BRATISLAVA/ZÁHORIE - Armáda možno už do roka dostane prvé z plánovaných nových obrnených transportérov. Na zákazke na osemkolesové fínsko-slovenské vozidlo by sa mohli väčšinovo podieľať slovenské firmy.
Prototyp nového transportéra 8x8 pre slovenskú armádu premiérovo predviedli počas tzv. Priemyselného dňa vo vojenskom priestore Záhorie. Ministerstvo obrany chce nakúpiť 81 takýchto bojových vozidiel a potom aj 404 bojových a viacúčelových vozidiel na podvozku 4x4. Pritom deklaruje významné zapojenie domácich slovenských výrobcov do oboch programov.
Podľa ministra Petra Gajdoša je cieľom jeho rezortu, aby bol do modernizácie ozbrojených síl v maximálnej možnej miere zapojený domáci obranný priemysel. “Tak, aby slovenské spoločnosti dostali čo najväčší priestor a zbrojárska výroba na Slovensku opäť ožila. Ak domáci obranný priemysel nepodporíme práve my, zavádzaním jeho produktov do výzbroje našich ozbrojených síl, budú to mať slovenské firmy o to ťažšie s presadením sa v zahraničí,” pripomenul.
Rezort obrany odhaduje náklady na projekt Bojové obrnené vozidlo 8x8 na približne 417 miliónov eur a na projekt Bojové obrnené vozidlo 4x4 a Viacúčelové taktické vozidlo 4x4 na cca 782,7 milióna eur. Celkovo by tak na tieto projekty malo ísť takmer 1,2 miliardy eur. Do tejto sumy sú zarátané aj náklady na logistickú podporu, muníciu a infraštruktúru.
Z hľadiska zapojenia domácich výrobcov je zaujímavé najmä prvé z vozidiel, ktorého vývoj už prebieha na fínskej platforme Patria AMV. Ministerstvo vo svojom materiáli počíta až so 70-percentným podielom zákaziek pre slovenských dodávateľov. Znamenalo by to, že slovenské podniky by dostali armádne zákazky za takmer 300 miliónov eur.
V súčasnej fáze vývoja zbraňového systému na platforme 8x8 je však pre samotných hlavných dodávateľov ťažké odhadnúť, akú časť produkcie jeho rôznych podsystémov zveria slovenským firmám. „Toto vozidlo obsahuje veľa systémov. Jeden systém je platforma, ktorá pochádza od nás. Je tam zbraňový systém, ktorý sa vyrába tu, nejaké komunikačné systémy, ktoré nevieme, odkiaľ prídu. Lokalizácia potom zahŕňa z každého tohto niečo,“ vysvetľuje Timo Louhe, regionálny zástupca pre After Sales fínskej firmy Patria. „Máme veľa podobných programov v rozličných iných krajinách a uskutočnili sme úspešné programy transferu technológií, ktoré zahŕňajú výrobu vozidla a lokalizácie. A to môžeme urobiť aj tu,“ ubezpečuje. K možnému percentuálnemu podielu slovenských dodávok v rámci projektu sa vyjadriť nechcel s tým, že je to v súčasnej fáze predčasné.
Minister Peter Gajdoš na brífingu počas Priemyselného dňa odmietol obvinenia z netransparentnosti výberového procesu na dodávateľa vozidla 8x8. Samotné usporiadanie prehliadky s účasťou novinárov je podľa neho dôkazom transparentnosti. „Ako vidíte, nič netajíme ani sme netajili, ani utajovať nebudeme. Práve naopak, chceme túto záležitosť modernizácie ozbrojených síl realizovať úplne otvorene, spoločne aj s verejnosťou,“ povedal.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies