FOTO Vo francúzskom Grenobli spustený projekt nového typu mestskej mobility Cité Lib by Ha:mo

NETKY.SK • 22 September 2014, 09:54 • 2 min
FOTO Vo francúzskom Grenobli spustený projekt nového typu mestskej mobility Cité Lib by Ha:mo

BRATISLAVA - V budúcich čistých mestách sa osobné prostriedky elektrickej mobility harmonicky prepájajú so systémami verejnej hromadnej dopravy.

slovakia

left justify in out

Päť partnerov zdieľajúcich jednu spoločnú víziu – francúzske mesto Grenoble s príslušnou metropolitnou oblasťou Grenoble-Alpes, energetická spoločnosť EDF so svojou dcérskou firmou Sodetrel, automobilka Toyota Motor Corporation a Cité Lib – dnes uviedlo do prevádzky novú službu s názvom Cite Lib by Ha:mo.

 

Nová služba je pokroková hneď v niekoľkých smeroch:

Nejde len o ďalšiu z mnohých služieb zdieľania automobilov. Služba koncipovaná ako ponuka nového typu mobility založenej na ultrakompaktných elektromobiloch si kladie za cieľ doplniť sieť verejnej dopravy v Grenobli riešením pre krátke prejazdy (vrátane jednosmerných), ktoré možno naplánovať ako súčasť uceleného pohybu po meste.

Vozidlá aj dobíjacie stanice sú hladko prepojené s IT infraštruktúrou dopravnej siete v Grenobli a ponúkajú plánovanie trasy a rezervácie pomocou online systému alebo mobilnej aplikácie.

 

Užívateľ si môže vyzdvihnúť niektoré zo 70 vozidiel a nechať ho na ľubovoľnej stanici v blízkosti cieľa cesty bez nutnosti vracať ho na miesto, kde si ho pôvodne vyzdvihol. Užívateľ hradí iba cestu.

 

Do služby je zapojených 35 vozidiel Toyota i-ROAD, najvyšší počet aktívnych vozidiel tohto typu na svete. Toyota i-ROAD je moderný osobný dopravný prostriedok s trojicou kolies a dôrazom na radosť z jazdy. Je vybavený revolučnou technológiou Active Lean (aktívne nakláňanie), ktorá simuluje pohyby lyžiara. Vozidlo i-ROAD sa svojou agilitou podobá skútru, vďaka uzavretému kokpitu však ponúka pohodlie osobného automobilu.

 

Do projektu sa zapojí aj 35 štvorkolesových vozidiel Toyota Auto Body’s COMS. Užívateľom služby odpadá nepríjemné hľadanie parkovacieho miesta. Kompaktné rozmery vozidiel navyše uľahčujú plánovanie a výstavbu parkovacích miest aj dobíjacej infraštruktúry.

 

Grenoble s príslušnou metropolitnou oblasťou prostredníctvom tejto novej služby nadväzuje na svoju tradičnú podporu inovácií a stáva sa pilotným miestom technológii, ktoré môžu zaistiť budúcu mobilitu v mestách. „Grenoble čerpá svoju silu z umenia chopiť sa úplne novej iniciatívy a pretvoriť ju na úspech prospešný všetkým. Koncepcia nového riešenia čistej mobility Cité Lib by Ha:mo ako doplnku jazdy na bicykli a mestskej hromadnej dopravy je v priamom súlade s touto tradíciou,“ komentuje Jacques Wiart, zástupca starostu zodpovedajúci za mobilitu a mestskú dopravu v Grenobli.

 

Zástupcovia metropoly Grenoble-Alpes prevádzkujúci sieť verejnej dopravy v tejto oblasti sú presvedčení o dôležitosti presadzovania ďalších prostriedkov mobility na cestovanie, bez ktorého sa ľudia jednoducho nezaobídu – napríklad cesty do práce, do školy alebo v rámci podnikania. To môže podstatne prispieť k zníženiu emisií CO2 a zlepšeniu kvality ovzdušia.

 

„Projekt Cite Lib by Ha:mo je len začiatkom, ale veríme tomu, že má potenciál povzbudiť našich občanov k aktívnemu zapojeniu sa do formovania mobility budúcnosti – a navyše ide smerom, ktorým sa chceme uberať,“ hovorí Christophe Ferrari, prezident metropolitnej oblasti Grenoble-Alpes.

 

EDF sa venuje výskumu a inováciám od samotného počiatku svojej existencie a je veľmi hrdá na to, že sa projektu v Grenobli zúčastňuje. Ponúka tu svoje skúsenosti s elektrickou dobíjacou infraštruktúrou a know-how zamerané na hospodárenie s energiami. „Energetické zmeny nás vedú k vytváraniu a vývoju pokrokových riešení pre nízkoemisnú mobilitu, ktoré nám umožnia zlepšiť kvalitu života ľudí v miestnych komunitách. A pre EDF s jej partnermi je práve toto hlavným zmyslom tohto jedinečného skúšobného projektu,“ hovorí Jean-Pierre Frémont, riaditeľ EDF pre verejné trhy.

 

 

EDF Group svojím zapojením do tohto projektu potvrdzuje svoje zasadenie o rozvoj nízkoemisnej mobility v role poskytovateľa služieb elektrickej mobility. Cieľom EDF Group a jej dcérskej spoločnosti Sodetrel je podporovať všetkých zákazníkov – z oblasti verejnej správy, firiem a aj súkromných klientov – na ceste k ekologickým a menej hlučným spôsobom dopravy bez emisií CO2.

 

Príspevok automobilky Toyota v rámci tohto projektu nekončí dodaním 70 elektromobilov. Toyota tiež zodpovedá za systém riadenia vlastného zdieľania vozidiel – označovaného ako Ha:mo (skr. pre Harmonious Mobility) – ktorý v pilotnej prevádzke prevádzkuje vo svojom domovskom meste Toyota City v Japonsku.

 

Toyota zastáva názor, že elektromobily sú súčasťou komplexnejšieho riešenia nízkoemisnej prepravy a sú vhodné predovšetkým na krátke cesty po meste. Klasické hybridné automobily, elektromobily typu plug-in a vozidlá poháňané palivovými článkami sa ukážu ako praktickejšie na dlhších cestách. „Tento projekt sa uskutočnil preto, že všetci z partnerov sledujú rovnaké ambície – všetci chceme byť pri tom, keď sa rodí riešenie mestskej mobility budúcnosti. Riešenia pre mobilitu v mestách budú pre Toyotu kľúčovou oblasťou ďalšieho rastu. Máme veľkú radosť z toho, že spolupracujeme s ľuďmi z Grenoblu na riešení problémov dopravy v mestách,“ komentuje Takeši Učijamada, predseda predstavenstva Toyota Motor Corporation.

 

Cité Lib by Ha:mo: jednoduchá služba dostupná obyvateľom Grenoblu
Bežnú prevádzku novej služby bude zaisťovať spoločnosť Cité Lib, disponujúca bezmála desiatimi rokmi skúseností s prevádzkovaním služby zdieľania automobilov v Grenobli (80 vozidiel – so zážihovým motorom, hybridným pohonom, CNG aj elektromobily). Doplnením ďalších 35 vozidiel i-ROAD a vozidiel COMS sa zdvojnásobí vozový park tejto spoločnosti a predplatiteľom bude zároveň ponúknutá služba nového typu. „Hlavnou výhodou pre existujúcich aj nových užívateľov bude možnosť vyzdvihnúť si vozidlo na jednom mieste a nechať ho niekde inde, navyše s flexibilitou veľmi malého dopravného prostriedku na krátkych cestách,“ vysvetľuje riaditeľ Cité Lib Martin Lesage.

 

Kto môže služby Cité Lib by Ha:mo využívať?
Ľubovoľná osoba od 18 rokov s platným vodičským preukazom. Užívatelia sa musia zaregistrovať online na stránke Cité Lib (www.citelib.com) alebo navštíviť jedno z troch zastúpení dopravných služieb Cité Lib v Grenobli.

 

Kde sú dobíjacie stanice rozmiestnené?
Celkovo 27 dobíjacích staníc sa nachádza v lokalitách Grenoble, Fontaine, Gières, St Martin D’Hères, Seyssinet-Pariset a La Tronche, vždy v blízkosti zastávok električky, autobusu alebo vlaku. Na každej zo staníc sú najmenej štyri miesta pre vozidlá i-ROAD a COMS. Na niektorých staniciach budú zákazníci môcť využívať aj jedno alebo dve miesta pre ďalšie elektromobily alebo hybridné vozidlá typu plug-in.

 

Ako si môžem vozidlo zarezervovať?
Ako registrovaný užívateľ služieb Cité Lib si môžete stiahnuť mobilnú aplikáciu do svojho smartfónu alebo tabletu (v obchode App Store je to aplikácia Cité Lib by Ha:mo), resp. do počítača zo stránky www.citelib.com.
Prostredníctvom mobilnej aplikácie užívatelia uvidia na mape mesta lokality, na ktorých sa nachádzajú dostatočne nabité vozidlá. Hneď ako užívateľ vráti vozidlo do ľubovoľnej stanice a zapojí ho späť do siete, začne sa dobíjať batéria vozidla a ukončí sa účtovanie poplatku.

 

Koľko služba stojí?
Poplatok za službu je koncipovaný pre krátke cesty s výraznou zľavou pre majiteľov ročného predplatného hromadnej dopravy v Grenobli (MetroVelo, TAG, Itinisere alebo dokonca železnice –TER).

 

Čas použitia

Plná sadzba

Zľavnená sadzba (majitelia ročného predplatného hromadnej dopravy – MétroVélo, TAG, Itinisère alebo TER)

0 až 15* minút

3 eurá

2 eurá

15 až 30 minút

+ 2 eurá (celkovo = 5 eur)

+ 1 euro (celkovo = 3 eurá)

30 až 45 minút

+ 1 euro (celkovo = 6 eur)

+ 1 euro (celkovo = 4 eurá)

45 až 60 minút

+ 1 euro (celkovo = 7 eur)

+ 1 euro (celkovo = 5 eur)

2 hodiny

Celkovo 11 eur

Celkovo 9 eur

4 hodiny

Celkovo 19 eur

Celkovo 17 eur

 

*poplatok sa pripočíta za každý interval s dĺžkou 15 minút

 

Koľko stojí služba dobíjania elektromobilu alebo plug-in hybridného vozidla?
Po uhradení paušálu 25 eur za správu a označenie môžu majitelia ostatných vozidiel typu plug-in využívať službu dobíjania úplne zdarma, a to až do 31. decembra 2014. Od januára 2015 bude týmto zákazníkom ponúknutý sadzobník s cenami od 2 do 5 eur za hodinu dobíjania v závislosti od rýchlosti dobíjania (normálne alebo rýchle). Čas dobíjania bude obmedzený, a to najmä v priebehu dňa, aby sa zamedzilo dlhodobejšiemu parkovaniu a dobíjacie miesta tak boli čo najviac prístupné verejnosti.

 

Služba Cite Lib by Ha:mo bude občanom k dispozícii od 1. októbra 2014 na obdobie troch rokov. Partneri uvedeného projektu využijú skúšobný režim na zhromaždenie cenných údajov o technických parametroch a správaní užívateľov, čím prispejú k budúcej podobe mobility formou úplne konkrétnej a praktickej iniciatívy.

 

O elektromobile TOYOTA i-Road
Elektromobil i-Road ponúka úplne nové skúsenosti s osobnou prepravou, pretože spája výhody motocykla s pohodlím a stabilitou osobného automobilu. Model i-Road, určený na zákaznícke testovanie, vychádza z konceptu predstaveného na 43. ročníku tokijského autosalónu (2013) – teraz je však k dispozícii v piatich rôznych farbách a prináša lepší výhľad a ľahšie použitie aj manévrovateľnosť.

 

Toyota plánuje zhromažďovať názory účastníkov testov na pocity za volantom, celkovú spokojnosť, ľahkosť použitia v prostredí mesta a voľbu cieľového miesta.

 

Hlavné technické údaje

 

Dĺžka

2 345 mm

Šírka (mm)

870 mm

Výška

1 455 mm

Rázvor

1 695 mm

Pohotovostná hmotnosť

300 kg*2

Rozmery pneumatík

Vpredu

80/90 R16

Vzadu

120/90 R10

Počet miest

1

Stopový polomer otáčania

3,0 m

Pohon

2 elektromotory

Najvyššia rýchlosť

60 km/h

Dojazdová vzdialenosť na jedno nabitie

50 km*3

Typ akumulátora

lítium-iónový

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Systém mestskej dopravy schopný prispôsobiť sa potrebám užívateľov, mesta a spoločnosti ako celku, pretože optimálne kombinuje osobné dopravné prostriedky (napr. automobily) s verejnou hromadnou dopravou. Systém Ha:mo je súčasťou poloprevádzkového projektu energeticko-spoločenských systémov budúcej generácie.

 

2Hmotnosť samotného vozidla (bez cestujúcich a batožiny)
3Cieľová vzdialenosť pri jazde ustálenou rýchlosťou 30 km/h




twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Redakcia Netky
Netky
LETNÉ PRÁZDNINY O
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies