BRATISLAVA - Návrh nového stavebného zákona má podľa rezortu dopravy zvýšiť bezpečnosť aj na technicky náročných stavbách. Teda napríklad na mostoch, tuneloch alebo podjazdoch.
Zákon pripravilo samotné Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR a práve sa nachádza vo verejnom pripomienkovaní, ktoré potrvá do polovice septembra. Následne pôjde do legislatívneho procesu a do platnosti by mal vstúpiť od júla 2014. Na základe neho budú napríklad tunely, podjazdy a podchody, tiež mosty a nadjazdy, ktoré majú dĺžku nosnej konštrukcie najmenej 10 metrov, vyčlenené do skupiny takzvaných vyhradených stavieb. "Ide o stavby, ktoré z hľadiska statiky, požiarnej bezpečnosti alebo z hľadiska vplyvu na okolie vyžadujú zvýšenú pozornosť a priebežnú kontrolu," opísal hovorca ministerstva Martin Kóňa.
Projekt týchto stavieb bude musieť vypracovať výlučne odborne spôsobilá osoba, čiže autorizovaný architekt alebo stavebný inžinier. K statickému posudku, ktorý je súčasťou projektovej dokumentácie stavby, bude musieť byť tiež stavebnému úradu priložené aj takzvané kontrolné statické posúdenie od kontrolného statika. Jeho obsahom bude preverenie správnosti statických a dynamických výpočtov statického posudku.
"Zároveň nový stavebný zákon zavádza aj úplne nový inštitút, stavebnotechnický dozor," doplnil Kóňa. Pôjde o vyššiu a zodpovednejšiu formu stavebného dozoru. Povinne sa má zaviesť na vyhradených stavbách a ďalších stavbách, o ktorých tak rozhodne stavebný úrad v stavebnom konaní. Rozsah oprávnení pri výkone stavebnotechnického dozoru bude širší ako pri stavebnom dozore. Bude sa tiež vyžadovať aj vyššia forma odbornej spôsobilosti.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies