BRATISLAVA - Nákup cez internet je v dnešnej dobe veľmi rozšíreným trendom. Je s ním spojených niekoľko výhod – ušetríte čas, vyhnete sa davom v obchodných centrách, nakupujete z pohodlia domova atď.
Sú však situácie, ktoré sa môžu stať nočnou morou. Bohužiaľ, podľa skúseností Slovenskej asociácie pre elektronický obchod i popredného e-shopu Hej.sk, niektoré nepríjemné situácie sa opakujú pravidelne a traumatizujú ako zákazníkov, tak i e-shopy samotné. Najčastejších chýb, ktoré sa mnohokrát už nedajú vrátiť späť, sa zákazníci paradoxne dopúšťajú nie pri objednávaní tovaru, ale pri jeho samotnom prevzatí.
Obľúbenou formou doručenia tovaru je kuriérska služba. Po záväznej objednávke tovaru pripraví e-shop zásielku na odoslanie. V prípade, že si zákazník zvolí dopravu kuriérskou službou, vo väčšine prípadov zodpovedá za stav tovaru dotyčný kuriér od momentu prebratia zásielky. Podľa riaditeľa Slovenskej asociácie pre elektronický obchod (SAEC) Jozefa Dvorského závisí pri doručení zásielky prostredníctvom kuriéra celý proces od zmluvy medzi internetovým obchodom a kuriérom. E-shop by mal dohodnutý postup pri preberaní zásielky zo strany kuriérskej firmy popísať vo svojich všeobecných obchodných podmienkach.
Pred prevzatím balíka zásielku skontrolujte
Pri preberaní zásielky sa odporúča dôkladná kontrola zásielky. „V prípade zistenia porušeného alebo poškodeného obalu, či akéhokoľvek podozrenia, že by obsah zásielky mohol byť poškodený, odporúčame zásielku neprebrať. Prípadne, ak zákazník tovar potrebuje prevziať, treba riešiť priamo s vodičom prepravnej spoločnosti na mieste zápisom o škode, aby ste mali dôkaz, že ste prebrali zásielku, ktorej obal bol poškodený. V každom prípade však zákazník má nárok si obsah zásielky vizuálne skontrolovať a kuriér musí túto kontrolu pred prevzatím strpieť. Treba si uvedomiť, že preberanie zásielky zákazník podpisuje a tým preberá aj zodpovednosť za tovar. Odporúčame tiež urobiť si fotografiu poškodeného obalu pre prípadnú reklamáciu,“ radí Martin Köteleš z Hej.sk. Záznam o rozsahu poškodenia zásielky by mal okrem zákazníka podpísať aj zástupca prepravnej spoločnosti.
Zásielky preberáme aj poškodené
Odporúčania a pravidlá pri preberaní zásielky, ako aj všeobecné podmienky, sú súčasťou balíčka informácií každého seriózneho internetového obchodu. Napriek tomu je bežnou praxou, že zákazníci preberajú balíky aj v prípade, že sú viditeľne poškodené. „S odmietnutím prevzatia zásielky sa podľa nám dostupných informácií stretávajú kuriéri zriedkavo. V závislosti od konkrétneho internetového obchodu a povahy tovaru môžeme hovoriť iba o 0,5% až 1,5% prípadoch z celkového počtu zásielok,“ uvádza Jozef Dvorský zo SAEC.
Čo robiť, ak zásielku v nevedomosti preberiete poškodenú?
„V prvom rade treba zásielku skontrolovať už pri preberaní, minimálne či nie je poškodený prepravný obal. Keď je všetko v poriadku a zákazník zásielku prevezme, odporúčame ju ihneď skontrolovať a neodkladať to na neskôr. V prípade prevzatia poškodenej zásielky, ktorej obal nejavil známky poškodenia, žiadame zákazníkov o nahlásenie tejto udalosti najneskôr do 24 hodín od jej prevzatia. Naše reklamačné oddelenie následne zákazníkovi poradí a odporučí nasledujúci postup. Dôležité je tiež nevyhadzovať obal, ten môže slúžiť ako dôkaz,“ uvádza Martin Köteleš z Hej.sk.
Ako postupovať pri preberaní zásielky
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies