Od utorka platí pre vodičov nový zákon a pripravili sa aj policajti
S 1. novembrom, kedy vstúpi do platnosti sprísňujúca novela zákona o cestnej premávke, si na vodičov posvietia aj policajti. Budú sa zameriavať najmä na prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti, požívanie alkoholu pred a počas jazdy a dodržiavanie povinností vodičov. Na tlačovej konferencii o tom dnes informovali viceprezident Policajného zboru (PZ) Ľubomír Ábel a riaditeľ Odboru dopravnej polície Prezídia PZ Milan Hamar.
Na nehodových miestach bude polícia kontrolovať rýchlosť nepretržite a v závislosti od vývoja situácie bude posilňovať hliadky. Policajti dozrú aj na požívanie alkoholu, pretože podľa Ábela jeho zákaz mnoho vodičov nerešpektuje. Od 1. novembra je pritom alkohol za volantom trestným činom, za ktorý hrozí rok väzenia.
Hamar upozornil, že od 1. novembra bude môcť policajt vodičovi, ktorý si pred cestou vypil, zobrať vodičské oprávnenie aj bez toho, aby ho vodič na mieste odovzdal. Po takomto zadržaní ho musí vodič do siedmich dní odovzdať polícii. Ak to neurobí, hrozí mu pokuta od 300 do 1300 eur a zákaz šoférovania na jeden až päť rokov. Policajti budú po novom môcť rozhodovať aj o tom, či po zadržaní vodičského oprávnenia pošlú vodiča na doškoľovací kurz. Ak vodič v priebehu piatich rokov spôsobí tri dopravné nehody a z toho dva razy nafúka, príde o vodičských preukaz a nový dostane, až keď znovu prejde autoškolou.
Podľa nových pravidiel ak vodič v obci prekročí rýchlosť o viac ako 20 km/h a mimo nej o viac ako 30 km/h, policajt nemusí vec vybavovať v blokovom konaní, ale prípad môže poslať rovno na správne konanie. Hamar tiež upozornil na prísnejšie postihovanie tých vodičov, ktorí porušia predpisy v zónach za dopravnými značkami "Pozor chodci" a "Pozor nehodový úsek".
Od 1. novembra môžu osobné automobily šoférovať v sprievode osoby s desaťročným vodičským oprávnením aj 17-roční. Tí budú mať, rovnako aj ich sprievod, všetky povinnosti vodiča a zodpovední budú aj za dopravnú nehodu. Ak budú 17-roční šoférovať bez sprievodu, hrozí im pokuta 300 až 1300 eur a päť rokov zákazu viesť motorové vozidlo. Podľa Ábela sa odborníci, ktorí navrhli dať vodičské oprávnenia skupiny B už 17-ročným, inšpirovali v západných krajinách. Zdôvodnili to získaním správnych návykov mladých vodičov a o tom majú svedčiť aj pozitívne výsledky na Západe. Zároveň pripustil, že stav cestnej siete a dopravnej výchovy na Slovensku a napríklad v Belgicku nie je možné porovnávať. "Čo sa v rámci cestnej infraštruktúry urobilo do roku 2010? To všetko so všetkým súvisí," povedal Ábel v súvislosti s tým, že medzi rokmi 2002 a 2010 sa podarilo znížiť počet mŕtvych na cestách približne o polovicu.
Ábel síce upozornil, že napriek tomu, že tento rok sa stalo o vyše 5300 dopravných nehôd menej ako vlani v rovnakom období, bolo o 135 ťažko a 778 ľahko zranených menej a o 13 klesol aj počet mŕtvych, nie je celkom spokojný. Zranených je podľa neho stále dosť. Dodal, že v druhej polovici októbra bolo síce menej nehôd ako v rovnakom období minulého roku, ale usmrtených o sedem viac.
Do roku 2020 sa Slovensko zaviazalo znížiť počet mŕtvych o polovicu, teda na 175. Hamar pritom očakáva zvýšenie intenzity osobnej dopravy o 25 až 35 percent a nákladnej dopravy o 55 až 75 percent. Šéf dopravnej polície na Prezídiu PZ upozornil, že bezpečnosť cestnej dopravy nie je len vecou polície, ale ide o celospoločenskú záležitosť. K bezpečnejšej doprave podľa neho pomôže aj celoživotné vzdelávanie, nové technológie či výstavba diaľnic.
Zdroj: TASR
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies