VIDEO Ostro sledovaný vlak: po dlhej ceste z Číny dorazil do bratislavského prístavu

NETKY.SK • 13 November 2017, 14:25 • 3 min
VIDEO Ostro sledovaný vlak: po dlhej ceste z Číny dorazil do bratislavského prístavu

BRATISLAVA – Rýchlejšie ako loďou a lacnejšie ako lietadlom: takéto vlaky s tovarom z Číny k nám budú chodiť každý týždeň. A takto dovezené kontajnery potom od nás ďalej do Európy.

slovakia

left justify in out

Do nákladného prístavu v Bratislave prišiel prvý čínsky kontajnerový vlak; v prekladiskovom termináli prístavu ho čakalo slávnostné uvítanie. Jeho cesta z čínskeho Dalianu cez Rusko a Ukrajinu až na Slovensko trvala celkom 17 dní.

 

„To, že tovar bude naprieč Áziou prechádzať aj cez územie nášho malého Slovenska, aby sa ďalej dostal do Európy, je obrovským úspechom a vynikajúcou obchodnou príležitosťou,“ povedal minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek pri privítaní vlaku. „Prepravné kapacity Slovenska dnes nie sú ani zďaleka naplno využité. Pevne verím, že sme len na začiatku úspešnej spolupráce,” dodal.

 

Desiatky kontajnerov prekonali vzdialenosť takmer 11-tisíc kilometrov. Tovar z nich smeruje ďalej k zákazníkom do celej strednej Európy; buď po železnici alebo kamiónovou dopravou. Počet takýchto nákladných vlakov na našich tratiach by mal postupne narastať a v budúcom roku by k nám mohlo doraziť až 500 súprav.

 

Predtým, ako prejde vlak cez celé Slovensko, je nevyhnutná prekládka kontajnerov medzi širokým a európskym železničným rozchodom. Slúži na to terminál kombinovanej dopravy v Dobrej pri Čiernej nad Tisou na slovensko-ukrajinských hraniciach s prekládkovou kapacitou do 200-tisíc kontajnerov ročne.

 

„Samozrejme, treba rozmýšľať nad tým, aby tieto vlaky potom nešli naspäť prázdne do Číny. Máme možnosť ich cestou späť naplniť," apeloval šéf rezortu dopravy.

 

Slovenská železničná sieť je súčasťou siedmich hlavných európskych železničných koridorov a umožňuje nákladným vlakom ísť rýchlosťou až 120 kilometrov za hodinu. Od budúceho roka začne vlak z čínskeho Dalianu premávať do prekladiskového terminálu v Bratislave raz týždenne, v druhej polovici roka 2018 pôjde dvakrát za týždeň. Pre Slovensko to môže znamenať širší prínos. „Už dávno nehovoríme len o samotnej preprave, ale dnes už hovoríme o tzv. ekonomických koridoroch, v rámci ktorých môžeme v najbližších rokoch očakávať významné pohyby v oblasti investícií,“ uviedla splnomocnenkyňa vlády pre iniciatívu „Hodvábnej cesty“ Dana Meager.

 

Záujem prepravovať tovar cez Slovensko už prejavili ďalšie čínske mestá a provincie. Čínska komunikačno-dopravná asociácia by chcela v roku 2018 prepraviť cez Slovensko až spomínaných 500 ucelených vlakov do Európy. V súčasnosti ešte premáva cez Slovensko pravidelný vlak z čínskeho mesta Changsha do Budapešti. V horizonte roku 2020 chce pritom Čína vypraviť až päťtisíc takýchto vlakov za rok, pričom asi dvetisíc z nich by mohlo prechádzať práve cez Slovensko.

 

Slovenská vláda podpisom Memoranda o porozumení s vládou Čínskej ľudovej republiky  a vymenovaním splnomocnenca pre podporu hodvábnej cesty, podporuje iniciatívu „One Belt, one Road“ ako veľkú perspektívu spolupráce na prekládke a doprave čínsko-európskych medzinárodných vlakoch na Slovensko a cez Slovensko

 

 

 

 




twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Filin
Netky
Deň Ústavy o
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies