Problémy s parkovaním má väčšina miest na Slovensku
Väčšina miest na Slovensku sa borí s problémami s parkovaním. Najkritickejšia je podľa Ľubomíra Palčáka z Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline táto otázka práve v centrách miest a na sídliskách.
"Problém sa dá v súčasnosti riešiť buď výstavbou investične náročných garáží, alebo obmedzovaním vstupu áut do miest, či spoplatňovaním parkovania," uviedol pre TASR Palčák. Ideálne riešenie však podľa neho v súčasnosti neexistuje.
Príčiny takýchto peripetií miest pramenia ešte z minulosti. "Najmä z výstavby obytných zón spred roku 1989, keď ešte nebola taká vysoká miera motorizácie na obyvateľa a s takým rapídnym rastom sa nepočítalo ani do budúcnosti," vysvetlil Ján Tomanovič, prevádzkový riaditeľ spoločnosti EEI, ktorá sa zaoberá riešením statickej dopravy v mestách. Problémom sú pritom podľa jeho slov i staré vraky, ktoré zaberajú parkovacie miesta aj niekoľko rokov.
Výstavbe nových parkovacích miest podľa Tomanoviča najčastejšie bráni nedostatok pozemkov. "Ak sa aj vhodné pozemky nájdu, často sú nevysporiadané. Parkovacie miesta teda nie je kde postaviť," priblížil.
Podľa Ladislava Nyersa, konateľa spoločnosti Špeciálne cestné práce Korekt, ktorá sa tiež zaoberá riešením statickej dopravy, často bráni výstavbe nových parkovacích miest nedostatok financií. "Tiež ochrana životného prostredia. Tam, kde by možno aj boli finančné prostriedky, niekedy brzdia výstavbu ochranárske združenia," dodal Nyers.
Cena za výstavbu jedného parkovacieho miesta je pritom podľa odborníkov individuálna. Záleží od toho, na aký podklad sa parkovacie miesto stavia alebo z akého materiálu bude povrch. Teda, či to bude napríklad asfalt alebo zámková dlažba. Mesto tak môže zaplatiť za jedno parkovacie miesto od 400 eur vyššie. V parkovacom dome vychádza cena za jedno parkovacie miesto od 5500 eur a pri vytvorení miesta v podzemí sú ceny podľa stavebníkov ešte niekoľkonásobne vyššie.
Zdroj: TASR
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies