Čo všetko ste museli pre to urobiť, aby ste mohli prejsť na nové online-formy predstavení? Čo všetko to obnášalo?
Odpoveď na vašu otázku je jednoduchá a vystihuje ju jedno slovo – všetko. Divadlá nemajú technické zázemie na streaming, alebo kvalitnú tvorbu záznamov, televízna a filmová a mediálna tvorba sa vyvíja samostatne a profesionálne desaťročia. Rovnaká situácia je aj v internetovom priestore.

Takže čo ste museli urobiť?
Čiže, pre divadlá – konkrétne pre naše - to bola úplne nová situácia, ktorá si vyžiadala kompletnú produkčnú, prevádzkovú, technickú, post produkčnú a rovnako tvorivú činnosť v úplne inej oblasti. A pre nás všetkých znamenala vykročenie do neznámeho tvorivého priestoru.
Museli ste k tomu niečo zakúpiť, obstarať?
Jednak sme museli osloviť nové tímy na spoluprácu, ľudí, ktorí majú kamery, zvukovú techniku na nahrávanie, ovládajú strih a pod., a jednak sme ich museli zaplatiť. Naše divadlo konkrétne spolupracovalo pri obidvoch vlnách pandémie s tromi tímami kameramanov a strihačov, aj so študentami AU, aj s profesionálmi a celkové náklady neboli na túto činnosť neboli nízke.
Koľko ste už zrealizovali a koľko v najbližšom období plánujete zrealizovať online-podujatí?
Počas obidvoch vĺn pandémie sme zrealizovali veľa online-podujatí, môžeme ich rozdeliť na on-line vysielané záznamy našich predstavení pre deti a dospelých, na on-line vysielané premiéry, (celkom 3 premiéry), na špeciálne novo vytvorené produkty - dokumenty, rozhovory alebo bábkové talkshow s rôznymi témami napr. o činnosti a minulosti divadla pre dospelých a pod.

Takže je toho viac.
Naše číslo všetkých uvedených podujatí za obidve obdobia lockdownu sa šplhajú k viac ako sto odvysielaných produkcií daných formátov pre deti a pre dospelých. V súčasnosti budeme vysielať divadelné záznamy predstavení pre deti on-line a o ďalších projektoch, nových a súčasných (pre nás a pre publikum) zmysluplných, ešte uvažujeme, závisí od prognóz a toho, ako dlho bude ochromený život v spoločnosti. Súčasne sme sa zapojili do celoslovenskej akcie Noc divadiel. On line čítaním poviedky R. Dahla a od 25. 11 do 10. 12. do významnej občianskej aktivity Pískanie proti násiliu na ženách! v rámci 16. dní občianskeho aktivizmu v spolupráci so ženskými organizáciami na Slovensku.
V súvislosti s novou dočasnou formou predstavení ste vytvorili aj nejaké špeciálne podujatie špeciálne pre online-predstavovanie? Alebo prípadne o nejakom takomto diele uvažujete?
V druhej vlne pandémie sme vytvorili a zrealizovali úplne nové on-line programy, ako sme ich nazývali formáty pre deti a pre dospelých, ktorých cieľom nebolo len pasívne prijímanie a sledovanie záznamov. Pre deti sme ponúkli projekt Divadlo ide do školy v rámci spolupráce s vybranými školami v meste. Žiakom/žiačkám a pani učiteľkám sme ponúkli naše predstavenie s vybranou témou a so špeciálnym príhovorom natočeným pre deti.
Kde sa natáčali?
Predstavenia sa točili v divadle len pre tento projekt a deti ich sledovali v rámci jednej triedy a následne nám zasielali spätné reakcie. Išlo o inscenácie z repertoáru divadla, ktoré v sebe nesú rôzne etické a estetické stimuly a pani učiteľky ich mohli zúročiť vo vyučovacom procese.

Napríklad?
Napríklad Výčiny slovenčiny (divadelná jednoaktovka s okoštovaním vybraných slov), O chlapcovi, čo vymenil svoju čiapku za čokoládu, Rozprávky na brušku, Dobrú chuť, vlk, Bubácka rozprávka, Rozprávky o psíčkovi a mačičke, Hviezdy sú tiché a iné.
Ešte boli nejaké špeciality?
Rovnako sme zrealizovali on-line produkcie špeciálneho projektu Divadlo MOFEM (mobility&flexibility&emocionality) pre zariadenia, kde sa nachádzajú deti a dospelí s rôznymi handycupmi, napr. v Kováčovej a Ladomerskej Vieske. V rámci programu BDNR pre dospelých sme vytvorili dva osobité formáty, jedným sú dokumenty o minulosti divadla Pohľady do spätného zrkadla a ďalším Hviezdy bábkového divadla, komediálnu talkshow hercov a herečiek umeleckého súboru s bábkami, o bábkach (nielen o nich).
Je to určite náročné, ale aj tvorivé obdobie.
Na záver sme uviedli work in progress z nového skúškového procesu pripravovanej inscenácie pre dospelých Divadlo na konci sveta, pod rovnomenným názvom. V nových podmienkach, ktoré nastali v r. 2021, budeme opäť uvažovať ako ďalej. No, situácia s on line produkciami je pre nás divadelníkov/divadelníčky profesionálne a komunikačne zložitým obdobím, sme na tom rovnako nezávideniahodne ako profesie v iných oblastiach. Už len aby sme prečkali všetko v zdraví a postupne sa vrátili do normálneho života.
Prečítajte si aj o žilinskom bábkovom divadle, ako situácia zasiahla ich.
Kríza, ktorú priniesol koronavírus, nás silno zasiahla. Vopred ďakujeme každému, kto zašle hoci len niekoľko centov na náš
účet SK30 7500 0000 0040 2698 9329 Pomôžete tak ľudom, ktorí už roky pracujú pre vás, našich čitateľov, a to aj napriek nižšiemu platu či predĺženému pracovnému času.