Most-Híd navrhuje: Vlaky a autobusy treba financovať spoločne

NETKY.SK • 20 Jún 2014, 12:55 • 2 min
Most-Híd navrhuje: Vlaky a autobusy treba financovať spoločne

BRATISLAVA - Verejná osobná železničná a autobusová doprava by podľa poslanca NR SR Arpáda Érseka (Most-Híd) mala byť financovaná z jedného rozpočtového balíka.

slovakia

left justify in out

To by podľa neho umožnilo zabezpečiť lepšiu previazanosť oboch druhov dopravy a tiež ušetriť finančné prostriedky štátu. V súčasnosti totiž štát dotuje železničnú osobnú dopravu vo verejnom záujme a samosprávne kraje zas podporujú prímestskú autobusovú dopravu.

 

"Myslím si, že peniaze treba dať do jedného balíka a tak zabezpečiť dopravu," povedal v piatok na brífingu Érsek. Ten, kto bude prideľovať peniaze na verejnú dopravu z jedného zdroja, bude podľa neho dohliadať na to, aby bol grafikon vytvorený tak, aby ľudia stihli prestúpiť z autobusu na vlak a pokračovať ďalej. "V záujme občanov je vytvoriť najlacnejšie a najdostupnejšie možnosti cestovania. Treba do toho ísť, lebo bez zmeny nikdy nebudeme vedieť zosúladiť vlakovú dopravu s autobusovou," dodal. Rozhodnúť o zmene spôsobu financovania verejnej dopravy by podľa neho mala vláda, resp. ministerstvo dopravy a vyjadriť by sa mali aj kraje. Tlak ľudí sa podľa neho bude stále stupňovať, pretože budú chcieť lacnejšiu, rýchlejšiu a bezpečnejšiu dopravu, čo môže zabezpečiť len nový systém financovania. 

 

Poslanec za Most-Híd sa vyslovil za väčšiu liberalizáciu vlakovej osobnej dopravy na ďalších tratiach, čo zlepší podmienky pre cestujúcich. Podľa neho treba osloviť dopravcov, ktorí budú prevážať ľudí na hlavnej trati Bratislava - Žilina - Košice, alebo im ponúknuť, aby prevádzkovali vlaky aj na menej vyťažených regionálnych tratiach, prípadne obnovili osobnú dopravu na tratiach so zastavenou premávkou. "Treba to skúsiť a určite by na to bola aj kapacita. Pokiaľ nebude vlak roky premávať na určitej trati, tak ju rozkradnú a nezostane tam nič, len podvaly," tvrdí Érsek. Za prínos pre cestujúcich označil príchod súkromného prepravcu RegioJet, ktorý od marca 2012 s podporou štátu prevádzkuje vlaky na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno. 

 

RegioJet začne v polovici decembra prevádzkovať na vlastné náklady, teda bez dotácie štátu, aj IC vlaky z Bratislavy cez Žilinu do Košíc. "Oceňujem, že od decembra by mal súkromný dopravca zabezpečovať aj vlakové spojenie na jednej z ťažiskových železničných osí Bratislava - Žilina - Košice. Práve preto, že to vie robiť lacnejšie, pohodlnejšie a efektívnejšie, je nevyhnutné poskytnúť možnosť prevádzkovať súkromnými dopravcami aj malé lokálne, regionálne trate, ktorými sa cestujúci môžu dostať k hlavným železničným ťahom,“ dodal Érsek. Štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. podľa neho "nevie efektívne hospodáriť, pričom občanovi nedokáže ponúknuť výhodnú cenu ani primeranú kvalitu".



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies