Dubovcová: Pri testovaní školskej spôsobilosti sa porušujú práva dieťaťa

NETKY.SK • 20 August 2014, 11:15 • 2 min
Dubovcová: Pri testovaní školskej spôsobilosti sa porušujú práva dieťaťa

BRATISLAVA – Verejná ochrankyňa práv Jana Dubovcová je presvedčená, že súčasná prax v testovaní školskej spôsobilosti je diskriminačná.

slovakia

left justify in out

Tvrdí, že diagnostika nezohľadňuje špecifiká detí zo sociálne znevýhodneného či nepodnetného prostredia. Platí to najmä o deťoch z rómskej komunity. Ombudsmanka to uviedla na základe výsledkov prieskumu, ktorý sa zaoberal súčasnou praxou v diagnostikovaní školskej spôsobilosti.
      

Prieskum realizovala skupina Kancelárie verejnej ochrankyne práv od 14. mája do 3. júna  2014. Oslovených bolo 11 základných a 11 špeciálnych škôl z celého Slovenska i 21 Centier pedagogicko-psychologickej prevencie a poradenstva(CPPPaP).
      

Dubovcová na dnešnej konferencii uviedla, že prieskum preukázal fakt, že CPPPaP pri overovaní školskej spôsobilosti používajú pre všetky kategórie detí rovnaké testy. "Používanie rovnakej skupiny testov znamená nerešpektovanie špecifík určitej skupiny detí, najmä detí z marginalizovaných rómskych komunít, z toto dôvodu sú porušované práva na vzdelávania detí," uviedla Dubovcová.  Výsledkom je zaraďovanie týchto detí do špeciálnych škôl. "Toto zaradenie nemenne predurčuje osud žiaka a obsah vzdelania, ktoré môže získať," pripomenula Dubovcová.
      

Upozornila, že používanie rovnakých testov pre všetky skupiny detí, teda rovnaké zaobchádzanie so všetkými skupinami detí môže znamenať diskrimináciu. "Porušením práva je aj to ak sa nezohľadňujú špecifiká danej skupiny osôb," uviedla Dubovcová.
      

Psychologička Oľga Bindasová ako gestorka projektu prieskumu uviedla, že pracoviská CPPPaP nepoužívajú najmodernejšie diagnostické prístupy, podľa existujúcich usmernení Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR a tak nechtiac napomáhajú k diskriminácii detí. Diagnostika podľa jej slov napríklad nezohľadňuje praktickú inteligenciu detí. "Je čas na zmenu pri diagnostikovaní detí, nesmie sa diagnostikovať len intelekt," uviedla Bindasová.
      

Verejná ochrankyňa práv navrhuje zmeniť súčasný stav použitím viacerých opatrení. "V prvom rade navrhujem zrušiť v špeciálnych školách triedy s ľahkým mentálnym postihnutím, zabezpečiť, aby CPPPaP používali najnovšie diagnostické prístupy pri overovaní školskej spôsobilosti a zaviesť rediagnostikovanie detí zaradených do siete špeciálnych škôl," vymenovala Dubovcová. Ďalším opatrením by malo byť vytvorenie štátneho programu, špeciálne zameraného na trávenie voľného času detí z marginalizovaných komunít a podporu ich rozvoja.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies