BRATISLAVA - Jedna spoločná letka ministerstiev vnútra a obrany by bola pre štát efektívnejšia. Trvá na tom exminister obrany Martin Fedor (SDKÚ-DS).
"Dlhodobo presadzujem fungovanie jednej spoločnej letky, ktoré by bolo efektívnejšie pre štát. Pretrvávajúci rezortizmus ministerstiev vnútra a obrany neprispieva k najvýhodnejším riešeniam," uviedol dnes v reakcii na rozhodnutie vlády o nákupe dvoch talianskych taktických dopravných lietadiel C-27J Spartan pre slovenské ozbrojené sily.
Fedor pripomína, že Koncepcia rozvoja vzdušných síl Ozbrojených síl SR je stále utajovaný materiál, a tak nie je možné posúdiť do detailov efektívnosť tohto rozhodnutia.
Nákupom dvoch talianskych taktických dopravných lietadiel C-27J Spartan sa završuje šesťročný proces obstarávania týchto strojov, ktorý sa začal v roku 2008 po tragickej havárii vojenského lietadla An-24 pri maďarskej obci Hejce. Minister obrany Martin Glváč oznámil, že budúci týždeň bude podpísaná zmluva o dodávke strojov.
Lietadlá majú plniť v prvom rade vojenské úlohy a zabezpečia, aby slovenská armáda nestratila odborné spôsobilosti v tejto oblasti po vyradení strojov An-24. Okrem toho však môžu byť Spartany nasadzované aj pre ďalšie potreby, napríklad na riešenie úloh vyplývajúcich z domáceho a medzinárodného krízového manažmentu.
Materiál vláda prerokovala v neverejnom režime. Predmetom utajenia je aj konečná cena, za ktorú lietadlá nakúpime. Minister obrany Martin Glváč (Smer-SD) vysvetlil, že sa ju podarilo znížiť oproti tej, ktorá bola vysúťažená v minulosti. O koľko, nespresnil.
Prostriedky na nákup pôjdu z rozpočtu ministerstva, prvú splátku zaplatí už tento rok, ďalšiu na budúci a kúpna cena bude podľa ministra doplatená v roku 2016. Slovensko bude musieť na Spartany čakať. Prvý stroj bude dodaný v roku 2016, druhý o rok neskôr.
Minister vnútra Robert Kaliňák (Smer-SD) si nevie predstaviť, že by Spartany vo väčšej miere mohli pomôcť pri zabezpečení úloh, ktoré má na starosti letka ministerstva vnútra. "Spartan je nákladné lietadlo bez okien, s prázdnym vnútorným hangárom, v ktorom sa preváža náklad a vojaci," vysvetlil.
Pripustil, že stroj je teoreticky použiteľný aj na núdzovú prepravu civilistov, napríklad zranených turistov. "Určite vie núdzovo slúžiť aj v prípade, ak sa niečo hrozné stane a nemáme žiadnu inú leteckú kapacitu, ale je to trochu komplikované," doplnil.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies