Výrobcovia vozidiel očakávajú silný rast predaja na ruskom trhu
Po obnovení vzostupu predaja automobilov v Rusku v minulom roku pozná trh len jeden smer - prudko hore. Od roku 2013 by sa malo predávať v krajine ročne viac ako tri milióny osobných vozidiel. Podľa spoločnosti IHS Automotive, ktorá sa zaoberá týmto sektorom, ruský trh s osobnými autami by sa mal stať najväčším v Európe. Rovnaký názor v minulých týždňoch vyjadrili aj manažéri viacerých veľkých výrobcov.
V Rusku sa už pred krízou predalo viac ako tri milióny automobilov, ale silný pokles ruskej ekonomiky tvrdo zrazil aj ich odbyt. Vlani predaj vozidiel vzrástol v Rusku medziročne o 30,5 % na 1,2 milióna.
Podľa odborníkov sa boj o ruský trh už začal a výraznejšie by sa mal odohrať v jeho hraniciach, lebo clá na importované vozidlá sú vysoké. Na ruskom trhu sa rivalita konkurentov zostruje. Zahraničné automobilky rozširujú kapacity svojich dcér a chcú predávať produkciu rastúcej strednej triede krajiny. Ruská horúčka sa už prejavuje v Renaulte, Volkswagene (VW), Hyundai, ale aj v Toyote, Forde a v General Motors (GM).
Od roku 2007 montuje Toyota v závode v Petrohrade model Camry. Kapacita závodu je 50.000 vozidiel, vlani ich tam vyrobila 8300. Toyota však buduje prvý montážny závod aj na ruskom Ďalekom východe. Očakáva sa, že ho sprevádzkuje v roku 2012.
Volkswagen je jediným nemeckým automobilovým koncernom, ktorý má v Rusku vlastný závod. Kaluga leží 170 km južne od Moskvy. Jeho kapacita je 170.000 áut ročne. Manažéri predpokladajú, že ju využijú na 100 % od roku 2013. Ak by sa udržala výroba na januárovej úrovni, tento rok by v Kaluge zmontovali spolu asi 50.000 golfov, tiguanov, passatov, touaregov a škodoviek.
Pre Renault je Rusko trhom budúcnosti. Hyundai pred pár týždňami začal vyrábať limuzínu Solaris vyvinutú pre ruský trh. Ročne chce na ňom umiestňovať 85.000 solarisov. Kapacita v Petrohrade časom dosiahne 150.000 vozidiel ročne. Od ruských firiem už kupuje 40 % komponentov na autá a onedlho by ich podiel mal prekročiť 50 %. Hundai investoval do kapacity 500 miliónov USD (369,71 milióna eur) a jeho závod je najväčším priemyselným podnikom v Petrohrade a jeho okolí.
Nemecký Daimler sa v Rusku špecializuje na výrobu úžitkových vozidiel. V Nižnom Novgorode investuje viac ako 100 miliónov eur. Ročne v ňom bude montovať 25.000 vozidiel Mercedes-Benz Sprinter.
Petrohrad sa už stáva ruským Detroitom. Závody si v ňom alebo v jeho blízkosti vybudovali aj americké koncerny Ford a General Motors. Závod GM má kapacitu 60.000 vozidiel ročne. Okrem toho v Kaliningradskej oblasti montuje modely svojej nemeckej dcéry Opel Astra a Zafira.
Na ruskom trhu si buduje predmostie aj mníchovský BMW. V kaliningradskom závode Avtotor, ktorý pracuje aj pre ďalšie automobilky, sa montujú viaceré jeho modely, vrátane terénnych. Vlani ich opustilo montážnu halu vyše 6000. Avtotor predpokladá, že ich výroba v dohľadnom čase dosiahne 50.000 ročne.
Zdroj: TASR/Financial Times
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies