K nemeckej tvrdej kritike Turecka sa pridali už aj Francúzi

NETKY.SK • 6 Jún 2013, 19:30 • 2 min

PARÍŽ - Francúzska vláda vo štvrtok nadviazala na nemeckú kritiku udalostí v Turecku a ústami ministra pre európske záležitosti Thierryho Repentina tvrdo skritizovala zásahy proti demonštrantom.

Minister pred plénom hornej komory parlamentu poukázal na stovky zranených či zadržaných a vyzval úrady na dodržovanie ľudských práv. Paríž žiada Ankaru o upustenie od tvrdých potláčaní verejných podujatí po celej krajine, keďže podľa ministra "žiadna demokracia nemôže byť postavená na umlčovaní tých, ktorí sa chcú vyjadriť na uliciach". Repentin zároveň podotkol, že februárové rozhodnutie Francúzska pomôcť Turkom odblokovaní prístupových rozhovorov v kapitole o regionálnej pomoci "nesmie byť jednostranné gesto". Ako povedal, "Turecko musí poskytnúť dôkazy o pokroku v oblasti demokracie a ľudských právach".

Demonštrácie v Turecku vypukli minulý piatok po tom, ako polícia tvrdo zakročila proti odporcom plánovanej prestavby populárneho námestia Taksim v Istanbule. Opozícia obviňuje vládu z presadzovania nedemokratických reforiem a potlačovania osobných slobôd smerujúcich k islamizácii spoločnosti. Práve dodržiavanie ľudských práv je najväčšou výčitkou EÚ smerom k Ankare. Nemecko spolu s Francúzskom ako najvplyvnejšie krajiny EÚ vstup Turkov do únie nepodporujú a namiesto neho ponúkajú moslimskej krajine privilegované partnerstvo.