Licenčná rada dostala k referendu osem sťažností

NETKY.SK • 9 Február 2015, 15:59 • 2 min
Licenčná rada dostala k referendu osem sťažností

BRATISLAVA - Osem sťažností dostala Rada pre vysielanie a retransmisiu do dnešného dňa v súvislosti s referendom.

slovakia

left justify in out

Polovica zo sťažností sa týkala vysielania verejnoprávneho Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS). Na prešetrenie sťažností má rada 90 dní od ich zaevidovania a je možné, že v najbližších dňoch dostane aj ďalšie podnety, agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) Lucia Jelčová. Dve zo sťažností na vysielanie RTVS sa týkali vysielania televízie a dve rozhlasu. Konkrétne prvý podnet dostala RVR na Správy RTVS vysielané na Jednotke ešte 13. decembra 2014. Sťažovateľ v ňom namietal odvysielanie príspevku o výsledkoch rokovania Rady KDH, v ktorom údajne odznela priama výzva na účasť na referende. Druhý z podnetov smerovaný na verejnoprávnu televíziu sa týka programu 100 názorov (RTVS, Dvojka) zo 17. a 18. januára, ktorý bol podľa autora sťažnosti ladený proti referendu, odznel v ňom názor sociálnej antropologičky na rôznorodosť rodín. Dva podnety dostala licenčná rada na Rádiožurnál na Rádiu Slovensko. Prvý podnet sa týka vysielania poludňajšej spravodajskej relácie z 22. januára a autor podnetu mal námietky voči vyjadreniam ombudsmanky o tom, že sa neplánuje zúčastniť na referende. Druhý podnet prišiel na Rádiožurnál vysielaný 30. januára a sťažovateľ v ňom namietal nevyváženosť programu, keďže podľa neho neodzneli názory ľudí podporujúcich referendum.

 

Zvyšné štyri podnety, ktoré do dnešného dňa dostala licenčná rada na referendum, sa týkali vysielania Fun rádia a televízií LUX, TA3 a Severka. Autor podnetu na vysielanie Fun rádia sa konkrétne sťažuje na program Popoludnie so Sajfom vysielaný 21. januára. Tvrdí, že moderátor kritizoval a zosmiešňoval kresťanov a zastával sa homosexuálov. RVR dostala aj podnet na spoty Aliancie za rodinu, ktorá iniciovala petíciou referendum. Konkrétne na ich uvedenie vo vysielaní televízie LUX 2. februára. Autor sťažnosti považuje vysielané šoty za nevhodné a neetické, ktoré "nezodpovedajú slovenskej realite, preto klamú a zároveň podľa sťažovateľa zneužívajú dieťa a vyvolávajú nenávisť", informovala hovorkyňa licenčnej rady. Rada preverí aj program Referendum 2015 vysielaný na TA3 v deň konania referenda, v sobotu 7. februára, voči ktorému RVR prišli výhrady v súvislosti s výrokmi sociologičky Silvie Porubänovej. Tie boli podľa autora sťažnosti namierené proti občanom, ktorí sa zúčastnili na referende a na referendové otázky odpovedali "áno". Ôsmym podnetom je podnet na spoty a tlačovú besedu Aliancie za rodinu odvysielanú regionálnou TV Severka 2. a 6. februára. Autorovi sťažnosti prekáža, že televízia nevysielala aj spoty a tlačovú besedu protistrany, čím bolo podľa sťažovateľa vysielanie názorovo nevyvážené. 

 

Zákon o referende má v porovnaní s rôznymi typmi volieb len niekoľko obmedzení v informovaní verejnosti, vôbec však nehovorí o informačnej kampani v médiách. RVR vydala po medializovaných protichodných vyjadreniach k vysielaniu spotov iniciátorov referenda ešte pred konaním referenda vyjadrenie, v ktorom upozorňuje, že zákon o spôsobe vykonania referenda termín informačná kampaň nepozná. "Na rozdiel od parlamentných či komunálnych volieb pre vysielanie v čase kampane a samotného konania referenda neexistuje špeciálna legislatívna úprava. Čiastočná, ktorá upravovala vysielanie verejnoprávnych médií, bola zo zákona vyňatá v roku 2007, preto nie je možné aktuálny stav porovnávať s vysielaním v období konania predošlých referend," upozorňuje RVR v stanovisku zverejnenom na jej webstránke. Podľa ministerstva vnútra sú pravidlá v tejto oblasti jasné. "V zákone o vysielaní a retransmisii sa ustanovuje, že vysielanie politickej reklamy a reklamy propagujúcej náboženstvo alebo ateizmus sa zakazuje, ak osobitný predpis neustanovuje inak. Vzhľadom na skutočnosť, že osobitný zákon, ktorým je v tomto prípade zákon o spôsobe vykonania referenda, neustanovuje možnosti vysielania politickej reklamy, pravidlo v tejto oblasti je určené podľa nášho názoru nespochybniteľne," informovali dnes SITA z ministerstva vnútra. 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
Deň Ústavy o
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies