F1: Od smrti Ayrtona Sennu uplynulo 20 rokov

NETKY.SK • 29 Apríl 2014, 13:03 • 2 min
F1: Od smrti Ayrtona Sennu uplynulo 20 rokov

IMOLA - Dňa 1. mája 1994 na okruhu pri talianskej Imole smrteľne havaroval Ayrton Senna, trojnásobný majster sveta pretekov Formula 1. Zhruba o 14.15 h stratil brazílsky pilot stajne Williams v siedmom kole Veľkej ceny San Marína v zákrute Tamburello kontrolu nad svojím monopostom a v plnej rýchlosti narazil do betónovej steny.

slovakia

left justify in out

Aj keď mu bola okamžite poskytnutá prvá pomoc, o necelé štyri a pol hodiny neskôr v bolonskej nemocnici Maggiore zomrel. Pitva dokázala, že jazdca zabila časť závesu kolesa, ktorá rozdrvila jeho ochrannú prilbu. Podľa expertov nehodu spôsobila zlomená tyč riadenia a 34-ročný pretekár už v okamihu havárie nemohol s pomocou volantu svoje auto vôbec kontrolovať.

 

Sennova smrteľná nehoda dovŕšila "čierny víkend" na VC San Marína. Necelých 24 hodín predtým tragicky zahynul Roland Ratzenberger. Tridsaťjedenročný Rakúšan stratil na tréningu kontrolu nad svojím vozidlom Simtek-Ford a narazil do ochranného múra. Príčinou bol technický defekt na prednom spoileri. Podujatie na okruhu v Imole sa začalo piatkovým tréningom, v ktorom mal zasa ťažkú nehodu jeho krajan Rubens Barrichello. Ráno pred osudnou jazdou zvolili Sennu ostatní piloti za svojho hovorcu, ktorí chceli spoločne s rešpektovaným Ayrtonom prinútiť organizátorov k vyššej bezpečnosti a zabrániť ďalším haváriám. Brazílčan bol rozhodnutý, že sa na štart nepostaví a pretekať nebude. S organizátormi však "nepohol" a na preteky napokon aj tak nastúpil...

 

V nedeľu 1. mája 1994 v siedmom kole pri nájazde do ľavotočivej zákruty Tamburello mu zlyhalo na jeho Williamse pravé predné koleso a v rýchlosti 314 km/h pokračoval rovno. V zlomku sekundy opustil dráhu, preletel úzkym trávnatým pásom aj tzv. únikovou zónou a v rýchlosti asi 220 km/h narazil do múru. 

 

 

Hoci ho lekári umelo udržiavali pri živote, nedávali mu žiadnu šancu na prežitie. Podľa oznámenia primárky nemocnice Senna stratil veľa krvi a upadol do hlbokého bezvedomia. Primárka stanovila ako príčinu smrti poranenie mozgu. Pri odstraňovaní zdemolovaného monopostu vytiahli z kokpitu krvavú rakúsku vlajku, ktorú mal Senna pripravenú na uctenie Ratzenbergera.

 

Zosnulý lekár formuly 1 a významný neurochirurg profesor Sid Watkins bol v lekárskom vozidle a jedným z prvých, ktorí prišli na pomoc k postihnutému pilotovi. "Vyzeral pokojne. Zdvihol som mu očné viečka a na jeho zreničkách bolo zrejmé, že má rozsiahle zranenie mozgu. Vytiahli sme ho z kokpitu a položili na zem," opisuje vo svojej knihe "Život na hrane". "Keď sme to urobili, tak si povzdychol a hoci bývam totálne agnostický, cítil som, ako jeho duša odišla."

 

Až Brazílčanova smrť prinútila šéfov Formuly 1 pracovať na väčšej bezpečnosti jazdcov. Od tejto tragickej nehody sa už podobný smutný prípad v „efjednotke“ nezopakoval. "Boh dlho držal ochrannú ruku nad Formulou 1, no po tomto víkendu ju dal preč," významne konštatoval Niki Lauda, jedna z najväčších postáv F1.

 

img

 

Ayrton mal čo svetu ponúknuť, tvrdí sestra Viviane

 

Pre určitú generáciu Brazílčanov je úmrtie Ayrtona Sennu niečo podobné, ako tragédia z 11. septembra v New Yorku alebo atentát na amerického prezidenta Johna F. Kennedyho.  Každý si totiž pamätá, kde práve bol, keď sa dopočul alebo dozvedel túto smutnú správu. 

 

"Je to zvláštne, ale vôbec sa nezdá, že to bolo už pred 20 rokmi," povedala pre Reuters sestra Viviane Sennová o tragickej havárii na Veľkej cene San Marína 1994: "Pripadá mi, že sa to stalo pred mnohými rokmi a súčasne nedávno. Každý mi totiž dokázal povedať, čo práve robil, keď došlo k tej havárii. Každý to vie. Každý si to pamätá. Je to neuveriteľné." 

 

Napriek tomu, že prešli už dve dekády, Senna stále vrhá mocný tieň na obe sféry - šport a Brazíliu. Trojnásobný majster sveta nasledoval cestu krajanov Emersona Fittipaldiho a Nelsona Piqueta, ale úspechom a popularitou ich predstihol. Počas vrcholu Sennovej kariéry, medzi prvým titulom s McLarenom v roku 1988 a jeho smrťou vo Williamse v roku 1994, súperila "efjednotka" v Brazílii takmer o popularitu s "posvätným" futbalom.

 

Aj podľa Viviane sa však zo súčasných pretekov F1 vytráca skutočné vzrušenie a rozdiely v jazdeckom umení pilotov. "Úloha monopostov je dnes dokonca významnejšia ako v časoch, keď súťažil Ayrton. V minulosti to viac záviselo od jazdeckého umenia a rozdielov medzi pilotmi. Každé preteky bol šou, vždy sa vyskytla nejaká nehoda, skrátka udialo sa vždy niečo elektrizujúce," povedala Sennová v rozhovore v Inštitúte Ayrtona Sennu v Sao Paule. "Ayrtona nazývali 'Kráľom problémov', pretože, kdekoľvek išiel, tam sa niečo stalo. Bol to šport a vzrušenie. Dnes už sa to vytratilo."

 

Sennová sa však napriek tomu domnieva, že ak by jej brat dnes bol nažive, tak by zrejme zostal zainteresovaný v motošporte. Možno by manažoval tím ako bývalí trojnásobní svetoví šampióni Jackie Stewart alebo Niki Lauda. Sestra legendárneho Brazílčana súčasne priznala, že jej brat mal ambície súťažiť aj vo farbách Ferrari. Nikdy sa tak však nestalo.

 

"Vždy mi hovoril, že by chcel pretekať za Ferrari. Myslím si však, že ak žil, tak určite by zostal aktívne pracovať okolo F1. Či už v tíme ako manažér alebo ako obchodník. Súčasne chcel byť aj agentom lesov v Angra dos Reis neďaleko Rio de Janeiro. Keď bol v Brazílii, tak trávil rád čas na farme a v prírode. Sám tvrdil, že tak dopĺňal batérie, aby potom mohol stráviť rok v prednej línii," zaspomínala si Viviane. 

 

img

 

Hrob aj po 20 rokoch láka turistov, niektorí naň idú priamo z letiska

 

Na cintoríne Morumbi v južnej časti Sao Paula sa nachádza miesto posledného odpočinku legendárneho šampióna F1Ayrtona Sennu, ktorý tragicky zahynul pred 20 rokmi. Pietne miesto pôsobí až príliš skromne, nezdobí ho žiadny masívny náhrobný kameň. Na pomníku je v plastových nádobách položených niekoľko kytíc kvetov. Že tu leží významná osobnosť, o tom svedčí až zvýšený záujem domácich obyvateľov a turistov, ktorí denne v stovkách navštevujú Sennov hrob.

 

"Chodím sem každý týždeň, keď mi to čas dovolí. Ayrton nám stále veľmi chýba. Jeho túžba pre dosahovanie víťazstiev v nás Brazílčanoch vyvolala pocit hrdosti, vzbudila v nás motiváciu pracovať na sebe a byť úspešní. Senna bol jedinečný," zaspomínal si na legendárneho krajana mechanik Joao Antonio Castro.

 

Na cintoríne Morumbi, ktorý z jednej strany susedí s chudobnými mestskými slumami a z druhej s luxusnými vilami miestnych boháčov, má svoje hroby veľa ďalších významných Brazílčanov. Medzi nimi speváčka Elis Reginová, módny návrhár, moderátor a politik Clodovil Hernandes, či populárny textár a spevák Wilson Simonal. Reuters zdôrazňuje, že nikto z nich sa "neteší" po svojej smrti takému záujmu, ako trojnásobný šampión F1. "Zo škôl sem učitelia berú deti na exkurzie. Chodí sem veľa Japoncov. Niektorí dokonca prídu priamo z letiska, až potom si idú pozrieť mesto. Svedčí o tom, že Senna bol populárny na celom svete," vraví správca cintorína Alan Estevao. Ľudia často zvyknú nechávať pri hrobe obrázky a lístočky s odkazmi pre zosnulého, ale zamestnanci cintorína nechcú, aby mu týmto spôsobom vzdávali hold - jedinou povolenou "výzdobou" sú kvety.

 

img

 

Bývalý šéf FIA Mosley: Bezpečnosť je trvalým odkazom Ayrtona

 

Napriek tomu, že najsledovanejší motoristický šport prežíva od smrti Ayrtona Sennu najbezpečnejšiu éru, nebezpečenstvo číha na každom rohu. Tvrdí to Reuters a uvádza, že posledným dôkazom je Michael Schumacher, sedemnásobný svetový šampión, ktorý upadol do kómy po lyžiarskej nehode. 

 

"Je celkom správne povedať, že sme urobil kus práce za posledných 20 rokov. Ale aj keď máte tento pocit, netreba pokúšať osud," povedal pre Reuters bývalý prezident Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) Max Mosley. "Ak sa však začnete cítiť príliš bezpečne, tak sa vám to vráti a doplatíte na to."  

 

Mosley bol šéfom FIA v čase Sennovej smrti v Imole v roku 1994. Je hrdý na to, čo sa odvtedy urobilo. Podľa neho je to skutočný odkaz zo strašného víkendu na severe Talianska, ktorý sa stal osudným pre Sennu počas pretekov a Rakúšana Rolanda Ratzenbergera o deň skôr v kvalifikácii. 

 

Mosley s lekárom F1 profesorom Sidom Watkinsom a ďalšími zástupcami FIA boli hybnými silami pri dôležitými bezpečnostnými nariadeniami a predpismi, ktoré svojimi dôležitými súvislosťami mali dopad na celý automobilový priemysel.

 

"Ten víkend v Imole bol bez pochýb spúšťacím mechanizmom pre zmeny na cestách, zachránili tisíce životov," povedal Mosley v rozhovore zo svojho londýnskeho domu. "Je to pravda. Bez toho podnetu, by sme nikdy nedošli až do Bruselu. Nikdy by sme nemali Euro NCAP (New Car Assessment Programme), konzorcium na testovanie nárazových skúšok automobilov, nikdy by sme nemali legislatívu Európskej únie, ktorá zvýšila bezpečnostné štandardy. V našom okolí sa pohybujú tisícky šťastných ľudí, ktorí zostali nažive, ale boli by zranení alebo mŕtvi, ak by sa neurobili všetky tie opatrenia. A napokon to odštartoval Ayrtonova havária."

 

V závere 60-tych a začiatkom 70-tych rokov minulého storočia hovorilo všetko proti súťažiacim pretekárom. Okolo trate boli balíky slamy a hliníkové nádrže okolo pilotov. Bezpečnostné pásy sa stali povinnými až od roku 1972. V literatúre tých čias označovali tento šport bez preháňania za "krutý". 

 

"Ak by ste v tých časoch povedali, že to je to zbytočne nebezpečné, tak by vám odpovedali, že to nemusíte robiť, ak nechcete. Je to úplne dobrovoľné," hovorí Mosley. "Spomínam si na myslenie tej doby, že by sa mali pestovať športy, kde sa neumiera. Môžete akceptovať riziko, ale nie hromadné masové riziko. Bolo to, ako byť v prvej línii, v čate vo Vietname alebo niečo také."  

 

img

 

Imola si pripomína Brazílčanovu obľúbenosť a dobročinnosť

 

Dvadsať rokov po tragickej nehode pilota F1 Ayrtona Sennu na okruhu v Imole sa región pripravuje pripomenúť si dobročinnosť a charizmu bývalého trojnásobného majstra sveta. Reuters zdôrazňuje, že spomienky na brazílskeho velikána sú ešte v živej pamäti mnohých obyvateľov severotalianskeho mesta, kde v stredu 30. apríla odštartujú päťdňové oslavné udalosti. 

 

"Pamätám sa, ako by to bolo včera. Plakal som týždeň," povedal 56-ročný majiteľ baru Gianni Mezzetti, ktorý je zakladateľom fanklubu Barrichello pomenovanom po Sennovom krajanovi a niekdajšom jazdcovi Ferrari. Mezzetti a ďalší rezidenti Imoly spomínajú na to, ako Senna navštívil mladého paralyzovaného fanúšika po nehode vždy, keď prišiel do mesta. Majiteľ hotela, kde bol Senna ubytovaný, zase dodal, že vždy nechal nejaké vstupenky na preteky pre personál. Zbožný katolík hľadal útechu v Biblii a v rodnej krajine daroval významné finančné čiastky na pomoc spoločensky znevýhodneným osobám. 

 

Senna však bol aj neľútostný pretekár a otvorený kritik svojich súperov. Nezhody s inými pilotmi, predovšetkým s tímovým kolegom a rivalom Alainom Prostom, už bohato publikovali počas jeho života. Mnohé prezradil aj dokumentárny film Asifa Kapadiu "Senna" z roku 2010, ktorý budú premietať počas osláv.  

 

V Imole, kde pomenovali okruh podľa zosnulého zakladateľa Ferrari Enza a jeho syna Dina, však uprednostňujú možnosť pripomenúť si šampióna pre jeho pokoru a nie kontroverzné udalosti z histórie trate. "Senna bol skromný a nenáročný chlapec, ktorý pretekal, pretože tým bol nadšený a posadnutý," zaspomínal Don Sergio Mantovani, známy v Taliansku ako "kňaz pilotov F1" pre svoj blízky vzťah s pretekármi. 

 

img

 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies