Podľa najnovšieho prieskumu si väčšina Slovákov myslí, že dokáže rozlíšiť hoax od pravdy

NETKY.SK • 28 Február 2024, 11:02 • 2 min
Podľa najnovšieho prieskumu si väčšina Slovákov myslí, že dokáže rozlíšiť hoax od pravdy

BRATISLAVA -Hoci podľa viacerých medzinárodných prieskumov patria Slováci k národom, ktoré majú najväčšie tendencie uveriť konšpiráciám a nepravdivým informáciám, väčšina Slovákov je presvedčená, že dokáže rozlíšiť hoax od pravdy. Myslí si to 69 percent. Istejší sú predovšetkým muži (75 percent) a ľudia s vysokoškolským vzdelaním (88 percent). Vyplýva to z reprezentatívneho online prieskumu agentúry NMS Market Research Slovakia.

slovakia

left justify in out

Za najväčších šíriteľov nepravdivých informácií považujú Slováci predovšetkým používateľov sociálnych sietí, myslí si to 91 percent. Najhoršiu povesť spomedzi sociálnych sietí si vyslúžil Facebook. Viac ako polovica respondentov, 58 percent, ho označila za sociálnu sieť, kde sa najviac šíria hoaxy. Ako zdroj dezinformácií ho vnímajú predovšetkým mladšie generácie do 44 rokov.

85 percent opýtaných si myslí, že na šírení hoaxov sa podieľajú aj samotní ľudia. Médiám a politickým predstaviteľom prisúdili ich podiel zodpovednosti na šírení hoaxov ôsmi z desiatich Slovákov.

Šírenie nepravdivých informácií považuje za problém spoločnosti 79 percent Slovákov. To, aby sa na Slovensku zabránilo šíreniu nepravdivých informácií, má podľa opýtaných riešiť štát aj samotní ľudia (zhodne 44 percent). Zodpovednosť aj na vlastníkov a administrátorov sociálnych sietí by prenieslo 40 percent populácie.

"Povzbudivé je, že značná časť populácie si uvedomuje, že šírenie hoaxov je v našej spoločnosti problém a nie je možné mu predísť bez vlastného pričinenia," skonštatovala Denisa Lakatošová z NMS. Slováci podľa nej očakávajú, že v boji so šírením hoaxov bude aktívny aj štát.

 

Je však tenká línia medzi cenzúrou a bojom proti šíreniu hoaxov, a preto je v záujme zachovania slobody slova na každom z nás, aby si fakty preveroval z viacerých zdrojov a naučil sa kriticky rozmýšlať namiesto bezhlavého konzumovania všetkého, čo prezentujú médiá.

 

Online prieskum sa realizoval od 10. do 14. januára na vzorke 1030 respondentov.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Marek Nemček
Zdroj: TASR / NMS Market Research Slovakia, Miroslav Rimaszombati Foto: Vecteezy
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies