BRATISLAVA – Napomenutie dieťaťa učiteľom chcú niekedy rodičia riešiť žalobou na súde. Aj s takýmito prípadmi sa za 15 rokov existencie stretla Štátna školská inšpekcia (ŠŠI). Najčastejšie sa ľudia sťažujú na známkovanie, nevhodné správanie učiteľov či nevhodné výchovné opatrenia. Od 1. 1. 2000 do 31. 12. 2014 bolo do centrálnej evidencie ŠSI doručených približne 6500 podaní.
Najviac sťažností súviselo s klasifikáciou prospechu. "V tejto oblasti je podaných najviac sťažností, a to napriek tomu, že v uplynulých rokoch sa aj štvorkári so zníženými známkami zo správania zo základných škôl bez problémov dostali na gymnáziá, obchodné akadémie atď. A štvorkári a neprospievajúci žiaci stredných škôl na vysoké školy," skonštatoval Ľuboš Tužinský z kancelárie hlavného školského inšpektora.
Osobitnou kategóriu sú maturitné skúšky. Školskí inšpektori zaznamenali prípad, keď žiak, ktorý dosahoval počas štyroch rokov štúdia výborný prospech, zmaturoval na tri jednotky a jednu päťku. Ak sa hodnotenie na skúške odlišuje oproti dosahovanému prospechu počas štúdia o viac ako dva stupne, školský inšpektor nariadi komisionálne preskúšanie, na ktorom je prítomný. "V niektorých prípadoch prišlo k zmene klasifikácie o jeden, o dva, ale aj o tri stupne," priblížil.
Druhou najpočetnejšou skupinou podaní sú sťažnosti na známkovanie správania žiakov, respektíve výchovné opatrenia. Školskí inšpektori dodávajú, že správanie žiakov sa zhoršuje, pričom k náprave niekedy nepomôže ani znížená známka zo správania. "Pri prijímaní na stredné a vysoké školy klasifikácia správania nie je podstatná," vysvetľuje Tužinský.
Podania, ktoré doteraz školskí inšpektori prešetrovali, ukázali, že väčšinou bola znížená známka zo správania opodstatnená. "Podanie sťažnosti býva skôr dôsledkom neobjektívnosti rodičov. Osobitne je to viditeľné pri ukladaní výchovných opatrení, kedy niektorí rodičia zvažujú voči napomenutiu od triedneho učiteľa podať aj žalobu na súde," dodal Tužinský.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies