Banky si viac preverujú bonitu klientov, dôvodom je rast záujmu o úvery

NETKY.SK • 15 September 2014, 12:00 • 2 min
Banky si viac preverujú bonitu klientov, dôvodom je rast záujmu o úvery

BRATISLAVA - Slovenské banky si viac preverujú bonitu klientov prostredníctvom úverového registra. Dôvodom je rast záujmu občanov o úvery.

slovakia

left justify in out

"Stupeň využívania úverového registra korešponduje so situáciou a aktivitou na úverovom trhu. V súvislosti s nárastom počtu poskytovaných úverov dochádza aj k nárastu počtu preverovaných klientov bánk. V období posledného roka dochádzalo k intenzívnejšiemu nárastu počtu poskytovaných úverov, a to až o percento na medzimesačnej báze," skonštatoval pre TASR konateľ spoločnosti CRIF-Slovak Credit Bureau, ktorá prevádzkuje bankový aj nebankový úverový register, Ján Budinský.
      

Banky sa preverovaním platobnej morálky svojich či nových klientov snažia eliminovať riziká. Dokážu si tak urobiť lepší prehľad o tom, či žiadateľ o úver nebude mať v budúcnosti problém s jeho splácaním. "Vždy preverujeme finančnú situáciu klienta pri poskytovaní nového úveru v zmysle našej stratégie zodpovedného úverovania," uviedla hovorkyňa ČSOB banky Zuzana Eliášová. Rovnaký prístup majú aj ostatné banky. "K poskytovaniu úverov dlhodobo pristupujeme zodpovedne, nevnímame potrebu ešte viac zvyšovať obozretnosť. Súčasné pravidlá preverovania klientov považujeme za dostatočné," skonštatovala hovorkyňa Tatra banky Marína Masárová.
      

Finančné domy sa môžu z úverových registrov dozvedieť viaceré informácie. "Banka si na základe detailných informácií o jednotlivých úveroch klienta a ich splácaní v registri preveruje predovšetkým jeho celkovú úverovú angažovanosť, aktuálnu záťaž klienta a prípadné omeškania s uhrádzaním splátok, teda informáciu o tom, že klient si plní všetky svoje záväzky riadne a včas," priblížil Budinský. Aj Slovenská sporiteľňa z úverového registra využíva prioritne informácie o disciplíne splácania aktuálnych aj splatených záväzkov klienta, ako aj informácie o celkovej výške úverovej angažovanosti klienta. "Táto informácia chráni klienta pri hodnotení novej žiadosti, aby sa nezadlžil do výšky, ktorá môže ohroziť jeho rodinný rozpočet. Teda  nepožičal si viac, ako je schopný splácať," vysvetľuje hovorca Slovenskej sporiteľne Štefan Frimmer.
      

Opatrnosť bánk pri schvaľovaní úverov je na mieste. Viaceré z nich sa totiž neraz stretli s tým, že klienti "prikrášľovali" svoju finančnú situáciu. "Stretli sme sa s prípadmi, keď klienti uviedli odlišné údaje, aké sme našli v úverovom registri. Niekedy je to spôsobené tým, že nemajú prehľad vo svojich financiách, či na svoje podlžnosti zabudnú," skonštatovala hovorkyňa Poštovej banky Lenka Lendacká s tým, že klientom preto odporúčajú, aby si udržiavali vo svojich úveroch prehľad a viedli si o nich záznamy.
      

VÚB banka má zase skúsenosti s tým, že klient napríklad zámerne zamlčí úver od nebankovej spoločnosti. Ako upozornila hovorkyňa VÚB Alena Walterová, klient si tak neuvedomuje, že takýmto konaním ohrozuje sám seba, pretože sa môže stať, že nebude schopný pôžičky splácať. "V tomto smere by však čoskoro mohla platiť nová legislatíva, ktorá prepojí úverové registre bánk a nebankových spoločností, vďaka čomu bude možné predchádzať takýmto situáciám," myslí si Walterová.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies