Výbor europarlamentu schválil prísnejšie pravidlá testovania vozidiel na STK

NETKY.SK • 9 Február 2017, 16:01 • 2 min
Výbor europarlamentu schválil prísnejšie pravidlá testovania vozidiel na STK

BRUSEL – Nové pravidlá environmentálneho a bezpečnostného testovania automobilov dnes schválil výbor Európskeho parlamentu (EP) pre vnútorný trh. Od nového a nezávislejšieho spôsobu testovania si EP sľubuje zabrániť podvodom, k akým došlo napríklad pri meraní emisií automobilov.

slovakia

left justify in out

Na vypracovaní legislatívneho návrhu sa podieľal aj slovenský europoslanec Ivan Štefanec (KDH, EĽS) ako tieňový spravodajca. „Ako člen výboru pre vyšetrenie emisného škandálu som zistil, že problém je primárne v členských krajinách a rôznych podmienkach kontroly emisií nových vozidiel. Zjednotením pravidiel dosiahneme to, že podmienky budú všade rovnaké a celý systém bude spravodlivejší. Našim cieľom bolo nájsť rovnováhu medzi ochranou zákazníka a tým, aby sme výrobcom automobilov zbytočne nezvyšovali náklady. Som rád, že sa to podarilo a nové vozidlá budú nielen šetrnejšie k životnému prostrediu, ale ich majiteľ bude mať istotu, že hodnoty, ktoré vykazujú zodpovedajú skutočnosti,“ informoval Štefanec.

 

Europoslanci odhlasovali nové typové schvaľovanie vozidiel, teda proces, ktorým úrady v členských štátoch pred uvedením na trh dokladujú, že vozidlo spĺňa environmentálne a bezpečnostné štandardy EÚ. Nové pravidlá sa týkajú zodpovedných úradov na národnej úrovni, testovacích stredísk a orgánov dohliadajúcich na trh.

 

Výbor EP schválil, že typové schvaľovanie vozidiel a dohľad nad trhom musia byť nezávislé a financované zo štátneho rozpočtu, alebo z poplatkov uvalených na výrobcov áut, alebo kombinovane. Výsledky schvaľovania a dohľadu majú byť po novom zverejňované.

 

Výbor navrhuje, aby každý členský štát vypracoval svoj vlastný "program trhového dohľadu", ktorý by schvaľovala EK. Výrobcov vozidiel chcú pokutovať až do výšky 30.000 eur na auto, ak budú falšovať výsledky testov.

 

EP sa rozhodol zmeniť pravidlá v nadväznosti na kauzu automobilky Volkswagen, ktorá do svojich vozidiel s naftovým motorom montovala špeciálny softvér. Ten dokázal rozoznať emisný test. Softvér spôsobil, že vozidlo počas testovania vypúšťalo menej emisií, ako pri bežnej prevádzke, čo automobilke umožňovalo podvodne splniť emisné limity.

 

O nových pravidlách bude na jednom z najbližších zasadnutí hlasovať EP a potom sa začne riadny legislatívny proces na úrovni Rady EÚ a europarlamentu.

 

 

 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies