ZSSK má obmedzené možnosti znížiť cestovné v IC vlakoch

NETKY.SK • 25 Apríl 2014, 13:12 • 2 min
ZSSK má obmedzené možnosti znížiť cestovné v IC vlakoch

BRATISLAVA - Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) podľa riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondreja Mateja môže len veľmi ťažko znížiť súčasnú výšku cestovného v InterCity (IC) vlakoch.

slovakia

left justify in out

Zníženie ceny, a to vzhľadom na avizovanú konkurenciu súkromného prepravcu RegioJet, pripustil odborník len v prípade, že štátny osobný vlakový prepravca kalkuláciu cestovného očistí o celkové režijné náklady, čiže napočíta len priame, resp. tzv. fixné náklady na vlak.

 

"To by ale znamenalo prehĺbenie straty celej spoločnosti, lebo by sa zvýšila strata na tratiach, ktoré ZSSK prevádzkuje vo verejnom záujme," informoval v piatok Matej agentúru SITA. Podľa bývalého poradcu expremiérky Ivety Radičovej pre dopravu a exposlanca za SDKÚ-DS by sa tak zvýšila finančná požiadavka štátneho prepravcu na štát. IC vlaky prevádzkuje na trati Bratislava - Žilina - Košice bez dotácie štátu na vlastné náklady od roku 2012. Stále sú v strate napriek jej vlaňajšiemu zníženiu takmer o polovicu na 1,7 mil. eur. 

 

Český súkromný prepravca RegioJet chce prevádzkovať expresné vlaky medzi Bratislavou a Košicami, rovnako ako ZSSK, štyrikrát denne v oboch smeroch od 14. decembra tohto roka. Cena lístkov by mala byť zhruba o polovicu nižšia ako v štátnych IC vlakoch, ale aj iných rýchlikoch a úroveň služieb vyššia. RegioJet už dva roky zabezpečuje osobnú vlakovú dopravu medzi Bratislavou a Komárnom a najnovšie chce aj predĺžiť spojenie Praha - Ostrava - Žilina do Košíc. 

 

Šéf IDH si myslí, že ani súkromné vlaky nebudú ziskové. Očakáva, že pri predaji 90 až 100 % lístkov môže byť ich prevádzka na nule, resp. mierne v mínuse. "Súvisí to stým, že iná je kalkulácia nákladov na prevádzku len štyroch vlakov v jednom a v druhom smere, bez rozpočítania režijných nákladov z neziskových prevažne regionálnych tratí, kde ani súčasná dotácia zo strany štátu nepokrýva náklady vo verejnom záujme," uviedol Matej. Celkové režijné náklady ZSSK sa podľa neho započítavajú aj do cestovného v IC vlakoch a rýchlikoch, pričom RegioJet takéto náklady nemá skoro žiadne.

 

Avizované výrazne nižšie ceny vo vlakoch RegioJet oproti štátnemu prepravcovi medzi Bratislavou a Košicami považuje expert za štartovné na prilákanie cestujúcich nielen z vlakov ZSSK, ale aj cestujúcich využívajúcich prevažne autá a autobusy. "Celý tento biznis zo strany RegioJet bude závisieť aj od časov, v ktorých budú vlaky premávať, v akých zástavkách budú stáť, a aká bude celková dĺžka jazdy z Bratislavy do Košíc," dodal Matej. 

 

Za ďalšiu liberalizáciu osobnej železničnej dopravy je poslanec za Most-Híd Árpád Érsek. Za nesprávne považuje, že tento druh verejnej dopravy je prístupný obmedzenému okruhu ľudí. "Musí platiť princíp dostupnosti kvalitnej dopravy pre všetkých rovnako. Pre zabezpečenie všeobecnej dostupnosti kvalitnej železničnej osobnej dopravy je potrebné poskytnúť možnosť prevádzkovať súkromnými dopravcami aj malé lokálne trate, ktorými sa cestujúci môžu dopraviť k hlavným železničným ťahom," uviedol v piatok Érsek. Rušenie vlakov v regiónoch, napriek ich nižšiemu využívaniu, je v tomto kontexte podľa neho kontraproduktívne. "Je potrebné poukázať napríklad na kritickú dopravnú obslužnosť na juhu Slovenska. Takéto odrezanie časti Slovenska vedie k jeho izolácii, k útlmu jeho rozvoja a k celkovej stagnácii," uzavrel.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies