Pozor na podvodné praktiky, ktoré skúšajú telepodvodníci!

NETKY.SK • 24 August 2023, 14:00 • 2 min
Pozor na podvodné praktiky, ktoré skúšajú telepodvodníci!

BRATISLAVA - Spotrebiteľská organizácia dTest upozorňuje na množiace sa podvodné praktiky, ktoré majú za cieľ vylákať peniaze spotrebiteľov na základe manipulatívnych telefonátov, e-mailov či textových správ. Podvodníci sa často vydávajú za iný subjekt v snahe obohatiť sa a využívajú rafinované taktiky a bizarné príbehy. Na čo si dať pozor a ako podvodníkom nepodľahnúť?

slovakia

left justify in out

Podvodné textové správy, ktoré sa objavujú v poslednom čase, vytvárajú predovšetkým dojem, že sú zasielané doručovateľskými spoločnosťami, napríklad Slovenskou poštou.

 

„Správa najprv informuje, že spoločnosť nemohla doručiť očakávaný balíček – nezastihla adresáta, bola uvedená neplatná adresa alebo bola zásielka zo zahraničia pozastavená kvôli nezaplatenému colnému poplatku a ďalej vyzýva na otvorenie vloženého odkazu za účelom žiadosti o náhradné doručenie. Po rozkliknutí odkazu stránka nabáda spotrebiteľov na zadanie platobných údajov, čím sa spotrebiteľa snaží pripraviť o jeho peniaze na bankovom účte,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.

 

„Podobne podvodníci postupujú aj pri rozosielaní e-mailov. Tu sú navyše informácie doplnené o logo či grafiku dotknutej doručovateľskej služby, čo správe dodáva dôveryhodnosť a spotrebiteľa môže ľahko zmiasť," dopĺňa Hekšová.

Podvodné telefonáty

Spoločnosť dTest zaznamenala aj aktivitu podvodníkov – telefonistov. Volajúci v takom prípade často vystupujú ako banka a snažia sa príjemcu hovoru uviesť do omylu, že prišlo ku krádeži jeho platobných údajov alebo k zablokovaniu jeho účtu. Cieľom podvodníkov je vylákať skutočné bankové údaje alebo číslo platobnej karty. „Podvodníci sa spoliehajú na moment prekvapenia a snažia sa vyvolať obavu zo straty finančných prostriedkov. Bohužiaľ, ľudia v strachu zo straty peňazí často podľahnú a povedia informácie, ktoré si za normálnych okolností starostlivo strážia,“ upozorňuje Eduarda Hekšová.

 

Praktiky podvodných telefonistov však často zahŕňajú aj na prvý pohľad bizarné scenáre. „V Česku sme sa stretli s prípadom, kedy telefonista presviedčal volaného, aby na overenie identity či platby urýchlene zakúpil napríklad voucher na nákup tovaru či služieb a obratom oznámil kódy, ktoré sú na voucheri uvedené. Takéto konanie má však opäť jediný cieľ – obohatiť sa na úkor volaného. Dá sa predpokladať, že s niečím podobným sa môžu stretnúť aj slovenskí spotrebitelia, preto by mali byť opatrní,“ dopĺňa Eduarda Hekšová z dTestu.

 

 

Ako sa ubrániť podvodným správam, mailom či telefonátom?

  • Kto vás kontaktuje? - Dbajte na to, aby sa vám osoba, ktorá s vami komunikuje, predstavila a povedala názov inštitúcie, ktorú zastupuje. Informáciu si prípadne nechajte aj zopakovať.
  • Existuje dôvod, prečo vás kontaktuje? - Objednali ste si tovar, očakávate zásielku, nebola vám autorizovaná platba? Ak nie, doručovatelia či banka spravidla nebudú mať veľa dôvodov vás kontaktovať, buďte preto nedôverčiví a neoznamujte svoje citlivé údaje.
  • Prevezmite iniciatívu, pýtajte sa. - Opýtajte sa volajúceho, ako informácie zistil, snažte sa overiť akými informáciami volajúci disponuje. Volajúci tvrdí, že vás s balíčkom nezastihol na vašej adrese? Opýtajte sa na názov ulice, kde vás nezastihol a podobne.
  • Dávajte si pozor na nezrovnalosti v oznamovaných informáciách. - Všímajte si nezrovnalosti v hovore volajúceho, podvodníci sa vo svojom vlastnom príbehu môžu ľahko zamotať. V takom prípade rýchlo zistíte, že hovor môžete ukončiť.
  • Skôr, ako zavoláte späť na zmeškaný hovor, skúste číslo vyhľadať pomocou internetového vyhľadávača. - Ak neočakávate hovor z neznámeho čísla, identitu volajúceho môžete skúsiť zistiť vyhľadaním telefónneho čísla na internete. Jednoducho je možné nájsť aj weby, kde si používatelia vymieňajú svoje skúsenosti s konkrétnymi volajúcimi, resp. s telefonátmi, ktoré boli iniciované z konkrétneho telefónneho čísla.
  • Informujte úrady či políciu. - Aj keď podvodníka včas odhalíte, nenechajte si to pre seba a oznámte vašu skúsenosť polícii. Pokiaľ ide o menej závažné previnenie volajúceho, napríklad nevyžiadané či obťažujúce marketingové telefonáty, kontaktujte Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb alebo môžete podať podnet cez stránku nevyziadanevolania.sk.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Marek Nemček
Zdroj: dTest / Miroslava Boškovičová Foto: SITA
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies