PIEŠŤANY – Projekt Fatal Error výtvarníka Aleša Vojtáška, ktorý si môžu pozrieť návštevníci festivalu Grape na letisku v Piešťanoch, sa sústredí na tri podoby problému nacionalizmu a rasovej segregácie.
Projekt má na základe historických skúseností ambíciu poukázať na neželaný možný vývoj, ktorý tento problém prináša do spoločnosti. Informovala Denisa Chylová z press tímu Grape festivalu. Brány ôsmeho ročníka festivalu Grape otvorili dnes napoludnie. Okrem koncertov čaká návštevníkov aj multimediálny projekt, ktorý vznikol ako odpoveď na fenomén nacionalizmu a rasovej segregácie.
"Dejiny sú cyklické a myšlienka multikulturalizmu smerujúca k vrcholnej fáze prináša rezonanciu na oboch póloch, strach z nového, nepoznaného, absencia istoty a vízie spôsobuje nárast napätia," povedala Chylová. Projekt Fatal Error sa skladá zo štyroch častí. Prvá časť sa sústredí na holokaust ako na vrchol nacionálnych chúťok, ktoré si vyžiadali milióny obetí. Poukazuje na genocídu židovského, rómskeho a slovanského obyvateľstva a tému dopĺňa životný príbeh Evy Mosnákovej. Časť dva nastavuje pomyselné zrkadlo fenoménu rasizmu v dejinách ľudstva. Interaktívne video prináša dobové zábery mapujúce krutosť a zvrátenosť tézy o nadradenosti bielej rasy.
Ďalšia časť podľa Chylovej poukazuje na aktuálny fenomén spoločenskej migrácie a posledná bonusová časť prepája predchádzajúce bloky a zabezpečuje propagáciu a komunikáciu inštalácie v rámci celej šírky festivalu, aj mimo samotného územia vyčleneného umeleckému projektu. Projekt sprostredkováva vnemy pre všetky zmysly, čo umožní návštevníkom širšie, komplexnejšie prežitie danej témy na vlastnej koži. Zvuk, video, svetlo, teplota, vôňa, live performance vo vzájomnej súčinnosti návštevníka zavedú bližšie k jadru problému. Umelecká inštalácia výtvarníka Aleša Vojtáška na piešťanskom letisku sa nachádza v srdci festivalu Grape a priestor je ohraničený dvomi nákladnými vlakovými vagónmi, v ktorých si návštevníci inštaláciu môžu pozrieť.
S témou inštalácie súvisí aj tohtoročná téma festivalu, ktorou je kmeň. Ten predstavuje skupinu podobne zmýšľajúcich ľudí a spoločenstvo vyznávajúce rovnaký cieľ. "Ľudia sa často nechávajú strhnúť názorovou vlnou, ktorá vybočuje doľava či doprava, až za hranicu ľudskosti. Projekt poukazuje práve na tieto spoločenské prešľapy," vysvetlila Chylová.
Portfólio výtvarníka a fotografa Aleša Vojtáška typicky reflektuje dobu. V súčasnosti sa venuje sociálnym skupinám, náboženstvu, shopoholizmu, konzumu, ale aj duchovnu, slobode, integrácii a diktatúre. Umelec svoje práce vystavuje v Európe, ale aj v Rusku, Mexiku alebo Kolumbii.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies