Efekt exportu nekvalitných ojazdených automobilov či mikrobusov sa premieta na celkovom znečisťovaní ovzdušia. Následne to brzdí všetky snahy o zmiernenie následkov klimatických zmien.
Za tri roky milióny automobilov
S týmto šokujúcim zistením prišiel Program OSN pre životné prostredie (UNEP). Štatistiky uvádzajú, že medzi rokmi 2015 až 2018 sa do rozvojových krajín sveta vyviezlo celkovo 14 miliónov ojazdených vozidiel, pričom cez 80 % zamierilo na africký kontinent.
Smog v mestách
Každým rokom sa navyše tento počet exportovaných vozidiel zvyšuje. To ide ruka v ruke so znečisťovaním životného prostredia na miestach, kde len donedávna nebol žiadny smog!!! Keď sa pozrieme na celý svet, tak až 1/4 všetkých emisií, ktoré ľudstvo vypúšťa do ovzdušia, pochádza práve z automobilov. Ide konkrétne o jemné častice (PM 2,5) a oxid dusíka (NOx), ktoré sú v mestách hlavnou príčinou znečisťovania ovzdušia a tvorby smogu.
"Očista globálneho vozového parku je prioritou pri dosahovaní globálnych a miestnych cieľov v oblasti kvality ovzdušia a podnebia," uviedla Inger Andersen, výkonná riaditeľka UNEP.
"Rok čo rok vyvážali rozvinuté krajiny čoraz viac svojich ojazdených vozidiel do rozvojových krajín. Taká bola filozofia exportu, no problém je v tom, že sa stal postupne neregulovaným. Stal sa z toho biznis vývozu vozidiel, ktoré znečisťujú ovzdušie na miestach, kde dovtedy žiadne autá neboli."
Spôsob nápravy
Podľa Andresenovej sa to dá ešte napraviť. Rozvinuté krajiny musia v prvom rade prestať s vývozom vozidiel, ktoré neprejdú emisnou kontrolou, a sú teda považované za nespôsobilé na prevádzku v ich domovských krajinách. Takéto vozidlá sa nesmú vyvážať do žiadnej krajiny sveta. Na druhej strane, rozvojové krajiny by zase mali zaviesť prísnejšie emisné kontroly. Toto je spôsob, ako sa vyhnúť čoraz väčšiemu znečisťovaniu našej planéty.
Prísnejšie normy nie sú na škodu
Analýza prebehla na vzorke 146 krajín sveta. Zistilo sa, že asi dve tretiny z nich majú "slabú" alebo "veľmi slabú" politiku regulácie dovozu ojazdených vozidiel. Ukazuje sa však, že ak krajina prijme opatrenia na riadenie dovozu takýchto automobilov (rok výroby, emisná kontrola), umožňujú im prístup k vysoko kvalitným ojazdeným vozidlám vrátane hybridných a elektrických automobilov, navyše za prijateľné ceny. Napríklad Maroko povoľuje dovoz iba vozidiel mladších ako 5 rokov, ktoré však musia spĺňať európsku emisnú normu EURO4.
Neuveriteľné zistenia pri exporte z EÚ
Napríklad Holandsko, ako zástupca Európy, je vďaka svojim veľkým prístavom doslova závislé na lodnej doprave. Posledné exporty vozidiel z tejto krajiny však ukázali hrozivé čísla. Zistilo sa, že väčšina z týchto vozidiel nemala v čase vývozu platný technický preukaz. Normy Euro 4 absolútne nespĺňali a poväčšine boli vyrobené pred vyše 20 rokmi. Cieľovými krajinami mali byť Gambia a Nigéria, teda africký kontinent.
Väčšia miera nehodovosti
Nekvalitné ojazdené vozidlá tiež vedú k väčším počtom dopravných nehôd. Preto majú Malawi, Nigérie, Zimbabwe veľmi vysokú mieru úmrtnosti v cestnej premávke. Krajiny ktoré zaviedli predpisy o ojazdených vozidlách, zaznamenávajú naopak bezpečnejšie vozové parky a menej nehôd.
Riešenie
UNEP je s podporou Trustového fondu OSN pre bezpečnosť cestnej premávky súčasťou novej iniciatívy podporujúcej zavedenie minimálnych noriem pre ojazdené vozidlá. Prvým zameraním tejto iniciatívy budú krajiny na africkom kontinente.
"Doprava v Ghane je hlavným zdrojom znečisťovania ovzdušia mestách. Krajina preto uprednostňuje čistejšie palivá a normy pre vozidlá, ako aj možnosti elektrických autobusov," uviedla profesorka Kwabena Frimpong-Boateng, ghanská ministerka životného prostredia, vedy a technológie.
Ghana bola prvou krajinou západnej Afriky, ktorá prešla na palivá s nízkym obsahom síry, a tento mesiac dokonca stanovila 10-ročnú vekovú hranicu pre dovoz ojazdených vozidiel.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies