Odosielam na server ...

Vedeli ste, že na stránke Netky.sk existuje možnosť zobrazovať iba pozitívne správy? Ak nemáte chuť čítať o násilí, ľudskom nešťastí či katastrofách, zapnite si Filter pozitívnych správ a dozviete sa všetko pozitívne, čo sa okolo nás deje.

OK, rozumiem
6. okt. 2022Natália
BratislavaBratislava 19°
Biblia
TV program
Moje Netky
Neurológ Andrew Huberman
Neurológ Andrew Huberman
14.08.2022 10:00 Relax
Lekár Andrew Huberman – praktické rady, ako narábať so stresom, ktorý ovplyvňuje naše zdravie
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
loader
ZOBRAZIŤ VIAC
14.08.2022 10:00 Relax

Lekár Andrew Huberman – praktické rady, ako narábať so stresom, ktorý ovplyvňuje naše zdravie



V našej sérii tvorenej z podcastov amerického neurológa, profesora Stanfordovej univerzity a vedca Andrewa Hubermana vám prinášame ďalší článok, ktorý vám môže pomôcť naučiť sa zvládať stres.


Všetci žijeme rýchlu dobu a stres sa, žiaľ, stal našou každodennou súčasťou. Ovplyvňuje nielen našu psychiku, ale i fyzické zdravie. Možno viac, akoby ste si mysleli. 

 

Stres a jeho zvládanie ovplyvňujú v našom tele dva hormóny – kortizol a adrenalín. Ak lepšie pochopíme, ako fungujú, môžeme sa naučiť stres využívať vo svoj prospech. Kortizol je derivát cholesterolu a príjmame ho buď z potravy, alebo sa vytvorí v tele sám pri stresovej situácii. Kortizol ovplyvňuje imunitný systém, našu pamäť i to, či ochorieme na depresiu. 
 

Prečítajte si aj: Andrew Huberman o svetle, ktoré dokáže liečiť – časť prvá

 

 

Kľúčom k používaniu oboch hormónov sú tri veci: to, ako veľa ho máme, kedy ho príjmame a ako dlho trvá ich účinok. Kortizol nie je len hormón stresu, ale i energie. Keď nastane stresová situácia, telo vyšle signál do mozgu a oba hormóny sa začnú okamžite vyplavovať do ľudského organizmu. To väčšinou pocítime ako zrýchlené dýchanie či búšenie srdca. 

 

Záťažovým situáciam sa človek len ťažko vyhne. Pokiaľ však dovolíme stresu, aby ovplyvňoval náš život každý deň, dostaneme sa do štádia chronického zvýšeného vyplavovania oboch hormónov. Prejaví sa to poruchami spánku, problémami s pamäťou a zlou koncentráciou. 

 

 

Dobrý stres

 

Doktor Huberman odporúča, aby sme ráno hneď po prebudení dostali prísun slnka. Ak sa cítite bez energie a potrebujete zostať svieži, pomôcť môže krátka studená sprcha či dýchanie podľa metódy Wima Hofa. Dobrá je aj pohybová aktivita, ktorá nás vytrhne zo streotypu. Ak napríklad hodiny sedíte za počítačom a cítite únavu, pomôže aj desaťminútová chôdza alebo cvičenie.

 

Huberman tiež hovorí, že keď robíme niečo, čo milujeme, alebo naopak, neznášame, do tela sa vyplavujú oba hormóny, kortizol i adrenalín. Ak ale zažívame pocit šťastia, zároveň s nimi sa v mozgu začnú tvoriť hormóny šťastia – serotonín a dopamín. Oba tieto hormóny sa využívajú aj v liečbe depresie. 

 

 

Naše prežívanie a psychika teda ovplyvňujú naše telo do veľkej miery. Rovnako tak naše návyky. Huberman v podcaste na túto tému hovorí, že rozumie, že stresu sa nedá v bežnom živote vyhnúť. Ak ale zažívame negatívnu situáciu, mali by sme sa čo najskôr snažiť upokojiť hudbou, filmom, knihou či cvičením. Naopak „dobrý stres" by sme mali zaradiť do svojho života aspoň trikrát týždenne. 

 



reklama


reklama


Kríza, ktorú priniesol koronavírus, nás silno zasiahla. Vopred ďakujeme každému, kto zašle hoci len niekoľko centov na náš účet SK30 7500 0000 0040 2698 9329 Pomôžete tak ľudom, ktorí už roky pracujú pre vás, našich čitateľov, a to aj napriek nižšiemu platu či predĺženému pracovnému času.


Zdroj: Huberman podcast

Foto:  Twitter/Unsplash



Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@netky.sk

Diskusia

Komentáre


Na tento článok reagovalo
užívatelia: 0 komentáre: 0

loader
loader
Kliknutím zavriete
Obrázok