Na Slovensku sme splnili Kaddáfiho sen

NETKY.SK • 28 August 2020, 17:41 • 2 min
Na Slovensku sme splnili Kaddáfiho sen

Na Slovensku sme mali v prepočte na každého obyvateľa jednu sliepku, priemerne každý Slovák zjedol 223 vajec ročne.

slovakia

left justify in out

Spĺňame tak jednu z atrakcií režimu niekdajšieho lýbijského vodcu Muammara Kaddáfiho. Ten nariadil, aby každý obyvateľ vlastnil sliepku. To Slováci spĺňajú, ale trochu inak. Sebestačnosť Slovenska v produkcii vajíčok je v súčasnosti približne 90 %.

 

81 % v klietkach

Predošlý rok Slovensko podľa údajov štatistov vyprodukovalo 1,079 miliardy konzumných vajec. „Čo predstavuje pokles o 3,3 % oproti roku 2018 - o 36,8 miliónov kusov,“ uvádza Únia hydinárov Slovenska. Počet sliepok ku poklesol o 605-tisíc a jedna nosnica znesie 200 vajíčok ročne. „V SR bolo vyprodukovaných 219 ks vajec na 1 obyvateľa. Spotreba vajec bola na úrovni 223,5 ks na 1 obyvateľa,“ dopĺňajú hydinári s tým, že nosnice sa chovajú rôznym spôsobom. „V rámci štruktúry chovov sa chová 81 % nosníc v klietkových chovoch, 18 % nosníc v podstielkových chovoch a necelé 1 % v biochovoch a voľných výbehoch.“

 

img

 

Tlak reťazcov

Zahraničné obchodné reťazce čakajú na väčší počet podstielkových vajíčok, do roku 2025 dokonca chcú na klietkové zanevrieť úplne. „Tento tlak však nemá žiadne opodstatnenie z pohľadu podmienok v chove nosníc ani z pohľadu kvality vajec. Pretože zloženie vajec nezávisí od spôsobu chovu, ale iba od zloženia kŕmnej zmesi, ktorú nosnice konzumujú,“ tvrdí únia hydinárov s tým, že aj na Slovensku sa klietkové chovy postupne rekonštruujú na voliérové typy. „Na prerobenie všetkých klietkových chovov však bude nevyhnutné vynaložiť investície vo výške minimálne 47,3 miliónov eur.“ Peniaze však chýbajú aj pre nízke ceny, za ktoré ich reťazce odkupujú. Chcú preto peniaze z EÚ.

 

Kaufland

Kaufland prízvukuje, že dôležitá je kvalita. „Záleží nám na tom, aby vajcia, ktoré ponúkame, spĺňali aj najprísnejšie štandardy kvality,“ uviedli s tým, že sa tiež zaviazali k roku 2025. „Na pultoch v našich obchodoch nájdete prevažne podstielkové vajcia a vajcia z voľného chovu, ktoré sú k nosniciam humánnejšie. Navyše sú všetky vajcia 100% slovenské,“ dodáva spoločnosť.

 

 

Billa

Skupina REWE, do ktorej patrí aj BILLA, taktiež rešpektuje rok 2025. Vtedy budú všetky vajíčka z voľného výbehu i podstielkového chovu. „Za posledných 5 rokov sa výrazne zvýšil predaj vajíčok z podstielkového chovu,“ povedala hovorkyňa Billy Kvetoslava Kirchnerová s tým, že teraz je to 40 % z celkovej ponuky. Billa považuje za nevyhnutné, aby sa zlepšovali aj životné podmienky zvierat. Všetky vajíčka má zo Slovenska. „Našim cieľom je ponúkať čo najviac tovaru od slovenských dodávateľov a so slovenským pôvodom, pokiaľ to slovenská produkcia dokáže pokryť,“ doplnila hovorkyňa.

 

Lidl

Lidl sa tiež pozerá aj na nálady spotrebiteľov. Až 81 % Slovákov myslí na podmienky nosníc. Vyplýva to z prieskumu 2muse (2019). „Kúpou vajec z udržateľného poľnohospodárstva totiž zákazníci zaručia, že nosnice môžu mať lepšie životné podmienky,“ uviedla spoločnosť s tým, že tento trend si uvedomujú, preto chcú pomôcť. „V obchodnom roku 2016 tvorili čerstvé vajcia z klietkového chovu 90% v našom sortimente, no v obchodnom roku 2019 to bolo už len 74%,“ doplnili.

 

img

 

Prečo pokles?

V Lidli vzrástli aj množstvá vajec z podstielkového chovu, a to na 22 %. „V obchodnom roku 2018 sme zaradili do sortimentu aj čerstvé vajcia z voľného výbehu, ktoré v obchodnom roku 2019 tvorili 4 %,“ dodala spoločnosť s dôvetkom, že na rok 2025 nezabúdajú. „Platí to pre čerstvé vajcia, ako aj pre potraviny vlastných značiek obsahujúce vajcia,“ spresnil Lidl, ktorý chce pomôcť, aby sliepky žili humánnejšie. Za nižšími číslami z ostatného obchodného roku vraj stojí horšia konkurencieschopnosť slovenských producentov, ale aj „nedostatočná kapacita i nesplnenie požiadaviek medzinárodných štandardov niektorých dodávateľov v oblasti bezpečnosti a kvality zistené počas nezávislých auditov“.

 

 

Tesco

Podľa hovorcu spoločnosti Petra Steigaufa zákazníci sa pozerajú stále viac na pôvod výrobkov a spôsob výroby. Tesco sa tiež pridalo k záväzku “2025“. „Toto rozhodnutie sa týka všetkých vajíčok v obchodoch predávaných pod našou vlastnou značkou a rovnako aj pod značkami iných výrobcov,“ dodal s tým, že sa snažia ponúkať zdravé a chutné produkty. Tesco má všetky vajíčka od domácich dodávateľov, vrátane tradičných lokálnych chovov. „Náročnejší zákazníci si môžu dopriať napríklad Organic Bio vajíčka a vajíčka z voľného výbehu od certifikovaného slovenského dodávateľa bioproduktov Babičkin dvor z Veľkého Krtíša,“ dopĺňa hovorca s tým že v ponuke sú aj vajíčka od ružomberskej Hydina Holding či Ovogal z Dvorov nad Žitavou.
 

 

Vlastné GMO free-krmivo

Babičkin dvor je druhým najväčším výrobcom slovenských vajec, ročne ich vyprodukujú okolo 120 miliónov. Súčasťou je aj BIO-prístup, voľný výbeh či podstielky. Spoločnosť „sa snaží permanentne inovovať a prispôsobovať sa meniacim sa ekologickým, ale aj lokálnym potrebám, a to aj napriek nulovej podpore od štátu v tomto segmente,“ uvádza Jana Bolgáčová s tým, že reagujú aj na nálady proti klietkam. Spoločnosť sa preto snaží prechádzať aj na podmienky animal welfare. „Vyrába vlastné GMO free-krmivo, všetky suroviny odoberajú iba od lokálnych dodávateľov a zároveň využíva aj ekologické spôsoby výroby energie,“ doplnila Bolgáčová.

 

Pokračovanie nabudúce.

Prečítajte si aj o červenej pre klietkový chov.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Michal redaktor
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies