Motorkárska sezóna je v plnom prúde, dbajte na bezpečnosť

NETKY.SK • 30 August 2012, 07:12 • 2 min
Motorkárska sezóna je v plnom prúde, dbajte na bezpečnosť

Motorkárska sezóna je v plnom prúde, dbajte na bezpečnosť - Zaujímavosti Dopravné nehody na území Slovenskej republiky Polícia eviduje za sedem mesiacov tohto roka celkom 7. 653 dopravných nehôd, čo je o 936 nehôd menej oproti roku 2011.

slovakia

left justify in out

imgDopravné nehody na území Slovenskej republiky

Polícia eviduje za sedem mesiacov tohto roka celkom 7.653 dopravných nehôd, čo je o 936 nehôd menej oproti roku 2011. Pokles nehodovosti oproti rovnakému obdobiu minulého roka predstavuje približne 12 %. V následkoch týchto dopravných nehôd evidujeme 169 usmrtených (-7), 562 ťažko zranených (-80) a 2.874 ľahko zranených (-369) osôb, čo spolu predstavuje približne 13 % pokles následkov na živote a zdraví.

 

Dopravné nehody u motocyklistov

Podľa štatistiky za uplynulých 7 mesiacov tohto roka spôsobili motocyklisti takmer 2,5 % dopravných nehôd na Slovensku. Z celkového počtu 7.653 dopravných nehôd zavinili motocyklisti 188 nehôd, pričom tohtoročná úmrtnosť motocyklistov tvorí 7,1 % (12 usmrtených pri nehodách s účasťou motocyklistov). Ťažko sa zranilo 53 motocyklistov, ľahké zranenia utrpelo 123 motocyklistov. Pod vplyvom alkoholu zapríčinili motocyklisti 34 dopravných nehôd.

Za sedem mesiacov roku 2011 z celkového počtu dopravných nehôd (8.589) zavinili motocyklisti 201, čo je takmer 2,3 % nehôd, pri ktorých bolo ťažko zranených 71 motocyklistov, 120 bolo ľahko zranených a pod vplyvom alkoholu bolo zapríčinených 40 dopravných nehôd. Úmrtnosť motocyklistov tvorí 8,5 % (15 usmrtených pri nehodách s účasťou motocyklistov).

 

Tabuľka č. 1 : Celkový počet dopravných nehôd na Slovensku

 

Tabuľka č. 2 : Celkový počet nehôd, ktoré zavinili motocyklisti

 

 

Tabuľka č. 3: Celkový počet usmrtených osôb pri dopravných nehodách a počet usmrtených osôb s účasťou motocyklistov

 

 

 

 

Hlavné  príčiny nehodovosti motocyklistov

Najčastejšou príčinou, ktorá sa podpísala pod nehody motocyklistov, bolo prekročenie dovolenej rýchlosti jazdy. Podľa zákona č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je vodič povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať, na čo však mnohí motocyklisti zabúdajú. V každom prípade je to práve rýchlosť, ktorá u vodičov motoriek rozhoduje o bytí alebo nebytí.

Motocyklisti by si mali uvedomiť, že patria k najzraniteľnejším účastníkom cestnej premávky a prípadný stret s motorovým vozidlom alebo s pevnou prekážkou končí vo väčšine prípadov smrťou alebo ťažkým zranením motocyklistu. Nemali by preceňovať svoje schopnosti a nepodceňovať riziká rýchlej jazdy. Jazda na motocykli má úplne iné parametre ako jazda napr. osobnými motorovými vozidlami. Kým automobil je vybavený vysokou pasívnou bezpečnosťou (airbagy, pásy, deformačné zóny), motocykel nemá takmer žiadnu pasívnu bezpečnosť (v súčasnosti aj tu dochádza k prudkému vývoju a zlepšeniu podmienok (airbagové vesty, airbagy skryté nad nádržou motocykla, chrbticový chrániče, prilby, ochranný odev a podobne).

Porušenie povinnosti vodiča patrí „druhej priečke“ v štatistike príčin dopravných nehôd motocyklistov. Sem patrí aj povinnosť počas jazdy používať na hlave riadne upevnenú ochrannú prilbu určenú pre motocyklistov. Pokuta 60 eur za jazdu bez riadne upevnenej prilby slúži v prvom rade na ochranu motocyklistu, nie na samoúčelné sankcie dopravnej polície. Vodič, alebo spolujazdec na motorke má výrazne menšie množstvo ochranných bezpečnostných prvkov, a práve preto je číre bláznovstvo nepoužívať ani to malé množstvo, ktoré ho môže ochrániť. Vhodné oblečenie s reflexnými prvkami, pevná obuv a rukavice sú nutnosťou. Avšak ani sebe lepšia výbava nie je zárukou bezpečného návratu pokiaľ motocyklista vedie svoj motocykel riskantne. Frajerina sa veru v tomto prípade nevypláca.

18 % z celkového počtu nehôd motocyklistov bol alkohol súčasťou a jednou z príčin dopravnej nehody. Napriek nulovej tolerancii alkoholu, prevencii, častým dopravným kontrolám ako príslušníkmi dopravnej polície tak aj poriadkovej a prísnym postihom bolo zaevidovaných 34 nehôd motocyklistov pod vplyvom alkoholu.

Ďalším faktorom pôsobiacim na nehodovosť motocyklistov je stav vozovky. Motocykel je podstatne citlivejší na povrch komunikácie ale aj spôsob vedenia. Akákoľvek prekvapivá odlišnosť, napríklad nepredvídateľne prudšia zákruta, prekážka za neprehľadným úsekom cesty a podobne, má vysoký vplyv na schopnosť vodiča predvídať a prispôsobovať svoju jazdu .

Zdroj: PPZ SR



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies