Celková nálada slovenských podnikateľov a spotrebiteľov sa zhoršila prvýkrát po predchádzajúcom štvormesačnom raste

NETKY.SK • 27 Marec 2024, 09:15 • 2 min
Celková nálada slovenských podnikateľov a spotrebiteľov sa zhoršila prvýkrát po predchádzajúcom štvormesačnom raste

Dôvera sa najvýraznejšie znížila medzi podnikateľmi v službách, jej pokles sa však prejavil aj v stavebníctve a obchode. Mierne sa zlepšila nálada v priemysle a u spotrebiteľov. Optimizmus spotrebiteľov je najvyšší od marca 2020.

slovakia

left justify in out

Dôvera podnikateľov a spotrebiteľov v slovenskú ekonomiku v marci mierne klesla. Hodnota indikátora ekonomického sentimentu (IES) sa medzimesačne znížila o 2,3 bodu na úroveň 104, pričom pokles zaznamenali tri z piatich jeho zložiek. V porovnaní s minulým rokom bola ekonomická nálada pozitívnejšia o 9,7 bodu, mierne však zaostala za dlhodobým priemerom, a to o 2 body.

Ekonomická nálada sa meria piatimi čiastkovými indikátormi, ktoré vyjadrujú očakávania a dôveru podnikateľov v štyroch odvetviach (v priemysle, stavebníctve, obchode a v službách) a u spotrebiteľov. Čiastkové indikátory sa pohybujú na stupnici od -100 bodov (maximálne pesimistické odpovede) do +100 bodov (maximálne optimistické odpovede).

Indikátor dôvery v priemysle po sezónnej úprave v marci vzrástol o 3 body na hodnotu -6,3. Vývoj indikátora ovplyvnil očakávaný rast priemyselnej produkcie, najmä vo výrobe ostatných nekovových výrobkov a vo výrobe počítačov, elektronických a optických výrobkov. V druhom zo spomínaných odvetví bol zaznamenaný aj najvýraznejší nárast objednávok. Tie sa významne zvýšili aj vo výrobe drevených a papierových výrobkov.

Sezónne očistený indikátor dôvery v službách po minulomesačnom výraznom zvýšení v marci klesol o 12,4 bodu na hodnotu 18,3. Pokles bol zaznamenaný vo všetkých troch indikátorochpodnikateľskej situácii, dopyte, aj očakávanom dopyte. Zhoršenie bolo zaznamenané naprieč viacerými odvetviami. Nepriaznivejší vývoj podnikateľskej situácie avizovali najmä finančné a poisťovacie činnosti. Doterajší dopyt sa znížil hlavne v informáciách komunikácii a jeho zníženie v nasledujúcich troch mesiacoch predpokladajú najmä administratívne a podporné služby.

Nálada spotrebiteľov na Slovensku sa po minulomesačnom miernom zhoršení v marci opäť zlepšila a dosiahla najvyššiu hodnotu za posledné štyri roky. Indikátor spotrebiteľskej dôvery (sezónne upravený) sa v porovnaní s februárom zvýšil o 2,4 bodu na -11. Dlhodobý priemer prevýšil o 9,2 bodu. Spotrebitelia boli optimistickejší pri troch z celkovo štyroch zložiek indikátora. Očakávajú hlavne zlepšenie vývoja celkovej hospodárskej situácie a vývoja nezamestnanosti. Optimistickejší boli aj pri hodnotení vývoja finančnej situácie domácností, zároveň však prejavili mierny pesimizmus pri očakávaných úsporách.

Indikátor dôvery v obchode v marci klesol oproti februáru o 1,7 bodu na hodnotu 5,3. Respondenti hodnotili negatívne súčasný trend podnikateľských aktivít a očakávajú zvýšenie cien tovarov. Zhoršenie podnikateľských aktivít uviedli hlavne v špecializovaných predajniach maloobchodu s ostatným tovarom a rast cien predpokladajú najmä v maloobchode s ostatným tovarom pre domácnosť v špecializovaných predajniach..

S poklesom nálady druhý mesiac po sebe zápasí sektor stavebníctva. V marci sezónne upravený indikátor dôvery v stavebníctve oproti predchádzajúcemu mesiacu klesol o 2 body na -11 vplyvom nepriaznivejších hodnotení celkovej úrovne objednávok. Za nedostatočnú ju označilo 22 % respondentov.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Marek Nemček
Zdroj: Štatistický úrad SR, Foto: Veda na dosah - CVTI SR
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies