Ceny pohonných hmôt idú opäť nahor. Zásadný pokles v blízkej budúcnosti radšej nečakajme

NETKY.SK • 21 Február 2024, 08:17 • 2 min
Ceny pohonných hmôt idú opäť nahor. Zásadný pokles v blízkej budúcnosti radšej nečakajme

BRATISLAVA - Jedným z najzásadnejších problémov, ktorým v súčasnosti čelí globálna ekonomika, je zvyšovanie cien pohonných látok. Zdražovanie zasahuje vodičov, priemysel aj bežných spotrebiteľov, pretože rastúce ceny nafty a benzínu sa premietajú do zdražovania tovarov aj služieb. Analytici ako hlavné dôvody tohto stavu uvádzajú geopolitické faktory, zvýšený dopyt a obmedzenú ťažbu ropy.

slovakia

left justify in out

Geopolitická situácia zasahuje do cien ropy

V posledných týždňoch začali ceny pohonných látok opäť výraznejšie stúpať. Cena oboch druhov benzínov aj motorovej nafty je najvyššia za posledné dva až tri mesiace. Ceny plynu LNG stúpajú miernejšie.

„Dôvodom nárastu cien pohonných hmôt je rast cien ropy na globálnom trhu a zvýšenie veľkoobchodných marží v celej Európe. U nafty je veľkoobchodná marža najvyššia od septembra minulého roka. Dopyt po pohonných hmotách rastie, no kartel OPEC naďalej pokračuje v obmedzovaní produkcie. Dohodli sa na tom jeho členské krajiny. Kvôli tomu sa na niekoľkoročné minimum znížili aj celosvetové zásoby,“ vysvetľuje analytik Boris Tomčiak.

Ďalším dôvodom sú podľa finančného analytika Mareka Nemkyho z XTB aj reakcie na geopolitický vývoj na Blízkom východe a na Ukrajine. „Okrem týchto konfliktov je ostro sledovaný tiež makroekonomický vývoj v hlavných ekonomikách, ako sú USA, Európska únia a Čína. Videli sme taktiež prepad produkcie v Spojených štátoch kvôli extrémnej zime, ktorá zmrazila niekoľko ropných vrtov,“ dodáva odborník.

 

OPEC – najväčší vývozcovia ropy na svete

Organizácia krajín vyvážajúcich ropu OPEC – Organisation of the Petroleum Exporting Countries vznikla v roku 1960, má sídlo vo Viedni a jej členské štáty sú: Alžírsko, Angola, Irak, Irán, Kuvajt, Líbya, Nigéria, Kongo, Rovníková Guinea, Gabon, Saudská Arábia, Spojené arabské emiráty a Venezuela. Tieto krajiny kontrolujú dve tretiny známych zásob ropy na Zemi.

 

Cenu ovplyvňuje najmä transport

Podľa B. Tomčiaka majú ceny palív najväčší vplyv na dopravcov, či už v osobnej, alebo nákladnej doprave, a tak sa nepriamo prejavujú na cenách ďalších tovarov a služieb. „Na cenách v ekonomike sa však prejavuje mnoho ďalších faktorov, ako sú mzdy, dane, nájmy alebo ceny služieb. Aktuálne zvýšenie cien pohonných hmôt má len malý vplyv na celkovú infláciu,“ hovorí.

„Ropa je najdôležitejšia energetická komodita, keďže vstupuje nielen do výroby palív ako takých, ale aj do výroby plastov alebo oblečenia, a ako priemyselný vstup aj napríklad do výroby asfaltu. Väčšina sa, samozrejme, používa na transport, ale taktiež v sebe ukrýva veľké množstvo energie, niekedy sa využíva aj na generovanie elektriny a vykurovanie,“ vymenúva využitia ropy Lukáš Kovanda z Trinity Bank.

Regulácia by sa nám mohla vypomstiť

V súvislosti s rastúcimi cenami palív sa hovorí aj o možnostiach regulácie ich cien. Finančný analytik Patrik Hudec z J&T sa domnieva, že by bolo možné direktívne nastaviť cenu palív tak, ako to urobili v Maďarsku. „Tam sa však ukázalo negatívum takéhoto kroku, keď menší obchodníci neboli ochotní predávať za nižšie ceny a na trhu vznikol nedostatok palív. Efektívnym štátnym zásahom do tvorby ceny palív by bolo zníženie spotrebnej dane, prípadne DPH na palivá, čo by však spôsobilo výpadok príjmov štátneho rozpočtu,“ vraví Hudec.


B. Tomčiak sa domnieva, že regulácia cien palív by bola pre Slovensko veľmi nevýhodná, pretože sme dlhodobý importér energií a ceny prakticky preberáme zo zahraničia. „Keby sa ceny regulovali, tak by to znamenalo, že ceny doma by síce boli nižšie, no pri nákupe v zahraničí by boli nezmenené. Rozdiel v cene by musela dotovať vláda z daní Slovákov rovnako ako pri dorovnávaní cien plynu a elektrickej energie,“ myslí si analytik.

Aké budú ceny v blízkej budúcnosti

V najbližšej budúcnosti určite nemôžeme rátať s výrazným poklesom cien pohonných hmôt. Oživovanie ekonomickej aktivity vo svete v kombinácii so zvýšeným napätím v Červenom mori dostatočne kompenzuje rekordná americká produkcia a neschopnosť kartelu OPEC dodržať svoje ťažobné obmedzenia. „To znamená, že cena by sa v prípade americkej ľahkej ropy mohla aj naďalej pohybovať v rozpätí od 70 do 80 dolárov za barel, na ktorých sa drží od novembra 2023,“ mieni Hudec.

Vyzerá to však na nárast ponuky a mierne nižší rast dopytu po rope a ropných produktoch, čo by podľa M. Nemkyho malo v dlhšom období tlačiť ceny pohonných látok mierne nadol. „S príchodom motoristickej sezóny v júni tohto roku uvidíme vyššie ceny s narastajúcim dopytom, no neskôr by sa to malo postupne znormalizovať. Do júna predpokladám ceny na súčasných úrovniach, pričom ich výraznejšie môže ovplyvniť akákoľvek udalosť v geopolitike,“ uzatvára M. Nemky.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Marek Nemček
Zdroj: FinReport, Foto: Trend / Shutterstock (ilustračná foto)
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies