný, môže byť situácia ešte horšia. Ak napríklad počas teplého dňa budú rozvody elektriny zaťažené chladením budovy a zároveň sa prídu nabíjať elektrické autá, môže sa sieť preťažiť, čo bude mať za následok výpadok elektriny v celej budove,“ objasňuje Kolimár.

 

Súvisiaci článok: Rezort hospodárstva opäť podporí elektromobilitu na Slovensku, peniaze nalejú do infraštruktúry

 

Technici potom napätí chodia z jedného konca budovy na druhý a snažia sa zistiť, čo sa to vlastne stalo. Hľadať vypadnuté ističe vo väčšej budove je totiž veľmi náročné a môže to zabrať aj niekoľko hodín.

 

Tento problém sa týka aj majiteľov budov

Podobná situácia je aj v obchodných centrách, hoteloch či na firemných parkoviskách. V týchto objektoch sa stáva, že niektoré dni nenabíja nikto, inokedy sú obsadené aj všetky nabíjačky.

 

Obchodné centrá a hotely sú obvykle napojené na rozvody vysokého napätia a majú zmluvný limit výkonu, ktorý sa nazýva rezervovaná kapacita. Za prekročenie tejto kapacity účtujú distribútori elektriny vysoké pokuty, až 33 eur za prečerpaný kW navyše. 

 

img

 

„Predstavme si, že je teplý letný deň, chladenie beží naplno a obchodné centrum je na hornej hranici rezervovanej kapacity. Príde majiteľ bežného elektrického auta, nabíja sa výkonom 50 kW a zatiaľ si dá obed. O trištvrte hodinu spokojný odchádza z nákupného centra s nabitým vozidlom. Spokojný však nebude majiteľ centra, ktorému príde o mesiac pokuta 1650 eur za prekročenie výkonu,“ opisuje Kolimár.

 

 

 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Katarina Zakova

Netky
JAR JE TU O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona