Odosielam na server ...

Vedeli ste, že na stránke Netky.sk existuje možnosť zobrazovať iba pozitívne správy? Ak nemáte chuť čítať o násilí, ľudskom nešťastí či katastrofách, zapnite si Filter pozitívnych správ a dozviete sa všetko pozitívne, čo sa okolo nás deje.

OK, rozumiem
20. sep. 2020Ľuboslav
BratislavaBratislava 14°
Biblia
TV program
Moje Netky
Aj natáčanie diverzity podľa kritika preberajú veľkí filmoví giganti.
06.08.2020 17:00 Kultúra
Ako podľa kritika filmoví giganti odôvodňujú pohlcovanie rôznorodosti?
MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
loader
ZOBRAZIŤ VIAC
06.08.2020 17:00 Kultúra

Pokračujeme v rozhovore o filmovom priemysle a o filozofii aktuálnych zmien. Rozprávali sme sa s Jaromírom Blažejovským, ktorý je filmovým kritikom a odborným asistentom Ústavu filmu a audiovizuálnej kultúry na Filozofickej fakulty Masarykovej univerzity v Brne.

Pán Blažejovský, ako vidíte budúcnosť filmu, filmovej tvorby. Kde sa dá vybadať z dnešného diania vo filmovom svete, že sa môže posunúť?

Z lona národnej kultúry sa niečo zrodí a to sa globalizuje. Iránsky režisér vytvorí skvelý iránsky film. Ďalší dobrý urobí v koprodukcii s európskou krajinou. A ten tretí, zlý, už natočí v západnom jazyku. Migrácia vo filmovej branži existovala vždy, zdá sa mi však, že sa tento proces zrýchľuje. Alfonso Cuarón začal ako Mexičan, následne pracoval v USA, vrátil sa natočiť mexický film, potom režíroval najlepší diel Harryho Pottera, potom opäť v Hollywoode sci-fi Gravitácia, potom sa znovu vrátil do Mexika, ale už v službe Netflixu.

A čo rôznorodosť?

Akúsi diverzitu prehltnú americkí giganti: netrápte sa s národnou kinematografiou, vašu lokálnu kultúru dokážeme najlepšie produkovať my! Z jednej strany sa vyprávanie naťahuje a priemysel produkuje dlhé seriály počas niekoľkých sezón, na druhej strane vznikajú husté youtuberské klipy. Tie dva svety sa budú stále viac prelínať a z youtuberských hviezd sa stanú tvorcovia seriálov. Ďalej sa bude rozvíjať virtuálna realita, do tej som však, s ohľadom na zrakovú chybu, doposiaľ nevstúpil.

Ako tieto zmeny vplývajú na diváka?

Od vynálezu kinematografu súperia dva trendy: kino ako atrakcia a film ako príbeh. Skôr bol pre žánrový i umelecký film dôležitý nielen príbeh, ale tiež intenzita zážitku v biografe, jeho atmosféra, posolstvo, možnosti interpretácie. Sledovanie filmov na počítači, na hodinkách a podobne oslabuje intenzitu i skryté významy a uprednostňuje dejové peripetie, ktoré, samozrejme, ako vieme, nemajú mnoho variant: ona má milenca, vrahom je záhradník.

Dotýka sa to aj mladej generácie.

Mladí konzumenti už nepoužívajú slovo “premietať“, pre nich sa filmy len “vysielajú“. Nepoznajú pojem “plátno“: “Kubrick privádza na obrazovku gladiátora Spartaka.“ Toto teda takto nikto nenapísal, ale podobných viet som čítal veľa. Štúdiá sa snažia intenzitu zážitku umocňovať novými zvukovými systémami a pred jedenástimi rokmi rozmachom 3D-projekcie, ktorá ako atrakcia už ale medzitým nejako zvädla. Aj digitálna technológia umožňuje globálnu premiéru v jednom dni, funkciu reprízových kín prevzal internet. Fanúšik si kedysi budoval zbierku filmov vo svojej hlave, neskôr zhromažďoval videokazety, následne DVD a dnes sa napája na virtuálne knižnice.

Pokračovanie nabudúce. Prečítajte si aj prvú časť rozhovoru s Jaromírom Blažejovským.

Kríza, ktorú priniesol koronavírus, nás silno zasiahla. Vopred ďakujeme každému, kto zašle hoci len niekoľko centov na náš účet SK30 7500 0000 0040 2698 9329 Pomôžete tak ľudom, ktorí už roky pracujú pre vás, našich čitateľov, a to aj napriek nižšiemu platu či predĺženému pracovnému času.

Zdroj: Netky.sk Michal Albert

Našli ste chybu, alebo máte tip na zaujímavý článok? Napíšte nám na redakcia@netky.sk